Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Hva er neste steg for å gjøre mitt gamle hus smartere?


Piero
 Del

Spørsmål

Hei! Ny bruker her på forumet. Mye lærerikt å lese, men jeg er fortsatt ikke sikker på hvilken hardware jeg skal velge i mitt neste steg. Hadde derfor satt stor pris på forslag og kommentarer.

 

Først litt om dagens oppsett:

Eldre hus med Tibber m. Pulse, Tesla integrasjon, flere Sensibo og Philips Hue devicer ++

 

Målet er å samle mest mulig i Tibber, bruke mer varmestyring ("Aeotec - Heavy Duty Switch" (for varmtvannstanken) og "Heatit Z-TRM3" (for gulv)) - for å på den måten få mer kontroll på energibruken samtidig som det selvfølgelig er gøy og nerdete.

 

For å komme dit må jeg selvfølgelig ha hjelp fra elektriker - men før det vil jeg lande på system og kjøpe inn utstyret.

 

Her kommer til slutt det jeg spør etter:

 

  1. Hvilket system er mest fremtidsrettet og har den støtten jeg trenger for å integrere med Tibber? Min foreløpige konklusjon er Homey - eller Homey Pro.
  2. Hvilken smart dimmer er rimelig og god nok når man skal bytte ut gamle ELKO 315GLE? Homey skal i tilfelle plasseres i etg. 2 mens dimmere brukes i etg. 1 og 3.
  3. Hva tenker dere om denne dimmeren: https://www.proshop.no/Smarthus/Jumitech-Zigbee-Dimmer/2938989
  4. Hvilken trådløs bryter bør jeg velge? Ser ut som de koster mer enn selve dimmeren.

 

På forhånd tusen takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
15 hours ago, Piero said:

Målet er å samle mest mulig i Tibber, bruke mer varmestyring ("Aeotec - Heavy Duty Switch" (for varmtvannstanken) og "Heatit Z-TRM3" (for gulv)) - for å på den måten få mer kontroll på energibruken samtidig som det selvfølgelig er gøy og nerdete.

Jeg forstår grunntanken, men jeg ville heller brukt et topp-system som kan integrere Tibber, ikke som blir integrert i Tibber.

 

15 hours ago, Piero said:

Hvilket system er mest fremtidsrettet og har den støtten jeg trenger for å integrere med Tibber? Min foreløpige konklusjon er Homey - eller Homey Pro.

Skal du drive mye med automasjon så trenger du Pro-versjonen. Men da burde du også undersøke alternativer som HomeSeer eller Home Assistant.

 

15 hours ago, Piero said:

Hvilken smart dimmer er rimelig og god nok når man skal bytte ut gamle ELKO 315GLE? Homey skal i tilfelle plasseres i etg. 2 mens dimmere brukes i etg. 1 og 3.

Fibaro Dimmer 2? <- En veldig vanlig dimmer i norske smarthus, men har ikke dimmehjul.

HeatIt Z-DIM?

 

15 hours ago, Piero said:

Så billig ut. Kanskje for billig...? Husk at elektrikeren vil trekke opp prisen uansett, så man trenger ikke være for kjip på utstyret man monterer.

Det blir mye dyrere hvis man må bytte senere, for da må elektrikeren på plass igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Moskus said:

Jeg forstår grunntanken, men jeg ville heller brukt et topp-system som kan integrere Tibber, ikke som blir integrert i Tibber.

 

Skal du drive mye med automasjon så trenger du Pro-versjonen. Men da burde du også undersøke alternativer som HomeSeer eller Home Assistant.

 

Fibaro Dimmer 2? <- En veldig vanlig dimmer i norske smarthus, men har ikke dimmehjul.

HeatIt Z-DIM?

 

Så billig ut. Kanskje for billig...? Husk at elektrikeren vil trekke opp prisen uansett, så man trenger ikke være for kjip på utstyret man monterer.

Det blir mye dyrere hvis man må bytte senere, for da må elektrikeren på plass igjen.

 

 

 

Takk for tips Moskus!

 

Jeg var ikke klar over at jeg kan snu på det - altså heller integrere Tibber. Det der må jeg prøve å finne mer info om slik at jeg også forstår det. 🙂

 

Jeg planlegger ikke mye automasjon, men har helt klart ønske om å sette opp noen relativt enkle flows. Skal se nærmere på alternativene du nevner her.

 

Bra forslag også på dimmere - skal sterkt vurderes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for rådet også til deg @Guahtdim - dette med konsekvensen hvis/når man står uten nett hadde jeg ikke tenkt på.

 

Jeg landet til slutt på en Homey Pro som nå begynner å komme seg med flere smarte devicer. Det seneste er "Heatit Z-TRM3 termostat" 

på bad og i entre - samt en "Aeotec Heavy Duty bryterrelé" koblet til en ny varmtvannsbereder Oso Saga 300. Intensjonen her er å ta ned temperaturen når det ikke er behov for samme komfort - og på den måten spare noen kwh.

 

Neste steg blir å finne den optimale flowen da vinningen fort går opp i spinningen hvis man tar ned temperaturen for mye og deretter må bruke masse energi for å komme tilbake på samme komfort. Her vil jeg nok starte med noe enkelt, f.eks ved å la termostatene senke temperaturen i gulvet med 1-2 grader mellom f.eks kl.22 og 06. Kanskje også noen timer midt på dagen.

 

Når det gjelder varmtvannsberederen avventer jeg med å gjøre noe som helst før jeg finner mer informasjon om hva som er trygt. Senker man temperaturen for lavt her risikerer man jo legionella. Har sendt en mail til Oso for å høre om de kan gi noen tips eller råd. Snakket med de kort i sommer om hvorvidt et bryterrelé er lønnsomt eller ikke, og fikk da en klar tilbakemelding på at det absolutt er lønnsomt når man som vi er en familie på 6 - og hvor barna i tillegg er jenter som dusjer 1-2 ggr i døgnet. Uansett er det sånn passe nerdete og spennende å kunne følge med på forbruket. Det går helt sikkert i pluss en gang før 2040. 😄

 

Hvis noen har tips eller erfaring med bruk av bryterrelé på varmtvannsbereder så del det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ang. legionella

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/legionellasmitte-hjemme-kan-forebyg/#:~:text=Ved temperaturer over 70 °,gir god sikkerhet mot legionellabakterier.

 

Om du kan få montert en temperaturføler på varmtvannstanken så kan du f.eks. kjøre oppvarming til over 70 grader en eller flere ganger i uka. Eventuelt gjøre det hvis temperaturen i tanken har vært under en terskelverdi.

 

Legionella bacteria can multiply at temperatures between 20°C and 45°C. So one of the ways to control the risks of legionella bacteria is to ensure that your cold water is cold below 20°C and the hot water is hot above 50°C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og så er det ikke slik at dersom temperaturen kommer under 50 grader så eksploderer bakteriefloraen. Dusjhodet kommer f.eks omtrent aldri opp i den temperaturen. Tvert i mot er dusjhodet nesten hele tiden innenfor det mest optimale for bakterievekst. Men vi har ikke et stort problem med legionella i Norge så litt hysteri ser det ut til å være.

 

Piero skrev (11 timer siden):

da vinningen fort går opp i spinningen hvis man tar ned temperaturen for mye og deretter må bruke masse energi for å komme tilbake på samme komfort

Du sparer alltid energi på å senke temperaturen. Det virker nesten som om det er blitt en myte at en må bruke mer energi på å varme opp etter en periode med temperatursenking enn det en bruker for å opprettholde temperaturen.

Men jeg en veldig enig i at en må se på komforten først og fremst. Jeg har til nøds fått kona til å gå med på at huset er kaldt om morgenen mens vi pusser tenner og smører niste til jobb. Men det er varmt på badet og vi har en stråleovn i hagestue som gir god komfort innenfor de få kvadratmetrene den dekker. Å endre på innarbeidete rutiner kan være lurt. Spesielt på bruk av varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (På 2021-9-13 den 7.59):

Du sparer alltid energi på å senke temperaturen.

En sparer alltid energi med å senke temperaturen, men en sparer nødvendigvis ikke penger. Problemet med nattsenking er at en sparer strøm når den er billigst og så må en varme opp på dagtid når den er dyrest. Jeg har sluttet å senke temperaturen på støpte gulv pga dette, men panelovnene går fortsatt i sparemodus om natt og på dagtid mens jeg er på jobb. De er på lav temperatur i 17 av døgnet 24 timer og jeg innbiller meg at det må bidra positivt. Men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så det blir en avveiing mellom miljø og økonomi... Personlig har jeg nattsenking med oppvarming før strømprisen tradisjonelt drar seg opp. Når det er sagt så er jo strømprisene såpass flate for tiden (det er svinedyrt uansett), og dermed blir det igjen spart energi = sparte penger.

 

Men dette er jo veldig avhengig av hva slags oppvarming man har. Er det betongdekker (gjerne med vannbåren varme), er det nok lite (eller negativt) å spare på nattsenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for flere innspill og refleksjoner. Siden sist har jeg bygget på med flere andre devicer – mest dimmers, så det med varmtvannsberederen har fått vente. I tillegg har jeg tatt en liten pause fra Tibber og prøvd en 2 mnd fastprisavtale, men nå som den snart er over og jeg skal tilbake til Tibber vil jeg først prøve Tibbers egen algoritme for VVB. Noen som har erfaring med den? Jeg tipper den tar hensyn til strømprisen og enten booster eller slår av når det er hhv. lav og høy pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

 Del

  • Lignende innhold

    • Av mrfiks
      Hei. Jeg har brukt piller fra Namron zwave samt brytere. IKKE KJØP DETTE, MØKKA PRODUKTER. ikke noe hjelp fra elektroimportøren Styr unna.

      Det er totalt 9 piller  Namron Z-Wave dimmer 400W  https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-400w/4512710/Product.html

      6 bryterer
      Namron Z-Wave 4 kanaler bryter x 2 stk
      Namron Z-Wave 2 kanal bryter x 3stk
      Namron Z-Wave 1 kanal bryter x 1 stk
       
      HUB: Athom Homey Pro

      Leligheten er ca 70m2

      Systemet er så tregt at det er ikke mulig. Kan drikke 3 øl og steke en pizza før lyset er slått av, om det i det hele tatt slås av ved å trykke på lysbryteren.
      Dama er potte sur for at jeg skulle være "smart"

      Er så utrolig tregt. Ser nå at jeg har valg helt feil ved å benytte produkter fra Elektroimportøren. Hørt mye bra om  zigbee ,kansje z wave ikke er bra?
       
    • Av Smil
      Hvordan kan jeg automasjon fra Tibber strøm status sensor for å få melding og bytte RGB lyspære farge, når status endrer seg (lav, normal, høy, ekstra høy) 
      Er det mulig å lage automasjon for ladebil når strøm er billig? 
       
      Har prøved Tibber automasjon eksempel, men det er noe feil i template. 
       
      - alias: "Electricity price"
        trigger:
          platform: time_pattern
        # Matches every hour at 1 minutes past whole
          minutes: 1
        condition:
          condition: template
          value_template: '{{ float(states('sensor.electricity_price_hjem')) > 0.9 * float(state_attr('sensor.electricity_price_hjem', 'max_price')) }}'
        action:
         - service: notify.pushbullet
           data:
             title: "Electricity price"
             target: "device/telefon"
             message: "The electricity price is now {{ states('sensor.electricity_price_hjem') }}"
       
    • Av runryd
      Hei. 
      Er ganske fersk med Homey men lærer litt etter litt.
      Har kjøpt en Fibaro smart implant hvor den ene utgangen skal koples på garasjeport. 
      Har satt opp flow i Homey, styres med trådløs bryter i gangen som gir signal til Homey.
      Har også stilt inn i smart implant innstillingene hva som skal skje når jeg trykker på kablet bryter i garasjen.
      Men av og til så står jeg på utsiden av garasjen og trenger å inn, er det mulig å legge inn en snarvei i Homey så jeg slipper å inn i flow for å så velge «then» og «test»
      Har lagt inn flowen garasjeport i favoritter men det hjelper bare litt.
      Noe jeg har oversett?
       
       

       
    • Av runryd
      Hei.
       
      Endret: 31/3-21
       
      Etter noen år som Telldus bruker ble jeg plutselig fristet til å gjøre noe mer.
      Det begynte egentlig med at jeg ble Tibber kunde. Kjøpte meg da en Tibber Pulse samtidig.
      Jeg vurderte tidligere å oppdatere min gamle telldus net v1 433Mhz til nyere versjon som også har z-wave,
      endte opp med å kjøpe meg en Atom Homey Pro istedet. 
      Telldusen er foreløpig fremdeles operativ siden jeg ikke har hatt tid til å få overført alle brytere/sensorer enda.
       
      Temperatur sensorer:
      Ute, soverommene til ungene, stue, tv-stue, kjeller, ny kjeller (har bygd på huset), matbod og fryser.
      Pushvarsel til mobil ved for høy/lav temp i soverom og stue, hvis det er for kaldt/varmt i kjellerene,
      og hvis temperatur i fryse er for varm
      Har også pushvarsel på temperatur kl 0700 og 2000 (tid for hundetur)
       
      Luftfuktighets sensor:
      Soverommene til ungene, stua, matbod og kjeller, Pushvarsel med for høy luftfuktighet i kjelleren.
       
      Av/på kontrollere automatisert/tidsinnstilt:
      Multiroms forsterker og 3 av 8 squeezboxer, Squeezebox på ene badet, kjøkken og platting/lysthus styres mens 1 squeezbox pr barnerom,
      1 på garasje loft/treningsrom, 1 på andre badet og 1 i stuen har alltid strøm.
      Av/på med jule lys (juletreet, utelys og julestjerner)
       
      Dimmere:
      Taklampe loftstue + Lampetter, spisebords lampe og  hjørne lampe i stuen.
      Har bestilt til lys i loftsgang og tv-stue.
       
      Andre givere/varsel
      push varsel fra magnetsensor på kjellerdør, garasjedør, garasjedør, garasjeport og fra husalarm.
      push varsel hvis det er lite vann på juletreet 😉
       
      Mediasystem:
      8stk Squeezebox totalt, 4stk av de og 8 kanal forsterker i teknisk skap. Kjøkken og begge bad har innfelte høyttalere i tak.
      Apple TV4 og parabol tuner i tv-stue + Apple TV4 i kjøkken og loftstue.
       
       
      Overvåknings kamera: Arlo Q i garasjen og gangen ved nytt inngangsparti, her oppholder hunden seg på dagtid.
       
      Husalarm: Gammel Hafslund alarm med mobilsender som ringer meg på min mobil og nexa sender + noen Nexa dørsensorer til kjellerdører.
       
      Data:
      Synology NAS 6TB som kjører bla Squeezebox server og backup av macbook (macbook har backup av iPhone og iPad)
      UPS som backup strøm til NAS, modem og Tellstick/Homey
       
      Vi har housegard brannalarmer (6stk) med kontrollpanel i gangen, vi har også 4 Nexa røykvarslere i serie. 
      Ingen av disse er kke koplet mot Homey, vet ikke om det er mulig, har ikke testet enda.
       
      Fremtidsplaner:
      Vurderer fremdeles pushvarsel på ringeklokke og en til vannstopperen når den gir signal om vannlekkasje (Waterguard med 2 sensorer)
      Smartstyring av VVB, elbil og ladbar hybrid.
       
      Hilsen det blide Sørland.
       
       
    • Av Christopher
      Hei.
       
      Jeg har Heatit ZTRM2fx termostater som jeg lenge har kjørt med linked device til z-water. I siste tid kan det se ut som om termostatene jukser litt og har vært ustabile i om de skur av eller på. Derfor tenkte jeg å endre til assosiasjoner og har lagt inn følgende assosiasjon på root termostat, vinterhage:
       

      De andre termostatene har samme assosiasjoner, men til andre endpoints.
       
      Så ser vi i HS at målt temperatur i gulvet er 30 grader, mens set.temp er 27,5. På selve termostaten er pilotlyset slukket, men i HS står switch 4 fortsatt på.
      Dvs. at Z-water kurs er åpen og varmtvannet fortsetter å pøse på.
       

       
      Da jeg satte opp assosiasjonene fungerte det greit og skru av og på i HS og da "fulgte z-water" etter. Nå gjør den ikke det. Tidligere med "linked device" fungerte det noen ganger å stille temperatur manuelt får og "kicke inn" termostaten igjen, og deretter stille tilbake til ønsket temperatur. Det funker noen ganger, men så kunne det gå noen dager før den "henger seg igjen".
       
      Her er assosiasjonen til en annen Heatit i stua. Den fungerer helt greit når jeg skrur av og på igjen i HS.
       
      Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på de devicene, og hvordan jeg skal feilsøke videre.
       
      Jeg lurer også på poll i HS4.
      Jeg har lest at den funksjonen er ute. Men hva viser egentlig divice-displayet? Jeg tolker det slik at dato er siste statusendring, og verdiene er "live", men jeg blir innimellom fristet til å refreshe browseren (ja, kjører windows). Må man gjøre det?
       
      Jeg har også (for sikkerhetsskyld - belter og bukseseler) satt opp event som sjekker hver 3dje time om termostat switch og z-water har samme verdi. 
      Men det burde jo være unødvendig.
       
×
×
  • Opprett ny...