Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg termostat, kun styring, ingen status?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kanskje et dump spørsmål da jeg allerede har lagt til enheten i Homeseer, men jeg hadde forventet å få avlesning av temperaturer, og hvorvidt termostaten var påslått eller ikke? Slik jeg ser det kan jeg kun styre termostaten, og det er ingen status som kommer fra den? Er dette riktig?

 

 

Screen Shot 2016-12-17 at 15.04.03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 


Dec-17 7:06:59 AM	 	Z-Wave	Device: Node 15 Z-Wave Temperature Set to 24.5 (C)
Dec-17 7:03:43 AM	 	Z-Wave	Device: Node 15 Z-Wave Thermostat Set to ON

Du har jo temp der? Jeg får info fra termostat på min(jeg har heatit da, men tror de er like)

 

Har dog ikke kWh :(

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Salvesen said:

Du har jo temp der?

 

Nei, den som heter "Temperature" er bare den temperaturen som er gjeldende for termostaten. Den er ikke oppdatert med gjeldende temperatur. kWh rapporterer heller ikke, den står konsekvens på 0. Det var likevel ikke noe jeg regnet med da det står flere steder at den ikke støtter dette.

 

I loggen har den rapportert 16,9 grader, men den er ikke oppdatert siden 15:34, så det skjer ikke stort der.. Det er også uklart om dette er luftføleren, eller gulvføleren. Jeg hadde forventet å få opp begge i Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra manualen 

TEMPERATURE SHOWN IN DISPLAY
The temperature shown in the display is the actual temperature 
for floor sensor and the external room sensor. You are able to 
calibrate the sensor values.
When using the internal room sensor, the temperature shown 
is the set point. When using the internal sensor, the thermostat 
can seem somewhat inaccurate. This is due to heat generation 
inside the thermostat, draft and other external influences.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beklager at jeg ikke fikk svar tidligere. Desember har flydd.

 

Det er altså riktig at den ikke rapporterer om gulvvarmen står på eller ikke?

 

On 17.12.2016 at 17:50, Gjelsvik said:

Så lenge den står i A modus (rom temp)  så rapporterer den romtemperatur til HS. 


Nei det fungerer ikke hos meg. Uavhengig om den står i A eller AF så rapporterer den kun set-point som temperatur. Jeg bør absolutt ha den i AF-modus pga tregulv, er pålagt å kunne sette maxtemp for gulvet.

 

On 17.12.2016 at 18:05, Johs. said:

Fra manualen 

TEMPERATURE SHOWN IN DISPLAY
The temperature shown in the display is the actual temperature 
for floor sensor and the external room sensor. You are able to 
calibrate the sensor values.
When using the internal room sensor, the temperature shown 
is the set point. When using the internal sensor, the thermostat 
can seem somewhat inaccurate. This is due to heat generation 
inside the thermostat, draft and other external influences.

 

Som sagt tidligere så står det i displayet, samme temperatur som rapporteres til sub-device "Temperature" i HS, og det er set-point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.12.2016 at 12:26, Fredrick said:

Nei det fungerer ikke hos meg. Uavhengig om den står i A eller AF så rapporterer den kun set-point som temperatur. Jeg bør absolutt ha den i AF-modus pga tregulv, er pålagt å kunne sette maxtemp for gulvet.

 

Ingen som vet?

 

On 31.12.2016 at 12:26, Fredrick said:

Det er altså riktig at den ikke rapporterer om gulvvarmen står på eller ikke?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Johs. said:

Rart, har du forsøkt å endre parameter 2 i stedet for på selve enheten?

0: F-mode 1: A-mode 2: AF-mode 3: A2-mode 4: P-mode 5: FP-mode  

 

Hva skjer hvis du setter den i F-mode?

 

Hmm.. I F-mode og FP-mode så viser den faktisk en annen temperatur enn den jeg har satt. Den viser ca 30 grader selv om gulvet er ganske kjølig, virker helt usannsynlig at det skal være så varmt. Blir vel ikke veldig presist å kalibrere den ned mot en termostat som jeg legger over gulvet akkurat.

 

Forslag? I utgangspunktet så ville jeg gjerne at den skal rapportere lufttemperatur (eller helst begge), det er jo mye mer nyttig å justere temperatur etter enn en gulvføler (som er mest for å unngå at det blir for varmt). Dersom vi får den til å rapportere lufttemperatur i AF/A-mode kan det kanskje tenkes et event som skifter til F-mode hvert tiende minutt for å deretter lagre over rapportert gulvtemperatur til en virtuell device, for deretter å sette tilbake til A-mode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat koblet opp en Haetit. Fikk også bare rapportert set temp til Fibaro og på displayet. Nå i kveld valgte jeg F-mode og da rapporterer den 20 og viser  20 i displayet.

Ser ut som om den da bruker Rom føleren. Rart når du stiller in for å bruke gulvføler. Må være noe feil i Firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jegern skrev:

Har akkurat koblet opp en Haetit. Fikk også bare rapportert set temp til Fibaro og på displayet. Nå i kveld valgte jeg F-mode og da rapporterer den 20 og viser  20 i displayet.

Ser ut som om den da bruker Rom føleren. Rart når du stiller in for å bruke gulvføler. Må være noe feil i Firmware.

Gulvet er varmt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hvilken FirmWare version du har. Den siste er 1.8:

 

"FIRMWARE CHANGES - VERSION 1.8

REASON FOR FIRMWARE CHANGES - VERSION 1.8
We have made some changes to the firmware in the Multireg thermostat due to some misinterpretation/feedback from the customers.
The thermostat has two internal temperature sensors and three algorithms used for compensation. The compensation is used so that the thermostat regulates the same way whether the load is 250W or 3600W. The internal temperature in the thermostat will then vary from 25°C to 70°C.
PRINCIPLES FOR REGULATION
The Multireg Z-Wave thermostat designed for controlling electrical heating cables and electrical radiators/convectors. After you have set the temperature, the thermostat will use a hysteresis to regulate the temperature. The hysteresis is adjustable.
TEMPERATURE SHOWN IN DISPLAY
The temperature shown in the display is the actual temperature for floor sensor and the external room sensor. You are able to calibrate the sensor values. When using the internal room sensor, the temperature shown is the set point. Due to the internal heat buildup in the thermostat, we do not recommend to use this function. This makes the thermostat sensitive towards draft in the connection box.
If the thermostat is to be used with water based heating systems, you have to use an external sensor."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, hkmod25 said:

Du må se hvilken FirmWare version du har. Den siste er 1.8:

 

Jeg har siste versjon av Firmware. Teksten du ellers postet sier jo i hovedsak at romtemperatursensoren til enheten er ubrukelig, og at det heller bør styres i F-modus.

 

Det forklarer likevel ikke hvorfor jeg får rapportert svært høy gulvtemperatur, selv om gulvet er kjølig (nå har jeg jo satt maks gulvtemp til 27, så det er ikke på gulvvarme). Den rapporterer konsekvens 29,5c eller 30,0c. Virker urealistisk at det skal ligge så fantastisk jevnt, spesielt når gulvvarmen er av. 

 

Merk at dette er 60W/m2 Flexwatt varmefolie, liggende på 26mm isolasjon på uisolert betonggulv. Det blir ikke særlig varmt selv om gulvvarmen står på (i A-modus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet opp en slik for testing her også (versjon 1.8). I A2 modus (ekstern romføler), viser displayet faktisk målt temperatur, og dette blir sendt via Z-wave (25,5 grader)

 

Syns det er veldig rart at den interne romføleren skal være så dårlig. Jeg har et par Micromatic MCD-4 hvor jeg bruker intern romføler, og de holder romtemperatur svært stabilt og nøyaktig. Ønsker meg en MCD-4 med Z-wave. 

Screen Shot 2017-01-03 at 20.13.34.png

Endret av Norseman
lagt til informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Fredrick said:

Har du da koblet til ekstern romsensor også? Jeg forsøkte også A2-modus nå, men da rapporterte den -59,5c, og det stemmer ikke akkurat..

 

Ja, har koblet den medfølgende sensoren som ekstern romsensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dette fortsatt ikke til å stemme, kanskje det er noe galt med gulvsensoren jeg har? Gulvet er nå ca 17 grader, og sensoren viser 28. Den kan kalibreres ned 4 grader, men det er jo fortsatt ikke i nærheten. 

 

Det at den viser kun setpoint i A/AF-modus virker å være iht produsents tankegang pga trekk og oppvarming i enheten. For å få romtemperatur må jeg da eventuelt koble til en ekstern sensor som jeg kan "gjemme" i tilstøtende veggboks kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Er dette også parameter? Hvordan finner jeg verdien til den medfølgende sensoren?

 

Det ble benyttet medfølgende gulvføler (montert av elektriker), kommer den ikke fra fabrikk med innstilt Ohm iht medfølgende gulvføler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Nettopp said:

Husk at man må stille inn ohm-verdien for eksterne temperatursensorer. Er det benyttet medfølgende gulvføler? Kan du evt. ha endret denne konfigurasjonen ved et uhell?

 

Her var løsningen folkens, nå ga den riktig temperatur! Motstanden var satt til 15kOhm, vet ikke om det var standard, om jeg har tuklet, eller om elektrikeren har tuklet. Nå viser den i alle fall ganske nøyaktig temperatur!

 

Takk :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har du fått til alle verdiene nå? 

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av denne termostaten, hovedsakelig for å få en oversikt over strømforbruket i leiligheten min.

Har du fått denne til å rapportere strømtrekket Strømforbruket(KWh)?

Endret av Tverfyll
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tverfyll skrev:

Jeg vurderer å gå til innkjøp av denne termostaten, hovedsakelig for å få en oversikt over strømforbruket i leiligheten min.

Hvis det er grunnen til å kjøpe termostaten, så vent til versjon 2 kommer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis det er grunnen til å kjøpe termostaten, så vent til versjon 2 kommer. :) 

 

Da gjør jeg det! Har du noe ide om når den kommer? 

 

Jeg prøver å få oversikt over hvor all strømmen "Forsvinner".

Jeg har måling/styring på panelovnene i resten av leiligheten, men mangler fortsatt oversikt over halvparten av forbruket.

Endret av Tverfyll
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.