Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Xcomfort, Verisure og PLS


S.Blindheim

Spørsmål

Hei alle,

 

Jeg har kommet dit at jeg må vurdere mitt system, og velge hvilken vei jeg skal gå videre.

 

Har i dag xComfort for å styre lys i hele huset, her har jeg kommet så langt at jeg må ha inn en kontroller for å legge inn de funksjonene jeg ønsker. Programmerer PLS daglig på jobb, så bare systemene kan kommunisere så har jeg kontroll på resten. I huset har vi også Verisure alarm, med dørmoduler (og noen wifi kameraer). Ønsket videre er å koble sammen noen av disse systemene.

 

Min plan, dersom det er mulig:

Saia (PLS/Controller) med skjerm (PCD7.D443WTPR) som monteres i en dobbel veggboks. Minus med dette er at det ikke kan vise live feed fra kameraene, men kan vel leve med det.

 

Ønsker å etablere kommunikasjon mellom Saia, Xcomfort og Verisure. Hvordan løse dette er det store spørsmålet. Bytte ut xComfort kan om eneste mulighet være et alternativ. Det finnes vel i dag billigere og bedre løsninger.


Spørsmål 1, hvordan kommunisere med xComfort?

Jeg vet xComfort hadde et RS232 interface, om dette kan sende ut det samme som "Vis trafikk" i pc programvaren så skal jeg klarer å kverne det gjennom Saiaen.


Spørsmål 2, hvordan kommunisere med Verisure?
Finnes det åpne TCP/IP kanaler mot Verisure sentralen? Vet jeg kan bruke en Verisure Smartplug og en Xcomfort binærinngang, men det er jo lite elegant.

 

Spørsmål 3, litt sånn på siden. Hvordan styrer dere varmekabler med xComfort?
PT100, analog modul og en aktuator? Blir fullt i boksene mine da det allerede er en eller flere xComfort moduler der. Vurderer vanlig "dum" regulator.

 

Beklager rotete formulering og mange spørsmål i en post :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
13 minutter siden, S.Blindheim skrev:

 

Vi bruker mye saia på jobb (er automasjonsing.), så det blir et naturlig valg. :)

 

Samme her, men det er sjeldent vi ser den i vår bransje foruten oss egentlig. Men det ble valgt da vi kjøpte opp en stor portefølje som var bygget på saia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, S.Blindheim skrev:

Spørsmål 1, hvordan kommunisere med xComfort?

Jeg vet xComfort hadde et RS232 interface, om dette kan sende ut det samme som "Vis trafikk" i pc programvaren så skal jeg klarer å kverne det gjennom Saiaen.

I praksis gjør du ikke dette. Så vidt jeg vet har ikke xComfort en åpen API. Det finnes noen "hacke-metoder", men det spørs om det er noe å satse på i lengden....

 

1 time siden, S.Blindheim skrev:

Spørsmål 2, hvordan kommunisere med Verisure?
Finnes det åpne TCP/IP kanaler mot Verisure sentralen? Vet jeg kan bruke en Verisure Smartplug og en Xcomfort binærinngang, men det er jo lite elegant.

Her finnes det flere løsninger, men TCP/IP mot sentralen går dessverre ikke. Du må via internett, nærmere bestemt hjemmesiden deres. Sjekk på GitHub om du finner noe som passer deg.

 

Ellers har HomeSeer en plugin skrevet av @lilfire;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 16.12.2016 klokken 14.42, Moskus skrev:

I praksis gjør du ikke dette. Så vidt jeg vet har ikke xComfort en åpen API. Det finnes noen "hacke-metoder", men det spørs om det er noe å satse på i lengden....

 

Her finnes det flere løsninger, men TCP/IP mot sentralen går dessverre ikke. Du må via internett, nærmere bestemt hjemmesiden deres. Sjekk på GitHub om du finner noe som passer deg.

 

Ellers har HomeSeer en plugin skrevet av @lilfire;)

Ser på Sensio.no at de jobber med Z-wave integrasjon på kontrolleren deres. Håper de kan kjøre både Xcomfort og z-wave, da har jeg kanskje et håp om å slippe å bytte ut alt utstyret. Har sendt dem en mail, så venter spent på svar.

Da kan jeg ha panel (men ikke saia, helt ok), integrasjon mot verisure og kamera, samt styre f.eks Multireg Z-wave termostater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fikk svar fra Sensio i dag vedr. Z-wave integrasjon. De vet ikke når dette kommer, eller om det blir endringer i hardware. Da velger jeg å ikke kjøpe Sensio kontroller nå. 

 

Finnes det andre systemer som kan kommunisere med både xComfort og Z-wave? Er blitt tipset om IP-Symcom, så skal sjekke ut litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 16/12/2016 klokken 13.26, S.Blindheim skrev:

Spørsmål 1, hvordan kommunisere med xComfort?

Jeg vet xComfort hadde et RS232 interface, om dette kan sende ut det samme som "Vis trafikk" i pc programvaren så skal jeg klarer å kverne det gjennom Saiaen.

 


Spørsmål 2, hvordan kommunisere med Verisure?
Finnes det åpne TCP/IP kanaler mot Verisure sentralen? Vet jeg kan bruke en Verisure Smartplug og en Xcomfort binærinngang, men det er jo lite elegant.

 

Spørsmål 3, litt sånn på siden. Hvordan styrer dere varmekabler med xComfort?
PT100, analog modul og en aktuator? Blir fullt i boksene mine da det allerede er en eller flere xComfort moduler der. Vurderer vanlig "dum" regulator.

 

Beklager rotete formulering og mange spørsmål i en post :)

 

Det finnes fremdeles interface, ett til programmering, og ett til kommunikasjon. Etter hva jeg har skjønt kan du ikke bruke programmeringsinterfacet til kommunikasjon. 

 

Det er vel kun ipsymcom og Control4 som kan styre Xcomfort. Både Xcomfort og Control 4 er dyrt og properitært. Jeg endte med å kaste ut alt av Xcomfort, og innstallere Zwave aktuatorer som er styrt med en Vera. Kan selvfølgelig bruke hva som helst. 

 

Control4 er ett meget bra system, men det er noe som må programmeres av en forhandler, man har ikke tilgang på verktøy som trengs for å legge til enheter osv. 

 

Jeg har lett, sett og tenkt over lengre tid, og fant ut at det beste var å forlate Xcomfort. 

 

Når det gjelder zwave integrasjon, så har de jobba med det ganske lenge, og jeg hadde i allefall ikke tålmodighet til å vente til det skulle komme.

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Christian skrev:

Det finnes fremdeles interface, ett til programmering, og ett til kommunikasjon. Etter hva jeg har skjønt kan du ikke bruke programmeringsinterfacet til kommunikasjon. 

 

Det er vel kun ipsymcom og Control4 som kan styre Xcomfort. Både Xcomfort og Control 4 er dyrt og properitært. Jeg endte med å kaste ut alt av Xcomfort, og innstallere Zwave aktuatorer som er styrt med en Vera. Kan selvfølgelig bruke hva som helst. 

 

Control4 er ett meget bra system, men det er noe som må programmeres av en forhandler, man har ikke tilgang på verktøy som trengs for å legge til enheter osv. 

 

Jeg har lett, sett og tenkt over lengre tid, og fant ut at det beste var å forlate Xcomfort. 

 

Når det gjelder zwave integrasjon, så har de jobba med det ganske lenge, og jeg hadde i allefall ikke tålmodighet til å vente til det skulle komme.

 

IP-Symcom er under uttesting, men stoppet litt opp nettopp fordi jeg har USB for programmering og ikke kommunikasjon. Symcom støtter jo flere system, så her kan jeg vel fortsette å bygge ut med rimeligere z-wave moduler. Eneste jeg er usikker på er Verisure støtte - og ikke minst at mye foregår på tysk. Et språk jeg dessverre ikke skjønner meg stort på. :D

 

Ved siste telling hadde jeg 33 xComfort moduler, og selv med en lavere pris for z-wave så blir det en del kroner å bytte ut alt. Er annenhåndsverdien grei på xComfort mon tro, lett å selge på finn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei!

 

Ser tråden er 1 år gammel, men jeg våger meg å svare likevell.

 

Sensio har nå støtte for Z-wave via RPI m/Z-wave modul. Har selv noe xComfort og noe Z-wave, som fungerer fint ilag. Jeg tror faktisk ikke du trenger X-1 eller SC-1- kontroller heller, kun RPI som sensio-kontroller (+enganslisens).

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvorfor er du ikke helt fornøyd med Xcomfort integrasjonen til Symcon? 

Jeg har også nytt hus fullt av xcomfort med Sensio kontroller og RPI slavekontroller for zwave, vurderer å bytte dette ut med Symcon pga mye flere muligheter.

 

Har såvidt testet ut Symcon på RPI med Razberry zwave grensesnitt og en Xcomfort usb comm.stick men sliter med at comm.sticken ikke klarer å motta xcomfort input fra batterisensorer. Alt av kommandoer til aktuatorer gikk helt fint. Ikke mye hjelp å få fra Eaton heller så spørs vell om det er comm.sticken som er moden for utskifting. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Status og virkelighet stemmer ikke alltid, en lampe kan være av men vises som på og omvendt.

 

Lager man skript for "Alt av" f.eks, så tar den en og en lampe slik at det tar ca 10 sekunder å slukke hele huset. Ikke like elegangt som når du trekker en vippe til alle aktuatorer i MRF'en, og alt slukner samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok, ikke helt heldig det da men burde vell være en måte å sette dette opp slik at status blir rett? Står vell sikkert godt begravd en plass i det tyske forumet :-)

 

 

Når det gjelder script for lysmoduser så er det jo likt på feks Sensio sin kontroller også. Den tar ett og ett datapunkt av gangen. Hvis man vil at det skal slås av samtidig må man bruke kun ett datapunkt til alle lys i det scriptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.