Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homekit-plugins til Homeseer. no more...:(


mk1 black limited

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Og da sier vi takk skal du f... meg ha til Apple...:(

 

http://board.homeseer.com/showthread.php?p=1280948#post1280948

Litt av en logisk løsning, fjern produkter som utvider bruken av vårt produkt...

og jeg som faktisk vurderte å ta et epleprodukt inn i mitt hus pga homekit støtte... flaks jeg lot være.

Så tapte Apple hvertfall et salg på den avgjørelsen...

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 12/16/2016 klokken 11.56, Lazarus skrev:

Litt av en logisk løsning, fjern produkter som utvider bruken av vårt produkt...

og jeg som faktisk vurderte å ta et epleprodukt inn i mitt hus pga homekit støtte... flaks jeg lot være.

Så tapte Apple hvertfall et salg på den avgjørelsen...

1f621.png

 

Nå er det ikke Apple som har fjernet pluginen, men HomeSeer selv i frykt for at de skal havne i trøbbel siden de lager programvare på iOS platformen og tar betalt for andres teknologi uten lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet av Rien du Pre:

Sitat

I was informed by HomeSeer a couple of days ago, that my plugin will be taken offline or I need to prove that I was MFI certified by Apple, which I am not.
I guess Fraggel received the same email.

I assumed this would happen, at some point in time. The MFI certification rules were clear from the beginning and HomeSeer has no other choice than to remove the plugins.
Rich promised me to explain this in the forum, but apparently this hasn't been done yet.

 

Postet av Fraggel:

Sitat

It seems that because the plugin is not certified, it violates copyright and could infringe with the agreements that HS has with Apple for developing apps (e.g. HS touch). Therefore HS pulled the plugin from the store and the updater. It was not done by Apple.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evelen skrev:

Verisure er ikke åpent, men ingen har vel stoppet den pluginen?

Nei. Men det gjelder vel mer som "ikke enda" enn noe annet. Det er absolutt ingen garantier for at de ikke kommer til å gjøre noe med det fra dette sekund og videre.

 

Og jeg har hørt at det er forskjell på hvordan Apple og Verisure driver butikk...

 

 

2 timer siden, iblis skrev:

Men ikke noe mer spekulasjon i det enn å skrive at Apple gikk inn og stoppet pluginen. Men OK. 

OK. :) 

Selv om jeg vet hva jeg setter en 10er på. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Evelen skrev:

Det er klart, men enn så lenge er det vel ikke kjent at apple har noen finger med i spillet.

Nei, igjen så er det bare spekulasjoner. Litt rart at vi ikke har hørt noe offisielt verken den ene eller andre veien.

 

Det er jo absolutt ikke slik at HST bare tar geniale beslutninger, hvis det skulle herske tvil om det.

 

 

1 minutt siden, Evelen skrev:

Hvorvidt det blir en masse-utrydning av plugins gjenstår vel å se.

Det trenger man vel ikke bekymre seg for. Det er ingen andre Apple-tilknyttede plugins i Updateren (iTunes-plugin'en er vel mer eller mindre død, og den brukte offisielle APIer).

 

Nevnte Verisure plugin tilbys ikke i Updater. Sånt sett greit for lilfire, men hvis han får en telefon fra en advokat så spørs det vel hva han kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde plugin-en ligget ute som open source så hadde den jo vært ganske safe ;)
Ikke noen penger å grafse til seg på det selvsagt, men det er nå så. Jeg vil tro Apple og andre har en høyere toleranse for "missbruk" av deres tjenester så lenge det ikke er for å lage profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Evelen skrev:

hadde plugin-en ligget ute som open source så hadde den jo vært ganske safe ;)

OpenSource-programvare som bryter med big bucks ønsker, blir stoppet det også.

 

Nå er jeg ikke særlig tilhenger av de relativt høye plugin-prisene som HST har i Updateren sin (derfor har mine vært gratis til nå, og jeg tviler på at noen kan si at jeg ikke deler med meg! ;) ), men de plugin'ene jeg betaler for forventer jeg i tillegg at 1) de gir support på stedet og 2) de krever vesentlig mindre arbeid enn andre plugins. Jon00 sine plugins og script er glitrende og er gratis (mot donasjoner, selvsagt), men det tar deg litt mer tid å bruke dem.

 

Open Source er genialt, ingen tvil om det! Last ned kilden, kompiler og bruk det helt fritt. Men (og misforstå meg rett nå), det er ofte mer arbeid å få dem til å fungere enn annen programvare.

 

 

Hvis det er jeg som hadde vært forfatteren bak en av de nevnte HomeKit-plugin'er, så hadde jeg tatt den ut av Updateren, men tilbydd den et annet sted med en oppfordring til donasjoner. Jeg vet selv at folk er utrolig dårlige på å donere penger til det som tilbys gratis (folk er nå folk), men bedre det enn at ingen kan bruke HomeKit med HomeSeer lenger.

 

Vel, vi får se hva som skjer når sertifiseringen tryner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 år senere...

Admin får velge om det heller blir oppretta ein ny tråd med tittel "Homekit-plugins til Homeseer. Yes more :)".

 

No har det seg faktisk slik at eg dette fins jo løysingar for, både gratis og gode!! Her kjem ein kort oppsummering av kva Apple Homekit er, kva eg nyttar det til og korleis eg har fått det til å funke. Men før eg byrjar må eg innrømme at dette er den tingen i heile smarthuset som har høgast WAF! Grunnen til at eg vart nysgjerrig på det var at me flytta inn i ny leilegheit der det var solskjerming og fjernstyrte takvindauge frå Velux som kun støtta Apple Homekit, og dette måtte eg jo få inn i HomeSeer, sjølvsagt.

 

Om Homebridge m/ HomeSeer-plugin:

  1. Er ein måte å integrere ting som vanlegvis ikkje støttar Apple Homekit (Apple Hjem-app), som t.d. HomeSeer gjennom HomeSeer-pluginen, men og for å bruke ting som støttar Homekit men ikkje HomeSeer.
  2. 2-vegs-kommunikasjon vha. ASCII-kommandoar gjennom port 11000.
  3. PC-softwaren Homebridge blir som ein «Bridge» i Apple Hjem-appen (på same måte som Velux-huben me har for solskjerming og), men ein må ha ein Apple TV eller iPad som «verifisert hovudbridge» for at du skal kunne nå ting utanfrå (utanfor lokalt nettverk).
  4. HomeBridge har eit web-UI med standardport 8581. Link: http://localhost:8581/, evt. http://IP_til_PC:8581/ 

Config i HS3-enden (utfør før Homebridge-installasjon):

  1. ASCII commands (rett under JSON): enable
  2. Control port: 11000

Installasjon av Homebridge:

  1. Følg instruksjonar på https://github.com/homebridge/homebridge/wiki/Install-Homebridge-on-Windows-10 og kom deg inn i web-ui
  2. Installer plugin «Homebridge Homeseer4» på http://localhost:8581/plugins (OBS! Funkar fjell på HS3 også)
  3. Sett opp nødvendig info under plugins, settings.
  4. Legg til ein testparameter, t.d. stemninga "kosestund" eller devicen "juletre" (finn ref-ID i HomeSeer)
  5. Legg inn resterande parameterar når ein har "knekt koden"

Kopling av ting som ikkje går direkte:

  • For at ting/devices i HomeKit skal styrast ut frå HomeSeer (til dømes når me går ut døra triggar me ei scene som triggar event i HomeSeer): styr ein virtuell device som er lagt inn i ein "automasjon" (event-motoren i HomeKit) som igjen stenger alle takvindauga.
  • Alternativt: når me legg oss triggar me ein event "God natt", som slår på den virtuelle devicen "Pause Apple TV" som pausar Apple TV-en gjennom ein automasjon i HomeKit og deretter skrur seg den virtuelle devicen av att (og så slår Apple TV-en og TV-en seg automatisk av etter 10 minuttar).
  • Har endå ikkje praktiske eksempel frå Apple Homekit-->HomeSeer, men de forstår sikkert moglegheitene.

 

Status per no:

  • Styrer stemningar og lys frå Siri på telefon, klokke og Apple TV
  • Les av temperatur og luftfuktigheit i alle rom i eit veldig fint og enkelt grensesnitt på telefonen
  • Madamen har fått satt opp sine eigne events ("automasjonar") og storkosar seg med det!
  • ... og ikkje minst: styrer kaffitraktaren frå klokka 😜

 

Kan sikkert legge ut litt skjermdumpar om det er av interesse. Skrik ut om de treng hjelp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.