Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hva er neste steg for å gjøre mitt gamle hus smartere?


Piero

Spørsmål

Hei! Ny bruker her på forumet. Mye lærerikt å lese, men jeg er fortsatt ikke sikker på hvilken hardware jeg skal velge i mitt neste steg. Hadde derfor satt stor pris på forslag og kommentarer.

 

Først litt om dagens oppsett:

Eldre hus med Tibber m. Pulse, Tesla integrasjon, flere Sensibo og Philips Hue devicer ++

 

Målet er å samle mest mulig i Tibber, bruke mer varmestyring ("Aeotec - Heavy Duty Switch" (for varmtvannstanken) og "Heatit Z-TRM3" (for gulv)) - for å på den måten få mer kontroll på energibruken samtidig som det selvfølgelig er gøy og nerdete.

 

For å komme dit må jeg selvfølgelig ha hjelp fra elektriker - men før det vil jeg lande på system og kjøpe inn utstyret.

 

Her kommer til slutt det jeg spør etter:

 

  1. Hvilket system er mest fremtidsrettet og har den støtten jeg trenger for å integrere med Tibber? Min foreløpige konklusjon er Homey - eller Homey Pro.
  2. Hvilken smart dimmer er rimelig og god nok når man skal bytte ut gamle ELKO 315GLE? Homey skal i tilfelle plasseres i etg. 2 mens dimmere brukes i etg. 1 og 3.
  3. Hva tenker dere om denne dimmeren: https://www.proshop.no/Smarthus/Jumitech-Zigbee-Dimmer/2938989
  4. Hvilken trådløs bryter bør jeg velge? Ser ut som de koster mer enn selve dimmeren.

 

På forhånd tusen takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
15 hours ago, Piero said:

Målet er å samle mest mulig i Tibber, bruke mer varmestyring ("Aeotec - Heavy Duty Switch" (for varmtvannstanken) og "Heatit Z-TRM3" (for gulv)) - for å på den måten få mer kontroll på energibruken samtidig som det selvfølgelig er gøy og nerdete.

Jeg forstår grunntanken, men jeg ville heller brukt et topp-system som kan integrere Tibber, ikke som blir integrert i Tibber.

 

15 hours ago, Piero said:

Hvilket system er mest fremtidsrettet og har den støtten jeg trenger for å integrere med Tibber? Min foreløpige konklusjon er Homey - eller Homey Pro.

Skal du drive mye med automasjon så trenger du Pro-versjonen. Men da burde du også undersøke alternativer som HomeSeer eller Home Assistant.

 

15 hours ago, Piero said:

Hvilken smart dimmer er rimelig og god nok når man skal bytte ut gamle ELKO 315GLE? Homey skal i tilfelle plasseres i etg. 2 mens dimmere brukes i etg. 1 og 3.

Fibaro Dimmer 2? <- En veldig vanlig dimmer i norske smarthus, men har ikke dimmehjul.

HeatIt Z-DIM?

 

15 hours ago, Piero said:

Så billig ut. Kanskje for billig...? Husk at elektrikeren vil trekke opp prisen uansett, så man trenger ikke være for kjip på utstyret man monterer.

Det blir mye dyrere hvis man må bytte senere, for da må elektrikeren på plass igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Moskus said:

Jeg forstår grunntanken, men jeg ville heller brukt et topp-system som kan integrere Tibber, ikke som blir integrert i Tibber.

 

Skal du drive mye med automasjon så trenger du Pro-versjonen. Men da burde du også undersøke alternativer som HomeSeer eller Home Assistant.

 

Fibaro Dimmer 2? <- En veldig vanlig dimmer i norske smarthus, men har ikke dimmehjul.

HeatIt Z-DIM?

 

Så billig ut. Kanskje for billig...? Husk at elektrikeren vil trekke opp prisen uansett, så man trenger ikke være for kjip på utstyret man monterer.

Det blir mye dyrere hvis man må bytte senere, for da må elektrikeren på plass igjen.

 

 

 

Takk for tips Moskus!

 

Jeg var ikke klar over at jeg kan snu på det - altså heller integrere Tibber. Det der må jeg prøve å finne mer info om slik at jeg også forstår det. 🙂

 

Jeg planlegger ikke mye automasjon, men har helt klart ønske om å sette opp noen relativt enkle flows. Skal se nærmere på alternativene du nevner her.

 

Bra forslag også på dimmere - skal sterkt vurderes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for rådet også til deg @Guahtdim - dette med konsekvensen hvis/når man står uten nett hadde jeg ikke tenkt på.

 

Jeg landet til slutt på en Homey Pro som nå begynner å komme seg med flere smarte devicer. Det seneste er "Heatit Z-TRM3 termostat" 

på bad og i entre - samt en "Aeotec Heavy Duty bryterrelé" koblet til en ny varmtvannsbereder Oso Saga 300. Intensjonen her er å ta ned temperaturen når det ikke er behov for samme komfort - og på den måten spare noen kwh.

 

Neste steg blir å finne den optimale flowen da vinningen fort går opp i spinningen hvis man tar ned temperaturen for mye og deretter må bruke masse energi for å komme tilbake på samme komfort. Her vil jeg nok starte med noe enkelt, f.eks ved å la termostatene senke temperaturen i gulvet med 1-2 grader mellom f.eks kl.22 og 06. Kanskje også noen timer midt på dagen.

 

Når det gjelder varmtvannsberederen avventer jeg med å gjøre noe som helst før jeg finner mer informasjon om hva som er trygt. Senker man temperaturen for lavt her risikerer man jo legionella. Har sendt en mail til Oso for å høre om de kan gi noen tips eller råd. Snakket med de kort i sommer om hvorvidt et bryterrelé er lønnsomt eller ikke, og fikk da en klar tilbakemelding på at det absolutt er lønnsomt når man som vi er en familie på 6 - og hvor barna i tillegg er jenter som dusjer 1-2 ggr i døgnet. Uansett er det sånn passe nerdete og spennende å kunne følge med på forbruket. Det går helt sikkert i pluss en gang før 2040. 😄

 

Hvis noen har tips eller erfaring med bruk av bryterrelé på varmtvannsbereder så del det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ang. legionella

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/legionellasmitte-hjemme-kan-forebyg/#:~:text=Ved temperaturer over 70 °,gir god sikkerhet mot legionellabakterier.

 

Om du kan få montert en temperaturføler på varmtvannstanken så kan du f.eks. kjøre oppvarming til over 70 grader en eller flere ganger i uka. Eventuelt gjøre det hvis temperaturen i tanken har vært under en terskelverdi.

 

Legionella bacteria can multiply at temperatures between 20°C and 45°C. So one of the ways to control the risks of legionella bacteria is to ensure that your cold water is cold below 20°C and the hot water is hot above 50°C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og så er det ikke slik at dersom temperaturen kommer under 50 grader så eksploderer bakteriefloraen. Dusjhodet kommer f.eks omtrent aldri opp i den temperaturen. Tvert i mot er dusjhodet nesten hele tiden innenfor det mest optimale for bakterievekst. Men vi har ikke et stort problem med legionella i Norge så litt hysteri ser det ut til å være.

 

Piero skrev (11 timer siden):

da vinningen fort går opp i spinningen hvis man tar ned temperaturen for mye og deretter må bruke masse energi for å komme tilbake på samme komfort

Du sparer alltid energi på å senke temperaturen. Det virker nesten som om det er blitt en myte at en må bruke mer energi på å varme opp etter en periode med temperatursenking enn det en bruker for å opprettholde temperaturen.

Men jeg en veldig enig i at en må se på komforten først og fremst. Jeg har til nøds fått kona til å gå med på at huset er kaldt om morgenen mens vi pusser tenner og smører niste til jobb. Men det er varmt på badet og vi har en stråleovn i hagestue som gir god komfort innenfor de få kvadratmetrene den dekker. Å endre på innarbeidete rutiner kan være lurt. Spesielt på bruk av varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (På 2021-9-13 den 7.59):

Du sparer alltid energi på å senke temperaturen.

En sparer alltid energi med å senke temperaturen, men en sparer nødvendigvis ikke penger. Problemet med nattsenking er at en sparer strøm når den er billigst og så må en varme opp på dagtid når den er dyrest. Jeg har sluttet å senke temperaturen på støpte gulv pga dette, men panelovnene går fortsatt i sparemodus om natt og på dagtid mens jeg er på jobb. De er på lav temperatur i 17 av døgnet 24 timer og jeg innbiller meg at det må bidra positivt. Men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så det blir en avveiing mellom miljø og økonomi... Personlig har jeg nattsenking med oppvarming før strømprisen tradisjonelt drar seg opp. Når det er sagt så er jo strømprisene såpass flate for tiden (det er svinedyrt uansett), og dermed blir det igjen spart energi = sparte penger.

 

Men dette er jo veldig avhengig av hva slags oppvarming man har. Er det betongdekker (gjerne med vannbåren varme), er det nok lite (eller negativt) å spare på nattsenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for flere innspill og refleksjoner. Siden sist har jeg bygget på med flere andre devicer – mest dimmers, så det med varmtvannsberederen har fått vente. I tillegg har jeg tatt en liten pause fra Tibber og prøvd en 2 mnd fastprisavtale, men nå som den snart er over og jeg skal tilbake til Tibber vil jeg først prøve Tibbers egen algoritme for VVB. Noen som har erfaring med den? Jeg tipper den tar hensyn til strømprisen og enten booster eller slår av når det er hhv. lav og høy pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Piero skrev (På 22.10.2021 den 9.16):

Takk for flere innspill og refleksjoner. Siden sist har jeg bygget på med flere andre devicer – mest dimmers, så det med varmtvannsberederen har fått vente. I tillegg har jeg tatt en liten pause fra Tibber og prøvd en 2 mnd fastprisavtale, men nå som den snart er over og jeg skal tilbake til Tibber vil jeg først prøve Tibbers egen algoritme for VVB. Noen som har erfaring med den? Jeg tipper den tar hensyn til strømprisen og enten booster eller slår av når det er hhv. lav og høy pris.

Hei @Piero, du skriver Tibbers egen algoritme - ligger den i Tibber appen eller finnes det kanskje for Homey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutes ago, JonasJonas said:

Hei @Piero, du skriver Tibbers egen algoritme - ligger den i Tibber appen eller finnes det kanskje for Homey?

Hei @JonasJonas, slik jeg forstår etter tilbakemelding fra Tibbergjengen så har de ikke en integrert løsning tilsvarende den de har for f.eks varmepumper og termostater. Så skal man styre VVB etter pris etc. så må man selv sette opp en flow. Det har jeg ikke fått gjort. Foreløpig har jeg bare slått av VVB manuelt når prisen vært som mest ekstrem - og kanskje maks 2-4 timer. Spørs når på døgnet det er. Kunne sikkert hatt den slått av lenger, men med 4 barn som dusjer nesten hver dag ønsker jeg ikke å dra det så langt at jeg må varme opp hele VVB på nytt. En ting er at det tar relativt lang tid, men jeg ser også at den står å jobber på maks effekt i flere timer før den er ferdig varmet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Piero skrev (17 timer siden):

Hei @JonasJonas, slik jeg forstår etter tilbakemelding fra Tibbergjengen så har de ikke en integrert løsning tilsvarende den de har for f.eks varmepumper og termostater. Så skal man styre VVB etter pris etc. så må man selv sette opp en flow. Det har jeg ikke fått gjort. Foreløpig har jeg bare slått av VVB manuelt når prisen vært som mest ekstrem - og kanskje maks 2-4 timer. Spørs når på døgnet det er. Kunne sikkert hatt den slått av lenger, men med 4 barn som dusjer nesten hver dag ønsker jeg ikke å dra det så langt at jeg må varme opp hele VVB på nytt. En ting er at det tar relativt lang tid, men jeg ser også at den står å jobber på maks effekt i flere timer før den er ferdig varmet opp.

Hei @Piero takker for svar. Har du satt opp en flow i Homey for dette? Kunne du tenke deg å dele floden du har satt opp? jeg har satt opp en men er ikke veldig fornøyd. Se skjermbilde under. Kanskje du har mulighet for å dele din flow?

 

 

 

 

675233091_Skjermbilde2021-12-13kl_14_30_29.png.8d2584ccc1145e16e0f4c799b8f45719.png

981180059_Skjermbilde2021-12-13kl_14_30_42.png.364c1611ad157156890669182fe765dd.png

134949213_Skjermbilde2021-12-13kl_14_30_51.png.2dd8bd329f1e00c5c26205d6898c4c7a.png

1945776216_Skjermbilde2021-12-13kl_14_31_00.png.9c09308b8fa05de90424b360c11940c2.png

Endret av JonasJonas
Redigere bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.