Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp en complete n00b med å legge opp til smarthus med baderom som første steg?


Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Poster her etter oppfordring fra folk jeg vet er meget driftige på smarthus. Jeg er selv meget udriftig, betydende at jeg har null erfaring med smarthus og er langt fra noen elektriker. Casen er rimelig enkel, vi bor i et hus fra 50-tallet, som vi over tid skal pusse opp og bygge om, og jeg ønsker samtidig med dette legge opp til smarthusstyring. Ønsket mitt er primært at lys og varme skal kunne styres manuelt som før, men at jeg også skal kunne slukke, tenne, scenario-legge alt enten via stemme eller via telefon. Jeg kommer sikkert til å følge opp mer senere, men nå i første omgang er det badet som skal tas.

 

Jeg har tegnet følgende tegning:

spacer.png@

 

Gul lyskurs: Gule prikker er "minispot", gule striper er ledstripe.
Blå lyskurs; To lampepunkt som ligger i speil
Rød lyskurs; Tre spotkasser i tak.
Grønt punkt legger vi opp en tom boks tenker jeg, slik at vi evt kan legge inn i en bevegelsessensor, smarthussensor, talestyringsmottaker eller noe
Rosa punkter; doble stikkontakter. Vi tenkte legge disse "skjult" under/bak møblet, slik at vi heller har disse i skuffene.

Brun prikk er avtrekksvifte
Grå stripe er varmefolie bak speil (dette skal det også være på bakveggen som her er tegnet åpen)
Rosa stripe er varmekabel gulv

Sånn jeg da klarer summere opp alt, så ser jeg for meg følgende i bryterstripa på utsiden:
(Hvis da reglene tilsier det, må det muligens være en to-polet bryter over dimmere som kutter strømmen fullstendig?)
- En smart vridimmer til rød kurs
- En smart vriddimmer til gul kurs 
- En smart vriddimmer til blå kurs
- En bryter til avtrekksvifte (minst en fjærbryter som push-shocker viften slik at den kjører på boost en kort tid, f.eks om noen går på do under et selskap, men muligens også en av/på?)
- En dum bryter til varmefolie bak speil (eller kan dette være en pushbryter man trykker på før man dusjer, og så skrur den seg av automatisk etter 20 min som gjør at man aldri glemmer varmen på på speilet? Eller kunne denne vært smart?)
- En smart termostat til gulvvarme
 

Hva jeg søker guidance på er;
- Jeg er blitt anbefalt å gå for Z-wave kompatible produkter. Helt smud? Jeg har også fått høre at jeg må holde meg unna ELKO produkter.
- Hvilke produkter jeg bør bruke gitt behovet mitt og fremtidig sammenkobling med andre rom
- Eventuelle forbedringstips på oppsettet over
- Til diskusjon; svogeren min har fått lagt opp Xcomfort/Sensio hos seg, og hos han er alle brytere trådløse, også de på badet. Det er digg med trådløse brytere altså, men jeg er redd det også gjør bruken mer tungvinn?

 

På forhånd mange takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/08/2021 at 11:58, Mikl said:

Jeg er blitt anbefalt å gå for Z-wave kompatible produkter. Helt smud? Jeg har også fått høre at jeg må holde meg unna ELKO produkter.

Jeg liker Z-wave. Det fungerer utmerket. ELKO er (betydelig) dyrere, men de har nå iallfall begynt å følge Zigbee-standarden slik at de også kan integreres skikkelig.

 

Det er en smakssak og om lommebok. Og et valg om protokoll. Jeg har mest Z-wave og fyller på med Zigbee på enkelte ting. Andre gjør motsatt.

 

On 14/08/2021 at 11:58, Mikl said:

- Til diskusjon; svogeren min har fått lagt opp Xcomfort/Sensio hos seg, og hos han er alle brytere trådløse, også de på badet. Det er digg med trådløse brytere altså, men jeg er redd det også gjør bruken mer tungvinn?

Hva er det som gjør det mer tungvindt? Man skal jo ikke gå rundt å styre lyset med mobilen. Lys (og varme, etc) skal gå automatisk. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest z-wave, men har også begynt å fylle litt på med zigbee, da de har en del rimelige sensorer som fuktighetssensorer/temperaturer, som du kunne styrt folien med.

 

Du må ha 2-polet brudd hvis lyskilden kan byttes

 

Elko har kommet med en ny elko smart som kjører på zigbee, men ser de priser seg litt ut. 
 

Vi har det sånn at dersom «kontrolleren» er nede, virker alt som normalt, med vanlige brytere. Jeg er ikke fan av trådløse brytere overalt, en må jo ta batteri bytte også da. 
 

Du må og ta en avgjørelse på hvilket system du ønsker å bruke. Bruker selv Home-Assistant og er veldig fornøyd med valget. Slipper nye oppdateringer hver måned med nye funksjoner osv. 

Det er mange systemer å velge mellom så tror at du bør bruke litt tid på å velge riktig system for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.