Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til nybegynner - har 20 år gammelt KNX anlegg (Gira EIB)


Tikken

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 20 år gammel privatbolig der all lysstyring skjer med Gira EIB. Har lyst til å bygge videre på denne teknologien og modernisere anlegget slik at jeg f.eks. kan styre lys og eventuelt termostater til vannbåren varme via iPhone/iPad.

 

Jeg har tatt KNX kursene på knx.org, installert ETS pro og innhentet en kopi av .ets filen med prosjektet for min bolig men har ingen erfaring med KNX utover dette.

 

Neste steg for meg er å opprette kontakt med systemet, men er usikker på hvilken type interface jeg skal bruke (USB, IP, eller annet) 

 

Legger ved et bilde av skapet mitt og håper på noen konstruktive forslag til hvordan jeg bør gå fram.

 

 

 

skap.jpg

skap2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør klokt i å beholde knx og bygge videre på det. Neste måned lanseres ETS6 og da støtter KNX iot, det er veldig spennende!
Det mest praktiske er å bruke ett ip/knx interface, helst ett med flere parallelle tilkoblinger. Siden du er på jakt etter en visualiseringserver kan det tenkes at serveren du ønsker også fungerer som ip-grensesnitt. Eksempelvis Eibport har denne muligheten, de fleste har det.

skal du styre huset når du er borte trenger du en remote løsning. ISE remote er en slik sak, den kan også fungere som ip-interface.

Med server kan du også programere logikk og få smarthuset til å "leve", altså utføre hendelser basert på verdier fra busen.

Alle disse ip-løsningene gjør at du kan koble de til lokalt nettverk og gjerne ett wifi accesspunkt, du vil da kunne programere trådløst fra sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.