Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørreundersøkelse: Incentiver for strømstyring


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil gjerne høre fra dere kloke hoder på forumet.

 

vi (forskere ved universitetet i Sørøst-Norge) er med på et EU-prosjekt om smart strømstyring. I den sammenheng ønsker vi å finne ut mer om hva "early adopters" av teknologi tenker om incentivene for å ta i bruk smart strømstyring - spesielt det å la nettleverandøren få lov å overta nye av styringen.

 

Håper derfor så mange som mulig har tid og ork til å svare på undersøkelsen. Det tar ikke mer enn 5-10 minutter, og vil være et verdifullt bidrag til å bringe kunnskapen om smart grids et lite stykke videre. Svarene er helt anonyme og vil kun publiseres i aggregert form.

 

Lenke til undersøkelsen: https://nettskjema.no/a/209972

 

Med vennlig hilsen
Marius Rohde Johannessen, Lasse Berntzen
Universitetet i Sørøst-Norge

 

Edit: eventuelle tanker om tematikken, utenom spørsmålene, er også velkomne. Svar gjerne i denne tråden, eller bruk tekstboksen i spørreskjemaet.

Endret av zero_talent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har svart i undersøkelsen. Dette er ganske interessent, og trenger for meg ikke å være snakk om de helt store økonomiske incentivene for at jeg skal være med på dette. 

 

Det er derimot helt avhengig av at jeg sitter i førersetet. Det er helt uaktuelt å la strømselskapet tappe elbilen min hvis jeg ikke har en enkel måte å overstyre det på. Hvis jeg f.eks kommer hjem fra jobb med halvt batteri og vet jeg skal ut igjen senere på kvelden må jeg enkelt kunne si at "nå skal det bare lades for fullt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @Fredrick, det er svært viktig at man selv er i førersetet.

Ikke alle har et liv og bopel som gjør det mulig for strømleverandøren å plassere i en bås.

Jeg ser dette også som en massiv invadering av privat-sfæren.


Med andre ord: Jeg er positiv til smartere bruk av strøm, men må ha full kontroll selv. Inkludert de data som mitt/vårt strømforbruksmønster genererer.

 

Har svart på brukerundersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for supplerende kommentarer her. Vi mistenkte at dette forumets medlemmer var særs fiendtlige til å overlate styringen til andre, så det har vi jo fått bekreftet nå - både i denne tråden og i selve undersøkelsen. I denne omgang er vi ute etter "early adopters", som det heter på godt norsk. Senere vil vi utvide til å spørre brukere som ikke har utstyr på plass og ikke er så kjent med smartstyring. Men svarene vi har fått inn så langt viser tydelig at det skal store besparelser til, og styringen vil man helst ha selv. Det er for så vidt ikke overraskende, men det finnes enn så lenge svært få studier som bekrefter mistanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.