Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Følsomheten på Multisensor 6.


tonheim

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Moskus skrev:

Se mitt eksempel i denne posten:

 

 


IF 1.etg Gang Bevegelse Gang Nede had its value set to Motion
AND IF Ute Ute Husmodus has a status equal to Dagmodus

OR IF 2.etg Gang Bevegelse Gang Oppe had its value set to Motion
AND IF Ute Ute Husmodus has a status equal to Dagmodus

 

 

Her er et eksempel hos meg:

cr5hiKa.png

 

Denne skrur av lyset etter 3 minutter, men ikke hvis det er en ny bevegelse innen den tid (Remove Delayed Device Actions og ny delayed action sørger for det).

 

Det den siste linjen omhandler, Remove Delayed Device Actions, forstår jeg ikke. Hva skjer egentlig og hvordan kan jeg bruke det i min Event?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

"Motion timeout" hadde jeg satt til 10 sec (enten i menyen over eller med parameter 3, de gjør det samme).

Dersom det er en enhet som går på fast strøm spiller det ingen rolle, men i et rom med mye trafikk kan dette bety en del for batterilevetiden på enheter som går på batteristrøm. Jeg har ingen grunn til å stille denne ned, og har derfor beholdt "Default" på mine. Batterilevetiden på disse kan ikke sammenlignes med Fibarosensorene. (Ikke vitenskapelig testet, men rent empirisk -- har to av hver, spredt rundt omkring.)

 

6 hours ago, iceball said:

Det er riktig! Feil i HS faktisk. Hvis du setter den til enable så tilsvarer det parameter 4 value 1 (altså laveste sensitivitet for PIR sensor). Default verdi er parameter 4 value = 5.

Min erfaring er også at det er veldig mye feil og rart i nedtrekksmenyene i HomeSeer. Jeg setter derfor helst parametre.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tonheim skrev:

Det den siste linjen omhandler, Remove Delayed Device Actions, forstår jeg ikke. Hva skjer egentlig og hvordan kan jeg bruke det i min Event?

Helt til slutt i Eventet settes det at lyset skal skrus av etter X minutter (3 i eksempelet over).

Helt i begynnelsen av Evenet fjernes (Remove Delayed Device Action) dette forsinkelsen hvis bevegelsessensoren blir trigget på nytt.

 

Altså blir lyset værende på så lenge Eventet trigges (som skjer ved bevegelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tonheim skrev:

Så da trenger man ikke lenger seperate Eventer for ON og OFF. Forstår jeg da rett?

Riktig. :)

 

Et øyeblikk siden, tonheim skrev:

Hvordan ser det ut?

Så vidt jeg kan se, ser det helt rett ut. :) 

 

De to nederste kan slås sammen, siden de har samme delay og dimme-nivå. ;) 

Hintet er å endre "AND IF" til "OR IF" når du legger til flere betingelser, da blir det slik:

IF Underetasje Bad Sensor Binary Reserved had its value set to On-Open-Motion
AND IF The Time is after 21.00

OR IF Underetasje Bad Sensor Binary Reserved had its value set to On-Open-Motion
AND IF The Time is before 07.00

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å lage en virtuell enhet som styrer morgen, dag, kveld og natt, i istedenfor tider rett i eventen, men ellers ser det riktig ut. Av erfaring vil jeg anbefale en del lengre delay på OFF hvis du har dusj eller badekar, men det lærer du etter hvert som det blir mørk i litt utide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tonheim skrev:

Noen som har blir veldig kreative med julelyset?? 

 

Julelysene fra i fjor (i år viser det seg at den ene DMX-controlleren ikke er frisk, så i år blinker det, men ikke i takt til musikk):

 

 

og juletreet i år:

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Moskus skrev:

Riktig. :)

 

Så vidt jeg kan se, ser det helt rett ut. :) 

 

De to nederste kan slås sammen, siden de har samme delay og dimme-nivå. ;) 

Hintet er å endre "AND IF" til "OR IF" når du legger til flere betingelser, da blir det slik:


IF Underetasje Bad Sensor Binary Reserved had its value set to On-Open-Motion
AND IF The Time is after 21.00

OR IF Underetasje Bad Sensor Binary Reserved had its value set to On-Open-Motion
AND IF The Time is before 07.00

 

 

Et spørsmål til...

Når lyset skrur seg av, så prøver jeg å få det på igjen med å bevege meg... Det fungerer ikke. Må vente en stund, så fungerer det.

Noen tanker om hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tonheim skrev:

 

Et spørsmål til...

Når lyset skrur seg av, så prøver jeg å få det på igjen med å bevege meg... Det fungerer ikke. Må vente en stund, så fungerer det.

Noen tanker om hvorfor det er slik?

Dette kan ha med parametrene på bevegelsessensoren. du har normalt 2 parametre. "Blind time" = hvor lenge den skal vente før den detekterer bevegelse igjen og  "Motion canselation time" = hvor lenge den må vente før den sender bevegelse på ny, det vil si at dersom den oppdager bevegelse innenfor canselation time, så vil den begynne å telle canselation time på ny og ikke oppdatere HomeSeer.

 

Ved bruk av regelen som er foreslått så ville jeg satt disse parametre til en lav verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tonheim skrev:

Når lyset skrur seg av, så prøver jeg å få det på igjen med å bevege meg... Det fungerer ikke. Må vente en stund, så fungerer det.

Noen tanker om hvorfor det er slik?

Satte du Motion Time Out under Settings til 10 sec?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.12.2016 klokken 13.25, tonheim skrev:


Ikke batteri, USB.

Jeg vurdere denne i nye huset da jeg forsøker å minimere bruk av batterienheter. Skal derfor få elektrikeren til å kable opp USB kontakter der jeg skal ha sensorene.

Men så ble jeg usikker, hvor godt fungerer disse med USB strøm i HS3?

Fungere de som en "always on" enhet, eller fungere de som en batterienhet som aldri går tom for strøm? Med andre ord, er sensoren "alltid på" og kan kommunisere toveis, eller er man begrenset til å måtte vekke den manuelt når man skal forandre innstillinger, slik som med andre batterienheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.12.2016 klokken 12.39, iceball skrev:

Det er riktig! Feil i HS faktisk. Hvis du setter den til enable så tilsvarer det parameter 4 value 1 (altså laveste sensitivitet for PIR sensor). Default verdi er parameter 4 value = 5.

Takk for tips! Begynte alvorlig å lure på min, satt parameter 4 til 5 og så den til enable. Og følte absolutt ikke at den kunne være på max sensitivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så slik ser Eventen ut for dagtid.

Event HS3 LysBadDag.PNG

 

Det jeg lurer på...

Når jeg bruker bryteren til å forandre på dimme level, eller for den del appen, så forendres denne tilbake til 80% neste gang sensoren sender, altså forhorldsvis raskt. Hvordan kan jeg forandre på dette og la det være slik resten av tiden jeg eller fruen er på badet? Hvis 80% blir litt lyst og man dimmer til 40%, så er det ønskelig å beholde 40% til man er gått ut... 

 

Har av og til migrene, så da er det godt med svakere lys, går det ann å legge inn noe automatikk i om man trykker dobbel eller noe så kjører en annen Event "migrene modus" eller svakere lysstyrke? Skulle vel helst hatt en som da stilte alle lys lavere... usikker på om det hadde gitt happy wife...

 

Takk for hjelpen!

 

mvh tonheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må til med en virtuell device, og sjekke i bevegelses-eventet ditt om denne er på.

 

Så kan du sette opp en ny regel som skrur av denne virtuelle devicen hvis lyset blir satt til noe annet enn 80% ( men høyere enn 0/Off). Bare husk å lag et passende event som skrur på den virtuelle devicen igjen, f.eks. ved bytte av Tidsstatus eller et klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det også mulig med event som trigger ved 100%=dobbeltklikk på dimmer, så lenge eventene forøvrig er satt med lavere dimmer verdi. Har det selv på hovedbadet, tar noen sekunder før lysene er dimmet til riktig verdi, øker samtidig viftehastigheten og setter timeout 1 time, så fruen kan ta seg et bad.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2017 klokken 12.31, iceball skrev:

Forøvrig er det også mulig med event som trigger ved 100%=dobbeltklikk på dimmer, så lenge eventene forøvrig er satt med lavere dimmer verdi. Har det selv på hovedbadet, tar noen sekunder før lysene er dimmet til riktig verdi, øker samtidig viftehastigheten og setter timeout 1 time, så fruen kan ta seg et bad.

Høres bra ut. Har du et skjermbilde eller noe som forklarer oppsettet?
Hvordan vil man gjøre det for at en slik Event skal overstyre andre eventer, slik at den vanlig modusen ikke slår inn?

Takk for hjelpen!

mvh tonheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2017 klokken 8.51, Moskus skrev:

Tror du må til med en virtuell device, og sjekke i bevegelses-eventet ditt om denne er på.

 

Så kan du sette opp en ny regel som skrur av denne virtuelle devicen hvis lyset blir satt til noe annet enn 80% ( men høyere enn 0/Off). Bare husk å lag et passende event som skrur på den virtuelle devicen igjen, f.eks. ved bytte av Tidsstatus eller et klokkeslett.

Tror jeg forstår, men usikker på hvordan det er lurt å aktivere vanlig modus igjen. Kan jo variere veldig når man aktiverer/dimmer annet enn normalen. Så om det hadde vært mulig å legge på en timer eller noe fra tidspunktet man forandret dimmestyrke... Burde vel gå. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser min ut. Den vanlige bevegelsesstyringen for badet kjører kun hvis "Hovedbad Virtuell status" = Off. 

Grunnen til at Virtuell status settes til Off 5 minutter før alt skrus av er at den vanlige bevegelseskontrolleren har 5 minutter på å "overta" hvis man tilfeldigvis fortsatt er i rommet.

Hovedbad_on.thumb.JPG.397835e584dffbe400473a1c2d9740fb.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.12.2016 klokken 10.53, iceball skrev:

Kan være lurt å lage en virtuell enhet som styrer morgen, dag, kveld og natt, i istedenfor tider rett i eventen, men ellers ser det riktig ut. Av erfaring vil jeg anbefale en del lengre delay på OFF hvis du har dusj eller badekar, men det lærer du etter hvert som det blir mørk i litt utide 1f609.png

Høres lurt ut, er det en oppskrift på dette?

 

 

1 time siden, iceball skrev:

Slik ser min ut. Den vanlige bevegelsesstyringen for badet kjører kun hvis "Hovedbad Virtuell status" = Off. 

Grunnen til at Virtuell status settes til Off 5 minutter før alt skrus av er at den vanlige bevegelseskontrolleren har 5 minutter på å "overta" hvis man tilfeldigvis fortsatt er i rommet.

Hovedbad_on.thumb.JPG.397835e584dffbe400473a1c2d9740fb.JPG

Takk!! Præver å forstå, og sier ifra om jeg ikke gjlr det.. ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2017 klokken 8.51, Moskus skrev:

Tror du må til med en virtuell device, og sjekke i bevegelses-eventet ditt om denne er på.

 

Så kan du sette opp en ny regel som skrur av denne virtuelle devicen hvis lyset blir satt til noe annet enn 80% ( men høyere enn 0/Off). Bare husk å lag et passende event som skrur på den virtuelle devicen igjen, f.eks. ved bytte av Tidsstatus eller et klokkeslett.

 

jeg prøvde meg - virket ikke...

 

5897b3f50239f_HS3-event.thumb.PNG.a38784eb5076afed853a1df0c602dcc3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tonheim skrev:

jeg prøvde meg - virket ikke...

Hva var det du prøvde å oppnå?

 

Hvis lyset blir satt til noe annet enn 35% før kl 07, så skal "VR-BAD-bryter tukla med" settes til Off?

Litt snål trigger, men jeg ser ingen grunn til at det ikke fungerer.

 

(Og istedenfor Wait 1 hour burde du sette delayet på selve device triggeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.