Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sette polling interval med script


Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Haavard skrev:

Hei,

 

Er det noen som er gode på programmering som kan hjelpe meg med en måte å sette polling interval for en device med et script?

 

På forhånd takk for hjelp!

 

Hvilket system? og teknologi? Antar det er z-wave du tenker på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lazarus skrev:

Hvilket system? og teknologi? Antar det er z-wave du tenker på her.

Sorry, litt mangelfull informasjon..

 

Det er z-wave, ja..  og jeg bruker HomeSeer. 

Helt konkret er det snakk om en "Z-Wave metering mini-plug" (AN181-2) som jeg i perioder trenger å få rapportert forbruket (Watts) på oftere enn hvert minutt (som vel er hyppigste auto-report virker det som..).  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet kan du ikke sette polling interval med skript, men du kan polle med et skript.

Lag et skript som poller Watt, og la det kjøre seg selv så ofte du vil i periodene du trenger.

 

Men polle oftere enn hvert minutt? Er det noen god idé?

 

Edit: Moskus slo meg såvidt ,men hadde bilde...

Men fortsatt: polle oftere enn hvert minutt?

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Egentlig ikke, nei. Men man merker det fort på nettverket hvis det blir for stresset, så det er bare å prøve.... ;) 

 

Jeg forsøker å finne ut når vaskemaskinen min er ferdig ved hjelp av forbruket. Problemet er at forbruket varierer ganske mye i løpet av et vaskeprogram. 

Logikken min er at når forbruket faller til under 20W, startes en timer. Dersom timeren når 5 minutter settes vaskemaskinstatus til "ferdig" (timeren stoppes og nullstilles dersom forbruket stiger over 20W igjen). Når jeg bare får status fra enheten hvert minutt risikerer jeg å treffe steder i vaskeprogrammet med lavt forbruk nok ganger til at "vaskemaskinstatus" settes til ferdig uten at den egentlig er det.. 

Tanken min var altså å sette polling-interval til mye hyppigere når vaskemaskinen går for å unngå dette..

 

Så svaret til deg, Moskus er vel altså at jeg trenger å sette polling interval - ikke bare polle.. Hvis det lar seg gjøre, da?

Eller kanskje det finnes en bedre løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hoppet over dette, og heller brukt mer tid. Vi er opptatt å holde kontinuiteten oppe på klesvask når vi har sjansen, men det går fint om det tar 5 minutter... ;) 

Hvis forbruket er under 5 W i mer enn 5 minutter, så er den ferdig. :)

 

 

Nei, jeg vet ikke om noen måte å sette et polling intervall på oftere enn dette. Men du kan jo ha et Event som trigger hvert 10 sekund med en Poll action. Det gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om din "Z-Wave metering mini-plug" (AN181-2) har dette, men min Fibaro plugg kan settes til å rapportere ved endinger på x watt.

På den måten kan du jo få den til å rapportere på ending og ikke tid... gir mer trafikk når maskinen går, men mye mindre når den er i standby.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Korrigér meg om jeg tar feil, men er ikke AN181-2 ratet for 2500W resistiv last? Nå er det mulig selve motoren i vaskemaskinen bruker en del mindre, men er dette uproblematisk?

Har kjørt min i noen måneder uten problem, den er også ratet til 2500W resistiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Lazarus said:

Spørs om din "Z-Wave metering mini-plug" (AN181-2) har dette, men min Fibaro plugg kan settes til å rapportere ved endinger på x watt.

På den måten kan du jo få den til å rapportere på ending og ikke tid... gir mer trafikk når maskinen går, men mye mindre når den er i standby.

 

Det er en mye smartere måte, ja, men det er ikke alle enheter som kan dette, og ikke alle som i utgangspunktet kan, snakker bra med HomeSeer.

 

1 minute ago, Lazarus said:

Har kjørt min i noen måneder uten problem, den er også ratet til 2500W resistiv.

Det er godt mulig det går bra, men en vaskemaskin er ikke resisitiv last. Da jeg var helt fersk ødela jeg en del fibaro mikromoduler som jeg hadde i et stikk pga. en macbook-lader!  Nå har macbook-laderen fungert fint med en plug-in modul, men så er den jo også langt under 2500W.

 

Dette kommer nok veldig an på utformingen til modulen, og hvor mye strøm maskinen trekker ikke-resisitvt. Dette er ikke jeg riktig person til å svare på, men jeg gjetter det ikke er spesielt farlig, men at det verste som (sannsynligvis) kan skje er at reléet brenner fast (mest sannsynlig i åpen tilstand), og du da sitter igjen med et power meter...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Det er en mye smartere måte, ja, men det er ikke alle enheter som kan dette, og ikke alle som i utgangspunktet kan, snakker bra med HomeSeer.

36 minutter siden, Lazarus skrev:

Spørs om din "Z-Wave metering mini-plug" (AN181-2) har dette, men min Fibaro plugg kan settes til å rapportere ved endinger på x watt.

På den måten kan du jo få den til å rapportere på ending og ikke tid... gir mer trafikk når maskinen går, men mye mindre når den er i standby.

 

Det er godt mulig det går bra, men en vaskemaskin er ikke resisitiv last. Da jeg var helt fersk ødela jeg en del fibaro mikromoduler som jeg hadde i et stikk pga. en macbook-lader!  Nå har macbook-laderen fungert fint med en plug-in modul, men så er den jo også langt under 2500W.

 

Dette kommer nok veldig an på utformingen til modulen, og hvor mye strøm maskinen trekker ikke-resisitvt. Dette er ikke jeg riktig person til å svare på, men jeg gjetter det ikke er spesielt farlig, men at det verste som (sannsynligvis) kan skje er at reléet brenner fast (mest sannsynlig i åpen tilstand), og du da sitter igjen med et power meter...

 

 

Det ser ut som den har mulighet til å rapportere ved endring i forbruk. Har to parametere jeg kan leke litt med: 6: "Auto report when load surpasses the set value of wattage" og 7: "Auto report when the change og wattage surpasses the set percentage".  Takk for tips!

 

Hvorvidt det er problematisk å bruke denne modulen på vaskemaskin er ikke jeg kompetent til å svare på heller.. Den har fungert fint lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.