Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til valg av nytt system


Anbefalte innlegg

Heisann. 
Jeg trenger hjelp til valg av nytt system, i dag kjører vi en eldre Tellstick Net, men samboer begynner å bli lei av å måtte trykke flere ganger på de trådløse lysbryterene og at det tar et par sekunder før det skjer noe. 
Vil vekk fra 433MHz, men samtidig ønsker vi ikke å kjøpe alt nytt med det samme, så 433MHz blir beholdt en stund til. 
Vi har begynt å kjøpe en del Wifi lyspærer, som fungerer flott, og skal pusse opp noen rom etterhvert og vil da enten gå for zigbee eller x-wave termostater. 
 

Har sett på Homey, Home Assistant og HomeSeer. Homey er jo en boks som kan stå fremme i gangen, som kan være en fordel da gangen er husets midtpunkt. Tellstick står i underetasjen med større antenne for å rekke over alt. 
Jeg har ikke noe problem med avanserte oppsett, men det er viktig at systemet er enkelt å bruke for samboer og barn. Nå skal alt automatiseres slik at de i utgangspunktet ikke skal trenge å åpne en app, men det finnes vel ikke et hjemmeautomasjonssytem som er feilfritt?

 

Det jeg er skeptisk til med HA/HS er rekkevidde da rpi’en mest sannsynlig må stå i underetasjen og de usb-enhetene til zigbee/z-wave som finnes ikke ser ut til å støtte ekstern antenne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kjører Home Assistant med Z-wave (Aeotec Z-Stick Gen 5) og Zigbee (Conbee II) som står i kjelleren og i praksis lengst mulig unna alt av utstyr uten problemer.

 

Både Z-wave og Zigbee lager et nettverk der signalene "hopper" fra node til node som gjør at hver enhet utvider rekkevidden utover i nettverket så lenge de er på fast strøm. Så plassering av HA har lite å si så lenge at den er nær nok til de næremeste nodene.

 

Hvis du går for Home Assistant så kan du også koble deg på Tellstick'en lokalt slik at du slipper å gå via skyen for å nå 433-enhetene du velger å beholde. Avhengig av hvilken type wifi-pærer du har så kan det være noe tungt å få kontroll på disse i systemet. Mange av disse har sine egne proprietære systemer med liten mulighet til å styre fra et annet system.

 

I HA kan du sette opp så mange dashboards du ønsker og velge hvem som skal få se hva, så i praksis kan du lage engne oppsett for hver enkelt bruker, men det blir jo fort litt mye å holde styr på. Uansett så må man regne med å bruk litt tid på å få satt dashboard som er brukervennlig nok til at samboer++ synes det er mer praktisk enn tungvint. Jeg brukte et halvår før jeg introduserte det til kona enkelt å greit fordi jeg visste at det måtte være godt nok på første forsøk. Hun bruker nesten aldri brytere på veggen lenger og forholder seg stort sett kun til knapper som slår av og på scener i HA-appen :) Oppvarming (og nedkjøling av soverom) har vi funnet nivået på nå så det har vi nesten ikke justert manuelt på det siste året.

 

Feilfritt er vel umulig, men så lenge man ikke kokkelerer for mye med det som er kritisk i det daglige så er systemet veldig stabilt. Det stort sett det man koder selv som feiler. En god og velprøvd innkjøringsperiode er nok alltid lurt å regne med :) 

 

Nå har jeg ikke prøvd de andre systemene du nevner, men kan absolutt anbefale Home Assistant. Siden systemet er gratis og man kun trenger en Rpi til å kjøre det så er inngangskost lav. Jeg startet med å kjøre HA på en Rpi3 og var fornøyd med det, men kjører nå på VirtualBox i Windows 10 på en gammel laptop jeg hadde liggende :) 

Her inne er det også mange som kjører HomeSeer som også virker som et solid system, men jeg har aldri prøvd det og regner med at noen andre vil anbefale det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sirius79 said:

Det jeg er skeptisk til med HA/HS er rekkevidde da rpi’en mest sannsynlig må stå i underetasjen og de usb-enhetene til zigbee/z-wave som finnes ikke ser ut til å støtte ekstern antenne? 

 

Du finner flere zigbee-kontrollere med ekstern antenne: https://zigbee.blakadder.com/zha.html

 

Zigbee og Z-Wave bruker mesh, så i praksis har det ikke allverden å si, så lenge du har endel enheter som er fast tilkoblet strøm (lyspærer/brytere/plugger osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på plassering av pc/pi/hub når man skal bruke USB-dongler.

 

USB forlengelseskabler fås i alle lengder. 😉

 

Selv har jeg En pc i serverracket i hjørnet i kjelleren, mens z-wave dongelen henger på en usb forlengelsekabel fra racket til midt i huset.

Ingen signalproblemer her vertfall, det anbefales uansett å ha slike dongler på forlengelse, for det er mye støy og signaler på hovedkort.

 

Zigbee eller z-wave? jeg vet ikke lengre, virker som om markedet heller mer mot zigbee?

Noe jeg synes HomeAssistant er dårlig på (egentlig alle systemer) er dette med trådløse brytere...

Jeg har flere z-wave brytere (heat-it) og the button, men jeg har gitt opp å integrere de i HA, det er så knotete...

Mulig nye Z-Wave JS i HA har/får bedre støtte og logikk mot brytere, ikke sjekket...

 

Har man en Pi liggende er det en enkel og gratis start på testing av HA...

Men etterhvert som antallet enheter vokser, så må man over på noe raskere og mer stabilt.
Gammel pc med proxmox e.l. er også gratis å MYE kjappere og mer stabilt en Pi med SD-kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, The X said:

USB forlengelseskabler fås i alle lengder. 😉

Uhm, ja, men da skal du helst ikke ha for strømkrevende USB-duppeditter.  Evt få strøm fra et annet sted enn USB. 5V er ikke all verden når kabelen blir lang (og tynn, som USB kabler gjerne er).

 

2 hours ago, The X said:

mer stabilt en Pi med SD-kort...

Kan anbefale å erstatte SD-kortet med en USB3 minnepinne på RPI4.  Vanskelig å merke forskjell i opplevd IO-ytelse fra en PC med SSD.  Dessuten mye enklere å flytte over til en laptop ved behov for å rette opp feilkonfigurasjon av bootloader eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (59 minutter siden):

Uhm, ja, men da skal du helst ikke ha for strømkrevende USB-duppeditter.  Evt få strøm fra et annet sted enn USB. 5V er ikke all verden når kabelen blir lang (og tynn, som USB kabler gjerne er).

 

Irrelevant for ConBee z-wave sticks.

 

En ConBee2 trekker så godt som ingenting, spenningsfall og støy er ubetydelig, og som sakt, produsentene av slike stiks anbefaler å bruke forlengelseskabel.

Datarate fra dongle til pc, er også meget lav, støy og singaltap i usbkabel er også ubetydelig.

 

 

Sitat

Manufacturer recommends connecting ConBee 2 module using a USB extender to ensure maximum signal range and reliability. If the ConBee 2 is connected directly to a USB port or is in the vicinity of USB 3.0 devices (such as hard drives or memory cards), connection problems may occur.

 

Generelt er jeg såklart enig med deg; uansett hva usb forlengelser skal brukes til, kjøp kvalitet og gjerne usb 3.0 kompitabelt kabel, de er både kraftigere og bedre skjermet.

Skulle det ikke fungere kan det være fordi det er brukt en USB 1.0 kabel fra 1997. 😋

 

 

Endret av The X
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.