Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tuya, Tuya og atter Tuya!


Decibel

Anbefalte innlegg

Etter at CPS Tuya (Plugin til Homeseer) sluttet å legge til nye enheter, og designeren ikke har kunnet/villet gjøre noe, så gikk jeg til slutt til det skritt å oppgradere til HS4, siden den har innebygget støtte for Tuya. Ved første øyekast virket dette bra. Slik jeg forstod det så måtte enhetene legges inn i Tuya-appen på telefonen, og deretter ville Homeseer hente informasjonen fra skyen. Man skulle til og med ha muligheten for direkte kommunikasjon, etter å ha importert fra skyen.
Alt så bra ut. Enheter ble lagt til i appen, og Homeseer logget på i skyen til Tuya. Men enhetene uteble!

Jeg har nå sjekket det meste, men finner ingen grunn til at enhetene ikke dukker opp i Homeseer. Det virker som 2 sannsynlige alternativer: Enten laster ikke appen opp til skyen, eller så laster ikke Homeseer ned i fra skyen.
Jeg har merket meg at når jeg legger til enhetene i appen, så kommer ip-adressene i en annen serie. Jeg regner med at dette kan bety at mobilen kommuniserer direkte med Tuya-enhetene, og ikke via routeren (Google nest wifi).  Kan det være at enhetene ikke kopieres over fordi de ikke kan nåes gjennom husets wifi, men kun gjennom mobilen?

Når jeg tidligere har lagt til enheter via CPS Tuya (Som ikke fungerer lenger), så har jo dette gått smertefritt. Så det er tydelig at routeren kan! Jeg har også prøvd å legge til enheter mens telefonen er tilkoblet wifi over 2.4 Ghz-båndet, uten at det ser ut til hjelp. 

 

Er det noen som har vært borti lignende problemer, eller som har erfaring nok til at de kan peke meg i riktig retning? Det er jo ganske irriterende å ha gjort en såpass stor oppgradering, uten at resultatet har blitt som forventet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/07/2021 at 02:00, Decibel said:

Kan det være at enhetene ikke kopieres over fordi de ikke kan nåes gjennom husets wifi, men kun gjennom mobilen?

Jeg trodde HS-plugin'en brukte skyen for å finne enhetene, men så lokal kontroll for å unngå skyen. Er HS og Tuya-enhetene på samme nettverk?

On 25/07/2021 at 02:00, Decibel said:

Jeg har merket meg at når jeg legger til enhetene i appen, så kommer ip-adressene i en annen serie. Jeg regner med at dette kan bety at mobilen kommuniserer direkte med Tuya-enhetene, og ikke via routeren (Google nest wifi).

Hvilken IP får enhetene, og hvilke IP-adresser gir Google Nest Wifi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Tuya-enhetene jeg har fra før av gjennom "CPS Tuya", har alle fått en lokal IP.

De enhetene jeg har registrert gjennom appen "Tuya smart" kan jeg ikke se på listen til routeren. I appen finner jeg de med en helt annen IP-range, som tilhører min ISP, Telenor. Men det er tydelig at de bruker routeren for kontakt med internett. (Dersom denne skrus av så fungerer ikke lampene)  

En av enhetene har IP 88.88.161.193 (I følge appen)

Routeren gir ut IP i serien 192.168.1.xx

 

Har også diskutert saken i det internasjonale homeseer-forumet, uten resultat. Problemet er sendt videre til Homeseer support, foreløpig uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Decibel said:

I appen finner jeg de med en helt annen IP-range, som tilhører min ISP, Telenor.

Ja, det er den offentlige IP-adressen din. Men pærene har egentlig ikke fått den IP-adressen, den er allerede i bruk. :)

 

Har du prøvd en IP-scanner? De er jo sannsynligvis på nettverket ditt. Advanced IP scanner gjør jobben på Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 2 enheter som IP-scanneren finner, og som ikke står på lista til routeren. 

Regner med at det er disse 2, siden jeg har 2 lyspærer lagt til i appen.

Men hvordan skal dette hjelpe?

Det er jo ikke mulig å legge til lyspærer i Tuya-plugin kun med en ip-adresse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Decibel said:

Det er jo ikke mulig å legge til lyspærer i Tuya-plugin kun med en ip-adresse..

Hmmm... Er det ikke? Nå begynner det å bli ganske lenge siden jeg har prøvd Tuya-utstyr, men en gang i tiden trodde jeg det gjorde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (11 timer siden):

Hmmm... Er det ikke? Nå begynner det å bli ganske lenge siden jeg har prøvd Tuya-utstyr, men en gang i tiden trodde jeg det gjorde det...

Jeg har sjekket nøye gjennom Tuya plugin, og kan ikke finne noe sted der det er mulig å legge til en enhet ved hjelp av IP-adressen. 

Hvis det går, så vil jeg gjerne høre om det 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.