Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Led pæra blinker når jeg skrur av lyset. Hva er feil


Knutarn

Spørsmål

Har en lys styring her som er litt rar.

 

Når jeg skrur av lyset så blinker led pære.

 

Prøvd en annen led pære og den og sto og lyste svakt. 

 

Hva kan dette være ? 

 

Testet en arbeidslampe som jeg fjernet kontakten på og den skrud seg av når jeg skrur av lyset. Kun de med pærene som ikke vil det.

 

Bruker: Dimmer - FGD-212-ZW5 (fibaro)

 

Endret av Knutarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Fibaro Bypass 2 (FGB-002) er en bunnlast som er laget for å fungere sammen med Fibaro Dimmer 2 (FGD-212), som i sin rekke skal brukes med LED-pærer eller energisparende kompakte fluorescerende lamper. Fibaro Bypass 2 forhindrer flimring og gløding av avslåtte LED baserte lyskilder eller gløding av avslåtte kompakte fluorescerende lamper. Ved 2-leder dimmer tilkobling, reduserer Fibaro Bypass 2 den minimale effekten som FGD-212 krever for korrekt drift. FGB-002 tilfører strøm til FGD-212 dimmeren ved kontroll av lave belastninger:

https://www.tronika.no/no/custom-install/smarthus-diverse-tilbehor/smarthus-tilbehor/ac-bunnlast-fgb-002.html

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg hadde samme problemet i en gammel lampe her. Var det samme resultat med Fibaro Switch, Fibaro Dimmer 2 og god gammeldags "dum" bryter. Dette var G9 LED-pærer om jeg husker rett. Det hjalp ikke med Fibaro Buypass i dette tilfellet, prøvde med og uten. Det som hjalp litt var å bytte fra no-name og Biltema til dyrere Osram-pærer, da ble det et veldig svakt lys istedenfor blinking. For WAFen sin del kalte jeg det nattlys. Kunne sikkert prøvd halogen, men følte det var et skritt tilbake.

 

Har i ettertid pusset opp hele gangen, hvor denne lampen var plassert, så nå har vi spotter istedenfor. Kan ikke si jeg savner den gamle lampa 🙄

 

TLDR: Anbefaler deg å prøve buypass som nevnt over her, om dette ikke hjelper kan dyrere pærer i noen tilfeller fikse problemet (i kombinasjon med buypass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk! :)

 

Testet pærene på den jeg har i stua og her funker de fint. Er samme boksen også :)

 

Så er litt rart, mulig jeg koblet denne litt anderledes også kanskje? husker ikke xD.

 

Men da prøver jeg det som dere sier :)

 

EDIT:

 

Og denne skal bare kobles på N og L som går på lampa? :) Må ikke inni bryter boksen egentlig ?:) Så jeg kan egentlig montere den i lampa? :)

Endret av Knutarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Stemmer. Må bare kobles parallelt med lampen, så den kan strengt talt kobles «hvor som helst» bare den kobles mellom L og N. Jeg har hatt de både i koblingsboks og i lampen.

 

Edit: Står greit forklart/illustrert i Fibaro Dimmer 2 manualen.

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, LaStrada said:

Stemmer. Må bare kobles parallelt med lampen, så den kan strengt talt kobles «hvor som helst» bare den kobles mellom L og N. Jeg har hatt de både i koblingsboks og i lampen.

 

Edit: Står greit forklart/illustrert i Fibaro Dimmer 2 manualen.

Flotters! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (18 minutter siden):

"Off" skal være "off" uansett kalibrering...

Skulle tro det, men jeg har vært borti samme problem på FGD-212. Det var umulig å få slått av lyset. Det løste seg ved kalibrering mener jeg (og muligens en annen pære i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er ganske sikker på at kalibreringen ikke gjør noe med verdien "0", men alt mellom 1 og 99. Men 100% sikker er jeg ikke.

 

Jeg setter en 10er på at det var ny pære som hjalp. Forhåpentligvis blir dette et mindre og mindre problem over tid, selv med billige LED-pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.