Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ledstrips i trappetrinn?


Anbefalte innlegg

Jeg skal renovere trappen her hjemme nå. Trapperommet er mørkt og innestengt, og jeg ønsker bedre belysning her.

 

Vurderte først downlights i vegg for å lyse opp hver 3/4 trinn, men synes det er penere med belysning av hvert trinn og da lys festet innunder trappenesen.

 

Noe slikt som på bildet.

 

Tanken/ønske er at det er svak belysning på her, men at styrken er regulert ut i fra klokkeslett. Ønsker ikke sterk blendende belysning her på natt når alle andre lys er dempet, men vil heller ikke at de er "usynlig" på dagtid når det er kraftigere lys i huset.

 

Så jeg lurer på hva jeg trenger for å få til noe slikt uten at lommeboken tappes fullstendig. Må jeg ha profiler å feste ledstrips i, eller kan de limes uppunder trappenesen uten bruk av profiler?

 

Hvordan kobles det hele sammen? Hva må jeg klargjøre i forkant for å få dette på plass? Hva brukes for å styre dette på en enkel og grei måte?

 

trapp1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette. Du bør ha alu profil for å fordele varmen på ledstripen, om ikke kortes ned levetiden på stripen. Borres hull i hjørne i bakvegg på hvert trinn og alt kobles sammen på baksiden. Bruk 1 led driver for hele trappen, da får du jevn dimming mellom stripene.

Trappenesen bør ha ett heng foran, slik at profilen skjules mest mulig, og med mindre du bruker cob stripe bør du bruke deksel for å unngå å se prikker når du står nede og ser opp.

 

Hvordan du dimmer lyset er opp til deg, 0-10, dali eller bare benytter en dimmer2. Husk at led driver må støtte valgt dimmemetode. profiler, stripe og driver får du billigst på aliexpress / alibaba, det er der de norske forhandlerene importerer sitt fra.

 

Hvordan du ønsker selve justering av dimmenivået er det bare fantasien som setter grenser - tidsstyrt på forskjellige nivå, luxmåler i topp av trapp, speile nivået til en annen lampe etc.

 

Jeg monterte ledstripene etter trapp var ferdig.

 

NB det koster mer enn det smaker. Hvis jeg skulle gjort det igjen hadde jeg nok heller kjøpt ny håndløper og frest inn ledstripe i underkant av denne.

 

Husk at du må ha elektriker for å koble fast 230V-siden av utstyret.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.