Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny her og søker hjelp til å lage automasjon for varmepumper. Jeg leier ut et stort hus hvor det er 6 boenheter og 6 varmepumper (3 utedeler). Leilighetene leies ut inkludert strøm og jeg har sett meg lei av at enkelte har vindu oppe hele året mens varmepumpe / ac går for fullt. Jeg trenger å styre innedelen der hvor dette skjer. Jeg tenker da å montere dørbrytere og vindusbrytere som stenger varmepumpe når vindu eller dør blir stående oppe. Alle varmepumper står i stue slik at hvis de har vindu oppe på soverom og døren til stue er stengt, så er det ok. Er det mulig å lage et system som automatiserer varmepumpene sine innedeler samtidig som det lar beboer bruke fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at disse varmepumpene har en "inngang" for stop funksjon som kobles til vindu / dør sensorer, da dette er en helt vanlig funksjon på AC enheter på feks hotellrom.

Ellers er det jo ikke vanskelig å lage til en funksjon som skrur av varmepumen om vindu åpnes, bassert på et vanlig hjemmeautmasjonsystem som feks sender IR kommando med stop til pumpa eller wifi om den støtter det, men da er det ingenting som stopper for at den enkelt kan skrues på igjen med fjernkontroll selv om vindu står åpent. 

Så det ideele er om det finnes en "inngang" for dette, evt så kan du jo bruke et styrt zwave rele eller lignende som tar strømmen til hele pumpa når vindu er åpent, men vet ikke om det er helt ideelt for pumpa at strømmen kuttes ofte på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen blir bl.a. at det er 3 forskjellige leiligheter som deler 1 utedel slik at det må må være kun innedelen som må stenges. Mulig jeg må undersøke hvordan disse systemene fungerer på hoteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.