Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme - regelmessig spyling av ubrukte kurser?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hus der jeg har 14 sløyfer med vannbåren varme fordelt på to samlestokker med hver sin HeatIt Z-Water for styring. Dette fungerer utmerket i normal drift og varmen styres fint i de rommene jeg ønsker varme på. 6 av sløyfene har jeg i praksis aldri brukt de 6 årene siden huset var nytt (4x soverom, vaskerom, bod/lager).

 

Kan det by på problemer at jeg aldri kjører vann gjennom de kursene? Jeg kunne fort satt opp en automasjon som spylte gjennom de kursene med en gitt frekvens, feks månedlig/årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at aktuatorer/ventiler som aldri beveger seg etterhvert vil sette seg fast. Av den grunn har satt opp en aktivering en gang uken. (Jeg har to kurser som jeg egentlig ikke har bruk for.) Men har de aldri vært brukt, så blir de vel heller aldri brukt i fremtiden heller, så muligens bortkastet uansett....

 

Jeg vet ellers ikke om noen spesiell fordel med å bytte ut vannet i rørene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuatorene vil sette seg fast om de ikke kjøres jevnlig. De aller fleste styringene for vannbåren varme har ventilmosjonering, men ikke Z-Water. Sett opp aktivering 1 gang i uken som DeVille sier, åpne for så å stenge etter en 15 minutters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.