Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthus vs lyn


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en tid tilbake våknet jeg på natta av at et tordenvær nærmet seg. Tok en runde i huset og trakk ut en del støpsler. Det er jo en prosess å slå av smarthussystemet kontrollert og litt knotete spesielt fra en Android telefon i halvsøvne på sengekanten, men tenkte jeg får kanskje gjøre dette også. Rakk imidlertid ikke å få dette ned kontrollert før det blinket og smalt noe voldsomt. Mistet kontakt med serveren som jeg var logget inn på via telefonen. Fant ut dagen etter at lynet hadde slått ned i et tre ca 50m fra husveggen. 3 stk. nettverks-switcher, et alarm-interface samt en Intel NUC (nettverksporten) som jeg bruker som server hadde tatt kvelden.

 

Jeg kjører Homeseer i windows 10 på en virtuell maskin. Bruker esxi som hypervisor på en Intel NUC. I tillegg har jeg en Synology NAS for backup og som også fungerer som disk for noen andre virtuelle maskiner på samme hypervisor. Hvis man bare plugger ut støpslet på dette systemet ser jeg av og til problemer. Homeseer database kan bli korrupt, virtuell disk kan bli korrupt etc. Alt utstyret står koblet til en liten UPS. På tidspunktet for lynnedslag hadde vi ikke overspenningsvern i sikringsskapet, men det har vi nå.

 

For å slå av systemet kontrollert er dette sekvensen jeg går gjennom:

1. Logg inn via remote desktop (eller konsoll fra esxi) til virtuell windows 10 (dette fungerer ikke så godt fra android telefon)

2. Steng ned Homeseer

3. Steng deretter ned Windows 10

4. Gjenta for evt. andre virtuelle maskiner som kjører

5. Logg inn på ESXI via browser og steng ned hypervisor.

6. Logg in på Synology NAS (app eller browser) og steng ned.

7. Fysisk skru av UPS og trekk ut UPS støpsel

 

Er bare litt nysgjerrig å høre hvordan andre sikrer seg mot, og håndterer fare for lyn.

- Lar dere det bare stå på og håper på det beste?

- Har dere noe spesiell beskyttelse som overspenningsvern osv?

- Hvis dere slår av systemet, trekker dere bare ut støpsel, eller slår dere av med en manuell sekvens som beskrevet eller har dere scriptet dette på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville investert i OV (OverspenningsVern). Det er nok med god grunn dette er krav i NEK 399 for ny-installasjoner. Ang. å skru av ting, så hadde jeg nok nappa ut støpselet på det meste kjapt om det var tordenvær i nærheten og man bor utsatt til. Systemet må jo tåle strømbrudd, så et "manuelt" strømbrudd bør gå bra det også.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lynet slår ned 50 meter unna så hjelper ikke et overspenningsværn.

Lynet vil ta sine egne veier og ganske så uforutsigbart følge alt som er av kabler.

Men det hjelper med ett grovt værn på strøminntak og flere små rundt om.

Når det er så nærme er det eneste jeg kan tenke meg som virker er en lynavleder plassert så lynet ledes unna hus og heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under tordenværet her på Sørlandet forleden slo lynet ned < 1km fra hvor jeg bor. Har inntaksvern og UPS på "kjernen" av systemet mitt; like forbasket røyk 2 av mine TP switcher. (Resten klarte seg heldigvis.) Moral: Man er nok dessverre aldri helt sikret mot overspenning og EMP, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg naiv nok til å tenke at det "som regel går greit" og ikke gjøre noe videre tiltak... Jeg innser at jeg lever med større risiko enn hvis jeg hadde skrudd av og plugget ut alt jeg kunne...

Så får jeg heller teste forsikring og backup-løsning dersom jeg skulle være uheldig en gang.

 

Men til @oakl; Fin prosedyre du har, men gitt at du har tilstrekkelig kapasitet på UPS'en så kunne du kanskje begynt med å trekke ut støpselet til denne? Da vil alt tilkoblet utstyr umiddelbart være sikret.

 

Og et annet tips, dersom man har Coax/kobberlinje inn i huset, er å koble fra dette med en gang. Mye av skadene på elektronisk utstyr (TV, router ol.) oppstår grunnet høye spenningsforskjeller mellom Coax/kobberlinje og strømforsyningen når lynet forårsaker overspenning inn på en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for alle innspill så langt.

 

Vi har nå OV i sikringsskapet, men som noen nevner, ble vi også anbefalt av elektriker å ha ytterligere vern nærmere endepunkt. Har derfor nå også stort sett forgreningskontakter med overspenningsvern uten at jeg vet hvor gode disse er. Jeg tror nok også UPS'en beskyttet en del i dette tilfelle og hindret ytterligere skader. Nærmest direkte nedslag vil man nok ikke klare å sikre seg for uansett, men det er heldigvis sjelden.

 

Systemet kan jo slås av hardt og brutalt. Har gjort dette mange ganger, men erfaringen tilsier at det er ikke alltid er "plug and play" å få det opp igjen. Typisk så må disken på den virtuelle maskinen repareres. Riktignok fort gjort bare man husker hvordan man gjør det ("heldigivis" så lenge mellom hver gang at jeg glemmer hvordan man gjør det og må grave i notater)

 

I etterkant så tenker jeg også at UPS kunne vært trukket ut umiddelbart. Men er usikker på om denne har kapasitet nok til å holde systemet i live til systemet er nedstengt. Strømbrudd midt under nedstengning tenker jeg kanskje er enda mer uheldig enn når systemet er i normal drift.

 

Har kun fiber inn i huset ikke kobber.

 

Beste løsning er kanskje en større UPS slik at ting kan kobles fra umiddelbart ved å trekke ut denne, og deretter i ro og mak slå av resten. Evt. bare la systemet stå på til tordenværet har passert og plugge inn igjen UPS. Men større UPS kan jo fort koste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.