Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål vedr. bruk av relay med NodeMCU og Arduino Plugin


Anbefalte innlegg

Holder på å gjøre ferdig styring av vanning til hagen, og har havnet på en NodeMCU og 3.3V relay for å styre ventilene.

 

Er på tynn is her, men har faktisk fått det til å fungere. Skjønner bare ikke helt hvorfor det ble slik det ble.

 

Når jeg kobler opp alt så klarer jeg å styre et relé, men magneten aktiveres når jeg har output på NodeMCU OFF.

Så for å bruke NC, så må jeg aktivere en output på NodeMCU. 
Noe jeg ikke skjønner, for jeg trodde det skulle være null kontakt når man ikke aktiverer en utgang. 

 

image.png.b889186bdb8df2812f81fe21438d76f7.png

 

Kobler jeg ledningen til en Pin som ikke er satt som Output. Så skjer det ingenting med relè, dødt og NC er aktiv.

Kobler D4 til IN1 på relè, og da var det ingen endring. Programmerte jeg plugin slik at D4 ble output, så ble relè aktivert, selv om D4 var OFF.

Så det må vel være noe med plugin som gjør at det blir kontakt?

 

Måler jeg mellom D4 og GND, så får jeg 0.1V når den er OFF. Når den er ON så måler jeg 3.3, så det er vel rett.

 

Får det jo til å fungere slik det er nå, men tenkte at det ville vært at det meste var strømløst når det ikke var i bruk.

Setter jeg utgangen til ON og kobler ventilen til NO, så vil relè være "dødt" når output på NodeMCU er ON. Men vil jo da være spenning på output.

Kanskje bare flisespikkeri jeg henger meg opp i, men veldig nysgjerrig på hvorfor det oppfører seg slik.

Hmm..

 

Edit:

Søkte opp informasjon om relè på nettet og der sto det "signal line low level effective".

Så det oppfører seg vel som det skal da.

Er bare jeg som ikke skjønner hvordan det fungerer i praksis, siden jeg trodde det ikke var noe kontakt når en output var OFF/low.

Da får jeg bare ha output ON/high og så koble ut ifra det :) 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe de mer erfarne tenker på når de kjøper rele. Hvordan ønsker du at det skal oppføre seg hvis all spenning forsvinner fra systemet?

Endel releer har mulighet for å skifte mellom active high og active low med en jumper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnMartin skrev (På 16.7.2021 den 19.47):

Kobler D4 til IN1 på relè, og da var det ingen endring. Programmerte jeg plugin slik at D4 ble output, så ble relè aktivert, selv om D4 var OFF.

Så det må vel være noe med plugin som gjør at det blir kontakt?

 

Måler jeg mellom D4 og GND, så får jeg 0.1V når den er OFF. Når den er ON så måler jeg 3.3, så det er vel rett.

D4 har en pullup via LED.

Så det er ikke sikkert dette klarer å dra rele/driverkrets/whatever opp til 3.3v. 
Eller også motsatt. Dvs. pullupen som LED/motstand utgjør tolkes som ett H-nivå av reledriveren.

Jeg mer eller mindre gjetter da jeg aldri har klepet i NodeMCU.

 

Men ta en titt på denne siden (litt neppå):

https://randomnerdtutorials.com/esp8266-pinout-reference-gpios/
 

ESP8266 er ganske rar i måten IO virker på. Må må definitivt tenke seg om på hvilke gpio man bruker til hva.

Feks. Du vil få trøbbel med boot om D4 draes lav.

 

Edit: Noen pinner veksler også nivå ved boot og flashing.

Vær obs., det er ikke sikkert at det er ønskelig at et rele klikker inn ved boot!
 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.