Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Følsomheten på Multisensor 6.


tonheim

Anbefalte innlegg

Den 18.12.2016 klokken 10.03, iceball skrev:

MultiSensorSetting#4.PNG

Ser at Default er nivå 5 og det som er mest sensetivt. Det er ikke nok til at min datter på 4 registreres... Ho må hoppe og danse for at lyset skal skru seg på når ho kommer inn på badet.. Hadde håpet på at denne fungerte bedre med unger. Har sensoren plassert over døren, har prøv å ha den på veggen 90 grader på døren også, ikke noe forskjell.

 

Ellers lurer jeg på det med at den sender temperatur i F, jeg ønsker å ha det i C.

MultiSensorSetting#2.PNG

 

Setting

MultiSensorSetting#3.PNG

 

Får bare ERROR når jeg prøver å sette denne. Noen som har en idee om hva det er, og hvordan løse det?

 

MultiSensorSetting#1.PNG

 

Takk for hjelp!

tonheim

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, iceball skrev:

Jeg måtte sette parameter 3 (PIR detection time) til 20-30 sekunder så fungerer den fint med bevegelse eventer i HS.

Ikke behov for å sette unit på temperaturen, men har du satt riktig i HS setup?

Hva betyr det? At det går 20-30sek før den merker bevegelse? Høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er rart. Det skal ikke være nødvendig å sette den til celsius på EU-versjonen.

 

Dersom du trykker "Test connection", trenger du nok ikke vekke den. Vekking er for øvrig heller ikke som i manualen. Jeg har bare ttrykket på knappen på dingsen flere ganger, eller holdt inne.

 

Har du også satt størrelse? Hva skjer dersom du setter tom parameter? Da skal du få svar i form av siste lagrede verdi?

 

Jeg ser også at temperaturen i Fahrenhet har en desimal, som angis med komma! Hva slags system kjører du? Windows eller linux?

Etter diverse tråder i går så jeg at det rådes her inne til å sette LOCALE (LANG) til norsk for linux for å få 24-timers klokke. Det er en dårlig idé: da skjer det masse rart bl.a. fordi HomeSeer ikke skjønner komma (og muligens annet også). Jeg testet det i går, og diverse sluttet å virke inntil jeg stilte tilbake til britisk engelsk, som er mitt anbefalte locale for å få 24T-klokke på HomeSeer-linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte nettopp opp en Zee2 på norsk locale. Det fungerer utmerket.

 

 

23 minutter siden, tonheim skrev:

Jeg trykker Test connection. Og det er sucsess

Hvis du får success på test connection, men ERROR på setting av parameter, så er igjen optimalisering et viktig stikkord.

 

Z-wave mesh er fint. Men det MÅ vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Satte nettopp opp en Zee2 på norsk locale. Det fungerer utmerket.

Tja, husker du tråden fra i går der noen slet med sunrise/sunset? Da må man manuelt sette lengde-/breddegrad og huske komma, ikke desimal. Dersom man velger fra drop down-menyen, settes punktum, og man får rare sunset/sunrise-tider uten feilmelding.

 

Jeg har nå norsk locale for å teste. Alt jeg har av skript med desimaler i har feilet, og jeg mistenker en del mer.

Det er mulig en Zee oppfører seg annerledes enn standard installasjon på linux, men hos meg er det mye som ikke fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Og med nb_NO oppdateres ikke her devicer som får decimalskille i form av punktum, de feiler fordi min HS ikke forstår punktum lenger.

 

På en Zee2, satt ferdig opp av HomeSeer, så fungerer det fint:

homeseer no.png

 

 

... men dette er Off topic, og har ellers lite å gjøre med sensitiviteten på en multisensor.

Hvis HomeSeer settes til Celcius (se under Setup), så endres skala til det. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De parametrene som er oppgitt kan umulig være konsistente!!
Jeg har tre slike sensorer, og på den ene ble det vesentlig forskjell når jeg satte parameter 4 til 5, altså kunne det umulig være 5 i utgangspunktet (jeg glemte å sjekke..)

På den andre jeg har prøvd på er parameter 4 tydeligvis noe helt annet, for når jeg setter den til 5 blir bevegelsesdetektering disablet på Group 1....

Har også funnet manualer som henviser til andre parameter, så det er sannelig ikke greit å vite...

Det rareste er at jeg mener å ha samme firmware på alle tre. (Den tredje har jeg ikke gjort noe slikt med enda...  Alle ble kjøpt samtidig, og forsøkt oppdatert (firmware) samtidig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bjwanvik skrev:

Det rareste er at jeg mener å ha samme firmware på alle tre.

Det er jo litt snodig! Men burde være kjapt gjort å sjekke?

 

Men i utgangspunktet er det manualen som ligger i boksen som gjelder. Man skulle jo tro denne var lik uansett, men slik er det nødvendigvis ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du får success på test connection, men ERROR på setting av parameter, så er igjen optimalisering et viktig stikkord.

Z-wave mesh er fint. Men det MÅ vedlikeholdes.

 

Fortsatt error etter Optimalisering.

20 timer siden, DiderikFrom skrev:

Har du også satt størrelse? Hva skjer dersom du setter tom parameter? Da skal du få svar i form av siste lagrede verdi?

Når jeg ikke definerer noe i Verdi feltet, og velger Set får jeg også Error på Paramter nr 64. Har prøvd å sette størrelsen til 1, og Auto, samme Error.

 

 

Den ‎19‎.‎12‎.‎2016 klokken 22.05, iceball skrev:

Jeg måtte sette parameter 3 (PIR detection time) til 20-30 sekunder så fungerer den fint med bevegelse eventer i HS.

20 timer siden, tonheim skrev:

Hva betyr det? At det går 20-30sek før den merker bevegelse? Høres rart ut.

 

Noen som kan forklare dette med PIR detection time? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonheim skrev:

Når jeg ikke definerer noe i Verdi feltet, og velger Set får jeg også Error på Paramter nr 64. Har prøvd å sette størrelsen til 1, og Auto, samme Error.

Trykker du "Set" uten verdi spesifisert, så betyr "Error" at det ikke er lagret noen verdi der, og den faller tilbake på standardinnstilling.

 

Men å sette den til 1 skal gå hvis den er Fullt Optimalisert uten feil.

 

2 minutter siden, tonheim skrev:

Noen som kan forklare dette med PIR detection time? 

Hvis PIR detection time er lenger enn det du har i HomeSeer, blir ikke "Motion" sent på nytt, og HomeSeer vet dermed ikke om det er ny bevegelse eller ikke. Jeg setter denne typisk til 10 sekunder (eller lavere for enheter på fast strøm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig fungerte det å sette sensitiviteten på sensoren!! Håper det fungerer med 4 åringen nå! 

 

Så her er et bilde av Setting delen av Z-Wave fanen. Ser ting br ut her, eller er det noe dere ville ha forandret på??

HS3 Sensor Setting.PNG

 

 

27 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis PIR detection time er lenger enn det du har i HomeSeer, blir ikke "Motion" sent på nytt, og HomeSeer vet dermed ikke om det er ny bevegelse eller ikke. Jeg setter denne typisk til 10 sekunder (eller lavere for enheter på fast strøm).

 

Er det da denne verdien som må settes til 10 ?? Eller er det noen anne plass... Beklager mange spørsmål. 

HS3 Sensor Setting PIR TIME.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Moskus skrev:

"Motion timeout" hadde jeg satt til 10 sec (enten i menyen over eller med parameter 3, de gjør det samme).

 

OK. da er det gjort. Har to spørsmål...

Min event for å skru av Lyset på badet må vel da forandres på.... Siden den skrur av Lyset når devicen blir: Off-Closed-No Motion

Og nå kan den vel bli det bare man sitter stille på do i 10 sek... 

Hvordan ville du løst dette, jeg har midlertidig lagt inn en THEN WAIT 30 min, slik at kona hjemme ikke blir sittende i mørke... 

 

Evnet Lys Bad.PNG

 

Mitt ander sprøsmål er i forhold til øverste del av Setting siden, der står det Motion Sensor: Nedtrekksmeny: Disabled.... Er det riktig, ser jo feil ut... HS3 Sensor Setting #2.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Løs det i HomeSeer istedenfor.

 

Se mitt eksempel i denne posten:

 

 

Takk.

 

Hva med:

Mitt ander sprøsmål er i forhold til øverste del av Setting siden, der står det Motion Sensor: Nedtrekksmeny: Disabled.... Er det riktig, ser jo feil ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tonheim skrev:

Hva med:

Mitt ander sprøsmål er i forhold til øverste del av Setting siden, der står det Motion Sensor: Nedtrekksmeny: Disabled.... Er det riktig, ser jo feil ut... 

Det er riktig! Feil i HS faktisk. Hvis du setter den til enable så tilsvarer det parameter 4 value 1 (altså laveste sensitivitet for PIR sensor). Default verdi er parameter 4 value = 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.