Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Airthings2MQTT


Fredrick

Spørsmål

Jeg har som mange andre her inne hatt Den Våte Drømmen. Drømmen der ting bare snakker sammen og funker på tvers. Produsenter ønsker plugins velkomment, alt er åpent og trygt. Integrasjoner flyter på tvers av systemer. Vel, dit kommer vi ikke dessverre. Det nærmeste vi kommer ting som flyter på tvers er i mine øyne MQTT. Stabilt, lettbeint, forståelig. Det er veldig bred støtte for MQTT i de ulike platformene, så jeg tror det er et godt sted å starte på integrasjoner. 

 

Derfor valgte jeg MQTT når jeg laget denne integrasjonen mot Airthings sin cloud. Da kan forhåpentligvis flere få glede av den, selv om de ikke bruker det samme systemet som jeg har. 

 

Airthings2MQTT sjekkes ut og lastes ned på GitHub.

 

Dette kjører fint og funker for meg, men innrømmer at det er litt uferdig. Velger likevel å åpne opp for jeg ser det er mye å gjøre på andre fronter om dagen, og mistenker vel da at dette fort blir liggende en stund.

 

Håper readme er forståelig og at installasjonene går smertefritt for dere. Hører gjerne fra dere hva dere syns om den måten å starte på med setup.py fremfor å skrive inn tingene i en tekstfil. Jeg er litt frem og tilbake på det..

 

Todo:

  • Logging med noenlunde forståelig feilmeldinger
  • Muligens publish til /config topic for bedre discovery i HomeAssistant? Vet ærlig talt ikke hvordan det fungerer.

 

 

Neste prosjekt tror jeg blir Easee2MQTT, men må litt over kneika på jobb før jeg starter med noe nytt :) Tok Airthings som første prosjekt fordi det er enveis-kommunikasjon, man sender aldri noe tilbake til skyen.

 

EDIT: Glemte dessverre å gi skikkelig kred til @daniel.h.iversen som sto bak grunnlaget her. Uten hans kode ville jeg vært fortapt. Det er kreditert behørlig på Github.

 

Airthings har forresten sagt at de skal komme med et API for oss vanlig dødelig, men de turte ikke gi noe ETA på det. 

Endret av Fredrick
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

Ingen har svart på dette spørsmålet ennå

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.