Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varsel hvis en enhet står som Unknown?


MrE

Anbefalte innlegg

Begynner å bli småirritert på at enkelte ganger når jeg skrur ting av/på, så går z-wave enhetene til Unknown istedenfor On eller Off. Det kan være heatit termostat, fibaro switch, fibaro wall plug osv.

 

Når jeg endelig oppdager at en enhet har gått til Unknown (og altså ikke gjort det den fikk beskjed om), må jeg inn i HS og trykke på Off og så On igjen, da kommer den.

 

Er det noen som har satt opp noe form for varsling om en enhet ikke responderer / setter seg til Unknown?

 

Idag var det varmtvannsberederen, en gang var det UV-filteret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle samme verdi for «unknown»? Da kan du lage en gruppe i EasyTrigger med alle devicene du vil sjekke og så lage et event som trigger på om en av enhetene får den verdien. Hvilken enhet det gjelder ligger da i et par globale variabler og kan legges inn i en varsling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet et slikt script, kanskje jeg skal legge det ut...

 

Dette er sjeldent et problem hos meg, utenom når jeg "nullstiller" Z-wave-systemet (dvs. bytter interface) og det er lenge siden sist. Men scriptet kjører i bakgrunnen hver time når det ikke har vært bevegelse i huset på et par timer for jeg har aldri deaktivert det.

 

 

On 25/07/2021 at 11:28, ZoRaC said:

Har alle samme verdi for «unknown»?

"Unknown" finnes egentlig ikke som verdi. Det er en intern status i HomeSeer, og (idiotisk nok) kan du ikke trigge på den i det hele tatt. Jeg sjekker JSON-interfacet for der står det "Unknown" riktig, men det er det eneste stedet jeg har sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/08/2021 at 02:40, Frankis78 said:

Jeg brukte en kommando som på bildet, hvor nummeret i parantes er devicen med invalid status.

Ja, dette fungerer på Root Devicer som blir satt til unknown, og som egentlig ikke skal ha noen andre devicers.  Var et problem før, men er det det nå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.