Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppgradering av 3-veis bryter for varmekabel.


Anbefalte innlegg

Jeg postet først en tråd om dette på byggebolig.no men føler ikke jeg kom helt i mål med de svarene jeg fikk der.

 

Jeg har flere slike 3-stegs brytere for varmekabler i kjelleren. (kjellerstue, gang/vindfang + bad (pluss en enklere av/på bryter på gjesterom) Jeg ønsker å oppgradere disse til termostat, både for komfort (slippe å skru de opp/ned/av/på om høsten og våren for å finne en temperatur som er behagelig når temperaturene svinger på det verste, og for å potensielt spare noen kroner på strømmen.

image.png.7b1ce048ee191a068bfc5ad6d158e4f0.png

 

Jeg er Tibber-kunde og har så smått begynt å eksperimentere med smart-hus / hjemmeautomatisering via home assistant.

 

De første termostatene jeg så på var de fra Tado, da disse støttes direkte i HA og Tibber. Men det virker som det ikke er rett fram å bruke disse med varmekabler.

Jeg snakket litt med en på chatten til Tado som indikerte at en teknikker kanskje kan få noe til å funke, men dette, sammen med følgende info på siden til tado, gjorde at jeg begynte å se på andre muligheter:

Sitat

Does not support: Electric underfloor heating.This is due to the following reasons: tado° can only switch low electric currents (max. 3 Amps) which would only cover a very small area of electric underfloor heating. tado°doesn’t support floor temperature sensors.

 

Det neste jeg så på var Heatit - Termostat Z-TRM3. Da denne er z-wave basert så må jeg ha en eller annen måte å få denne kobla mot resten av systemet mitt (og verden) da jeg ikke har noen z-wave hub, eller mottaker fra før av. Her vurderer jeg å skaffe meg en brukt futurehome versjon 1 på finn, og koble denne opp mot tibber ved hjelp av futurehome classic integreringen der. Mot HA så ser jeg at noen har laget en MQTT-bro (jeg må vel sette meg inn i MQTT etter hvert uansett, ser det er fler integrasjoner som bruker det... :P) som jeg kanskje kan bruke.

 

Eller så ser jeg Elko har noe basert på Zigbee, men den eneste hubben jeg har for zigbee akkurat nå er Ikea sin trådfri-hub, og den støtter vel bare lys så vidt jeg vet, og den lar seg i hvertfall ikke integrere med tibber. (Jeg er egentlig skuffet over hvor få hub/mottaker løsninger tibber støtter :/ )

 

Ønsket mitt er en løsning som er "relativt" future proof og som er så enkel som mulig å integrere med Tibber (HA er ett absolutt stort pluss, men ikke et must akkurat nå).

 

  • Er det noen andre muligheter jeg ikke har tenkt på?
  • Jeg tenker å legge ut dette på anbud sammen med en del annet elektriker arbeid, er det noe spesielt jeg bør tenke på i forbindelse med anbudet? Jeg gjør en del av denne researchen fordi i min erfaring så hvis jeg ber om en smart XYZ, så tror veldig mange at smart=appstyrt.
  • Noen andre som har gjennomført liknende oppgraderinger og kan dele erfaringer?

 

For ordens skyld, her er innlegg og kommentarer på byggebolig.no:

https://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/oppgradering-av-4-veis-bryter-for-varmekabel-til-tado

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede bruker HASS, så ville jeg kjøpt en UZB1 (gir deg Z-Wave-støtte i HASS) og Z-TRM3. Antar det ikke er tregulv? For da må du ha en temperaturføler i gulvet. Ellers funker det nok fint med bare føleren som sitter i Z-TRM3. :) 

 

For å utvide mer kan du også kjøpe en ConBee II, da får du mer ZigBee-støtte og kan droppe IKEA-gatewayen. 
 

PS:

Du mener MQTT… ;) 

 

EDIT:

Der termostaten står utenfor rommet trenger du en romføler. Det selges NTC-romfølere du kan bruke sammen med Heatit-termostatene - de kobles til med ledning. Hos oss borret elektriker hull rett bak termostaten og monterte romføleren på veggen inne i rommet, rett bak termostaten. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (54 minutter siden):

Siden du allerede bruker HASS, så ville jeg kjøpt en UZB1 (gir deg Z-Wave-støtte i HASS) og Z-TRM3. Antar det ikke er tregulv? For da må du ha en temperaturføler i gulvet. Ellers funker det nok fint med bare føleren som sitter i Z-TRM3. :) 

 

For å utvide mer kan du også kjøpe en ConBee II, da får du mer ZigBee-støtte og kan droppe IKEA-gatewayen. 
 

PS:

Du mener MQTT… ;) 

 

EDIT:

Der termostaten står utenfor rommet trenger du en romføler. Det selges NTC-romfølere du kan bruke sammen med Heatit-termostatene - de kobles til med ledning. Hos oss borret elektriker hull rett bak termostaten og monterte romføleren på veggen inne i rommet, rett bak termostaten. 


Grunnen til at jeg vurderer futurehome er rett og slett for enkel integrasjon med Tibber sin smarte strømprisbaserte styring. (Jeg har sett at det er de som har laget sine egne automasjons-script for dette, men dette er ikke ett kaninhull jeg tenker å kaste meg ut i enda.) Jeg ser også at jeg kan få tak i den første utgaven relativt billig hvis jeg bare leter litt på finn.no eller liknende.

 

Jeg antar også at det ikke er mulig å parre z-wave enheter med to mottakere/sentraler, så da er det lite vits i z-wave mottaker rett mot HASS (akkurat nå) hvis jeg går for futurehome. Begge de løsningene er nok av interesse om jeg begynner å føle meg mye tryggere på HASS. (Er veldig bare på utprøving og testing -nivå enda).

 

(Takk for korrekturen, retter opp orginalposten :P )

 

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.