Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mangler trigger fra pulsbryter etter migrering til zwavejs2mqtt


Anbefalte innlegg

Jeg har en automasjon som blir trigget av kort trykk på impulsbryter.

Standard ELKO bryter med Qubino flush dimmer bak bryter.

 

Gikk fra zwave js til zwavejs2mqtt i går og etter dette vil ikke automasjonen aktiveres ved trykk på bryter.

Automasjonen virker om jeg kjører handling fra Home Assistant kontrollpanelet.

 

Alle verdier står på default for den aktuelle Qubino dimmeren.

 

Hvirker for meg som at trykk på bryter eller endring i status på dimmeren ikke registreres når lysbryter brukes.

Alt virker som det skal hvis jeg bruker Home Assistant kontrollpanel eller Lovelace dashbord fra forskjellige enheter.

 

Noen som kan hjelpe meg i riktig retning for å få trykk på bryter til å registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet med å sjekke om Home Assistant registerer "Events" når du trykker på impulsbryteren. Gå inn i Developer Tools --> Events og velg å lytte på Event state_changed. Ser du at det registeres Events når du trykker på bryteren skal disse også kunne brukes i dine automasjoner. Les mer om Events her: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/events/

 

 

1192917696_Statechange.PNG.83115c36a077b3a5a2a6f7e47ec19e80.PNG

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette innlegget på Home Assistant forumet hvor de skriver at ikke alle entiteter opprettes når Qubino flush dimmer blir intervjuet når zwavejs2mqtt brukes. Dette gjør at meldinger om at du har av eller på på bryteren kommer til feil sted. Du finner innlegget her: https://community.home-assistant.io/t/zwavejs2mqtt-and-qubino-flush-dimmer/278515. Kan dette stemme med problemet ditt?

 

Z-wave JS utviklerene har også laget en fix for dette problemet som skal komme i versjon 8. Du kan lese mere om dette her: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/2910

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Reintervjuet alle z-wave enhetene og restartet home assistant maskinen.

Automasjonen har nå virket i over 1 uke uten problem

 

Er nok som nevnt over, at ikke alle entiteter ble med når jeg byttet til zwavejs2mqtt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.