Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke Tibber sensorer skal brukes i HA 2021.8.0 Energy?


haraldov

Anbefalte innlegg

Har satt opp Home Energy management i Home Assistant 2021.8.0, men føler meg litt usikker på hvilke Tibber sensorer jeg skal bruke? Det er jo flere av Tibber sensorene som dukker opp som valg.

Håper noen kan gi meg tilbakemelding om oppsettet mitt er riktig. 

 

 

Grid consumption.PNG

Grid production.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @The X

Da hadde jeg lagt inn riktig på Grid consumption og Grid carbon footprint tilsvarende du har gjort.. 

Jeg har også solceller så jeg valgte å bruke sensor.accumulated_production_adresse xx på Grid production. Hvis det vil bli galt så si gjerne i fra.

 

 

 

Energy flyt.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet du produserte 5,4kWh i går med solcellene så skal det stemme.

 

Men det stemmer vel ikke at du har brukt 6,2kWh fra nettet, solgt 100% av solproduksjon å brukt 0kWh fra sol til bolig..

Eller vet ikke tibber hva sol produserer? Kun va strømmåler ser?

 

Du får se utover dagen i dag om forbruk fra sol blir registrert mot bolig/eget forbruk...

Eventuelt få opp en dingseboms som kan logge sol mot forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet stemmer nok ikke med virkeligheten. I går drev jeg å testet med ulike Tibber og solcelle sensorer. De innleste verdiene er derfor feil.

I dag tror jeg bildet er riktigere. Lite sol gjør at solcelle produserer lite strøm (0.1 kWh hittil). Takk for tilbakemeldingene.

 

image.png.2c9567f0587e84518c241ffcb818bbc4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (4 timer siden):

Tibber ser bare måleren, altså hvis strømmen går ut av måleren

Tibber Pulse ser bare målern, men jeg tenkte tibber har mange inverte som er lette å koble mot tibber, da kan vel tibber også rapportere egen produksjon riktig...
Har så lyst på solceller, men det koster, mye...

 

(SolarEdge, Solis, SMA, Frontus, Afore)

Endret av The X
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Kim123 skrev (6 minutter siden):

Hvis du vil ha med nettleie lager du en egen template sensor. 

Dette høres ganske bra ut... Har du detaljer om hva slags innhold jeg burde bruke i template?

(Sorry, man, jeg er en super noob... Men takk for hjelpen!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne 

 

Sitat

 

- platform: template

  sensors:     

    tibber_strompris:

      friendly_name: "Strømpris"

      unit_of_measurement: 'Kr'

      value_template: "{{ (states('sensor.electricity_price_XXXXX')|float  + states('input_number.cost_nettleie')|float) | round(3) }}"

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg forsøker å hjelpe en kamerat med å legge inn Tibber Pulse i energidashbordet. Jeg har ikke funnet en god sensor å bruke for formålet. Price er greit, men for consumed så har vi to valg og ingen av dem er gode.

 

sensor.accumulated_consumption

- Oppdateres ofte, men settes til 0 ved slutten av hver dag. Dette fører til en negativ verdi i energi-dashbordet.

 

840233371_Skjermbilde2022-01-22kl_09_05_01.thumb.png.8c1c946f2b283a9e8398dc1026a3bd9d.png

 

sensor.last_meter_consumption

- Oppdateres en gang i timen (men ikke alltid), derfor faller noen timer ut.

- Der ser også ut som at forbruk i forrige time kommer i starten av denne timen, dermed blir prisen feil.

2140610801_Skjermbilde2022-01-22kl_09_01_37.thumb.png.7ab12c97e3dce7f4314c30c208f1f163.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.