Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Får ikke koblet Mill wifi-ovner mot Tp-link Mr600 4g-router


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har kjøpt inn 7 stk Mill Steel Wifi-ovner for å bruke på hytta, for å kunne fjernstyre varmen hjemifra. Min drøm om en avslappende ferie og problemfritt oppsett har blitt knust, har nå holdt på i timesvis de tre siste dagene uten å komme noe særlig videre. Vi har kjøpt en Tp-link Archer Mr600 4g-router for å koble ovnene til. Etter mye frem og tilbake fikk jeg koblet til 4 av ovnene ved å bruke "Alternativ Wifi-tilkobling" i appen, men deretter sa det stopp. Får ikke inn de 3 siste i appen.

 

Har blant annet prøvd følgende:

- vanlig tilkobling ved å trykke en gang på wifi-symbolet på ovnen og la appen gjøre resten. Tilkobling mislyktes.
- alternativ tilkobling ved å holde inne wifi-knappen på ovnen i 12 sekunder, koble til ovnens wifi osv. Tilkobling mislyktes. (Har resatt ovnene flere ganger underveis)
- Skrudd av ruteren og satt opp hotspot på telefon med samme ssid og passord som på ruteren, for så å koble nettbrettet til dette nettet og forsøke å sette opp ovnene med nettbrettet. Tilkobling mislyktes og ovnen blir ikke lagt til i appen. 
Det som allikevel er interessant, er at jeg på telefonen kan se at ovnen er tilkoblet telefonens hotspot, selv om den ikke dukker opp i appen.
- Fjernet en av ovnene jeg har klart å sette opp, og deretter legge til en av ovnene jeg ikke har fått satt opp. Tilkobling mislyktes. Forsøkte deretter å koble til ovnen jeg fjernet, noe som fungerte.

 

Har vært/er i kontakt med Mill på chat, men de svarer lite sammenhengende, så føler ikke jeg kommer noen vei. 

 

Ettersom det gikk greit å legge til 4 ovner og deretter stoppet opp, mistenker jeg jo at feilen ligger i routeren, at den hindrer flere tilkoblinger eller noe, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Er det noen som har tips eller erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mill kan være veldig vanskelig. Jeg har også hatt en runde med problemer der.. :) 

 

Jeg kjører Home Assistant, så alt jeg ønsket var å få ovnene inn i Mill-appen og deretter styre dem fra Home Assistant.

 

Du nevner ikke hvilken mobil du bruker når du kobler ovenene. Jeg sleit skikkelig med appen på en iPhone og hadde lengre dialog med Mill uten at vi klarte å finne en løsning.

 

Til slutt kjørte jeg igang en gammel Andriod jeg hadde liggende. Denne støtter ikke 5ghz wifi. Da fungerte det med en gang. Kanskje du kan prøve det hvis du har en eldre telefon liggende?

 

De innrømmet etterpå at de hadde funnet en feil i iOS-appen...

 

Skrev om min Mill-historie her: Mill panelovn og inkludering i Millheat-appen - fikk det til omsider...

 

Håper du finner ut av det :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått inntrykk av det at disse ovnene kan være trøblete, det overrasker meg at ikke de har klart å få til en bedre og mer stabil løsning. 

 

Har forsøkt med 3 Android-enheter; en ny oneplus, en ikke fullt så ny Nokia og et gammelt galaxy tab4 nettbrett. 

 

Gjennom prat med support føler jeg de egentlig famler i blinde, at de ikke vet hva som skal til for å fixe problemet. Ferien går mot slutten, så det haster litt med å få det opp og gå. 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å flytte ovnene helt inntil routeren og prøve å kjøre oppsettet da?

3 minutes ago, Joma said:

Ja, jeg har fått inntrykk av det at disse ovnene kan være trøblete, det overrasker meg at ikke de har klart å få til en bedre og mer stabil løsning.

Ja, helt enig. Tenk på hvor mange som har slike ovner som aldri får dem på nett og bare gir opp uten å bry seg mer...

 

De sier at de jobber med en 3.-generasjon wifi-chip som også angivelig skal kunne styres direkte på lokalnett, men det tar tydeligvis lang tid å lage noe som mange her inne enkelt koder på en ettermiddag. Drømmen er å få en panelovn som kan flashes med ESPhome eller noe, men det kommer vel aldri :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt å ha ruteren innenfor en meters avstand, uten videre hell. Ettersom 4 gikk sånn passe greit å få satt opp og de tre siste nekter totalt så mistenker jeg jo at det er ruteren eller appen som setter begrensningen, men hva det kan være er ikke godt å si 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, godt spørsmål, ikke alt man skal forstå... Men irriterende er det ihvertfall! 

 

Prøvd å ta strømmen også ja. Føles som det eneste jeg ikke har gjort, er å utføre noe slags rituale med dans og røkelse... Men jeg har vært tett på 😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Mill på hytta mot 4g router.
Jeg måtte slå av 5ghz wifi på ruteren for å få de inn.
Koplet så opp Android telefon på routeren og ved å bruke "Alternativ Wifi-tilkobling" i appen kom de omsider inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deaktivert 5ghz og forsøkt det meste med den avslått. 

Siste jeg prøvde nå var å skru av alt av ovner og trådløse nett, opprette ny bruker på Mill heat-appen, opprette wifi-hotspot med helt annen ssid på en annen telefon, og deretter forsøke å legge til en ny ovn rett ut av esken med både telefon og nettbrett, men får fortsatt tilkoblingsfeil i appen (både med vanlig og alternativ tilkoblingsmetode), selv om jeg ser på telefonen med hotspot at ovnen er tilkoblet det trådløse nettet... Jeg klarer bare ikke å vri hjernen min nok rundt til å forstå hvorfor det er sånn?! 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kom du noe videre her?

Har hatt samme problem i flere måneder, riktignok med TP-link MR200 og tre ovner. I dag har jeg i timesvis forsøkt å koble til og atter igjen resatt alt, gått gjennom de samme stegene som du og fikk plutselig lagt til 1 av 3 ovner. Nå står den likevel offline i appen, selv om jeg ser den er tilkoblet routeren. De to andre er helt umulige. Helt håpløst opplegg dette her, blir vel å prøve refusjon og prøve et annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ei uke med prøving og feiling og sporadisk kommunikasjon med Mill support via facebook, fikk jeg dette svaret fra dem rett før vi skulle dra hjem fra hytta:

 

"Hei

Takk for tilbakemelding. Etter undersøkelser i går kveld og i natt fant vi en server med periodisk fysisk skrivefeil som gjorde at den enkelte ganger ikke svarte på forespørsler. 
Dette kan ha påvirket og vanskeliggjort oppkoblingsforsøkene dine den siste tiden. Serveren er nå skiftet ut og problemet bør nå være løst. 
Vennligst prøv å koble opp på nytt. Først på den vanlige måten og så evt den alternative tilkoblingsmetoden som fremkommer i innstillinger-menyen i appen.
Om det fortsatt ikke skulle gå, vennligst si ifra. 
Beklager bryderiet dette har skapt for deg, men det bør være løst nå.

Om du allikevel ikke får koblet til ved nytt forsøk nå, vennligst si ifra."

 

Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte, brukte haugevis av timer på å prøve å løse det og så lå problemet hos de hele tiden. Fikk lagt til alle ovnene rett før vi dro hjem.

Burde egentlig sendt de en faktura på noen tusenlapper og med teksten "GI MEG FERIEN MIN TILBAKE!" 😩

 

Skal sies at vi opplever at ovnene mister tilkoblingen innimellom, men de henter seg heldigvis inn igjen, så fungerer greit nå. Men veien hit var lang.... 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også plagdes med Mill Wifi socket gen2...

De koblet seg fint opp til TP-Link med openwrt firmware på seg, men ikke videre til Mill... 

Men på Mandagen løste deg seg på magisk vis ved og benytte mobilen som hotspot med samme SSID etc.. Eller at Mill byttet ut en sliten server...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.