Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte fra HS3 til HS4


Decibel

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte fra HS3 til HS4, men vil gjerne høre litt om andres erfaringer før jeg tar steget. Siden jeg har mange plugins, så er jeg jeg spesielt interessert i erfaringer rundt dette med plugins som er laget for HS3. Hvor mye må kjøpes på nytt, og hvor mye kan man bruke som før? Ting som f.eks "HS3 Designer" er jo ikke akkurat gratis, og det blir fort dyrt å bytte dersom alt må kjøpes på nytt.

Hva synes dere, nå som HS4 har vært ute en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (På 19.7.2021 den 1.20):

plugins som er laget for HS3. Hvor mye må kjøpes på nytt, og hvor mye kan man bruke som før?

 

Dette vil jo variere avhengig av hvilke plugins det er snakk om, det er jo veldig individuelt hva du bruker kontra hva andre bruker.

 

Med det sagt så er jeg i gang med å skifte til HS4. Jeg har en ren installasjon og gjør samtidig noen andre endringer på mitt system. Jeg kjører Zigbee2MQTT fremfor Deconz/Phoscon/JowieHue og UZB over ethernet. 

 

Jeg kan rapportere tilbake når jeg har kommet litt lenger i prosessen, men spør gjerne hvis dere har noe konkret dere lurer på. 

 

Førsteinntrykket må jeg si er ganske labert. Det er ett år siden jeg fikk varsel om at "nå kan du oppgradere". Fremdeles må man velge Z-wave plugin under "Legacy plugins", noe jeg syns er ganske rart. Det er ikke så mye som virker nytt for meg annet enn at de har oppdatert UI. Den liker jeg forsåvidt, men det er litt "bingo" hvor gjennomført den er. Hvis man skal inn i settings for HS3-plugins så er man fort tilbake til en HS3-UI også.

 

Jeg hadde forventet mer nytt i en såpass "stor" (og relativt kostbar) oppgradering når HS3 er såpass gammelt (kom i 2013). Dette er kanskje noe brannfakkel her inne.. :)

 

EDIT: Angående Zigbee så vurderte jeg å gå for den offisielle Homeseer løsningen med Nortek-kontroller, men det fremstår foreløpig som relativt uferdig. Da valgte jeg heller MQTT som også vil være åpent for å eventuelt "jump ship" senere. Zigbee støtten var jo noe av det som skulle være nytt i HS4, men foreløpig så virker det ikke ferdig. Med utviklingstakten som har vært fra Homeseer i det siste valgte jeg å ikke holde pusten til dette var på plass.

Endret av Fredrick
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.