Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brytere for Fibaro Dimmer 2 o.l.


Dukk

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg "overtar" denne tråden til et spørsmål om bryteren (vanlig Elko enkeltbryter) elektrikeren har montert en Fibaro Dimmer 2 bak.

 

Elektrikeren jeg ble tildelt fra et firma har tydeligvis ingen kunnskap om smarthus-produkter selv om "befarings-personen" mente at de kunne montere slikt. 

 

Elektrikeren har montert en Fibaro Dimmer 2 bak en eksisterende bryter, men uten impulsfjær, tror jeg. Bryteren skal bare virke av/på ettersom dagens lyskilde ikke kan dimmes, men jeg ba de montere en Fibaro Dimmer 2 dersom vi en gang i fremtiden ønsker en lampe som kan dimmes.

 

Slik det fungerer nå så virker det som at når bryteren er "av" så mister Fibaro Dimmer 2 strømtilførselen. Når bryteren er "på" så virker Fibaro Dimmer 2 som normalt via Smartthings og jeg kan skru bryteren av/på via appen. Skrur jeg lyset av med bryteren så mister Dimmer 2 kontakten.

 

Er det slik at det kun mangler en impulsfjær for å få det riktig montert, eller er det noe annet galt elektrikeren har gjort? Jeg har ikke behov for dimmefunksjonen, men burde ikke Fibaro 2 fått strøm selv om bryteren er "av"? Altså, jeg skal bare ha av/på-funksjonen. Har jeg fortsatt behov for impulsfjær? Jeg tror jeg må være veldig spesifikk ovenfor elektrikeren på hva som må gjøres.

 

Jeg har ingen kunnskap om strøm o.l. og vil derfor ikke fikle med noe selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet dette til et eget innlegg, blir litt «ryddigere». 
 

Her tror jeg nok elektriker må ha koblet feil. Fibaroen skal ikke bli strømløs når bryteren slås av. Bare be elektriker komme tilbake og rette opp feilen (og ta med impulsfjær med det samme).
 

Jeg ville vurdert å bytte til dobbelbryter med det samme, for å fremtidig kunne styre/gjøre noe annet med «S2» (som den andre bryteren heter). Du kan til og med sette på enkeltbryter-«dekselet» («vippen»), i stedet for de 2 doble, inntil du finner et behov for den ekstra bryteren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.