Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

hvordan koble sammen 14 DS18B20


Dreuf

Anbefalte innlegg

Jeg har plan om å overvåke temperaturene på mitt vannbårene anlegg.

Jeg har 6 kurser med tur og retur-temp, samt tur og retur fra fordelerstokken.

 

Til dette er planen om å bruke en sånn:

http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3

 

Samt 14stk av DS18B20..

 

Men.. har dere noen gode ide om hvordan jeg skal koble dette samme?

Det er ingen sjangs i h... å få 14stk av +, - og data inn på rekkeklemmene :)

Har sett det finnes noen 1-wire huber med RJ11 kontakter, men de begrenser seg ofte til 8 porter. 

Kan evnt kjøpe 3stk hubber å kjøre sammen, men skulle jo helst hatt dette oppe å gå raskere enn posten i julestriden.

 

Noen som har noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter slike rj11 splittere (hub):

http://www.ebay.com/itm/5-Ways-Outlet-Phone-Modular-RJ11-Line-Jack-Telephone-Adapter-Splitter-Connector-/281754023750?hash=item4199d93746:g:iVsAAOSwyQtVrK8u

Monterer rj11 plugger på sensorkablene.

Sensorkablene har litt tykke tråder, litt vanskelig å montere rj11 plugger.

Skjøter derfor inn en kabel med plugg, i hverfall der det må være lengre kabel skjøter jeg på en telefonkabel m/ferdig rj11.

Noen slike går bra å skjøte inn: http://www.clasohlson.com/no/Kabel/Pr324557000

Det går fint å koble en splitter inn i en av portene på en annen.

Stjerneform anbefales ikke, men har ikke observert problemer med det, men har bare prøvd med noen få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dreuf skrev:

Var noe sånn jeg tenkte på. 

Får vente på postmannen da :)

Det går fint å koble med rekkeklemmer/sukkerbiter.

Har det ett sted. Hadde ikke noe annet akkurat da.

Montert ien boks (Biltema).

Var egentlig tenkt som en midlertidig løsning,  men det fungerer ok så det blir vel værende slik.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei, nesten proff løsning det der.

Monter multisensoren i en slik: https://www.m.nu/lador/plastbox-small-ljusgra-med-fastvinklar-2

Lag åpninger for USB og rj45 så blir det bra.

Jeg pleier å monterer en rj45 kontakt i boksen sammen med sensorkortet.

Det er akkurat plass i boksen. rj11 passer også i rj45, bare passe på lederene,

Standard T568B er grei å følge:

Pin 3: data

Pin 4 +5v  (DC+)

Pin 5 ground (DC-)

Med denne standarden passer jr11.

Jeg bruker cat5/6 / rj45 på lengre strekk ellers rj11.

 

Endret av arneolav
Standard....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser ut til å være en smart løsning der hvor en trenger å avlese f eks temperatur på gulvvarmerør inn/ut av fordelerstokk. Når jeg så denne løsningen tenkte jeg skulle prøve den til det men ingenting fremkommer i Homeseer. Har koblet det som bildet til @Dreuf og forklaringen til @arneolav men må nok ha gått glipp av hvordan dere fikk den frem. Gjorde dere det via RFXCom el via eget plugin for dette ? El er det noe jeg har misset her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Domoticz til min tempavlesning, http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3 sender til RFXcom.

I Domoticz så kommer hver av temperatur sensorene inn som en egen device. 

Har du koblet til strøm på Wireless multi sensoren? 

Har du aktivert riktig protokoll på RFXcom?

 

Dette er de jeg har aktive (husker ikke hvem som er til multisensoren):

5a6f06116f71f_Skjermbilde2018-01-29kl_12_31_11.thumb.png.367aca76567a66005bfb47dfa5832a3a.png

 

Jeg koblet alt i sammen også hadde jeg en bøtte med varmt vann som jeg puttet 1 og 1 sensor oppi for å finne ut hvilken sensor som har hvilken adresse. (Såg hvilken sensor som hadde temperaturøkning).

 

Jeg har koblet det sånn at jeg har en sensor for hver kurs på tur og returen.

Så har jeg lagd ett script i LUA som regner ut Delta-T for meg.

Veldig kjekt på f.eks kjøkken hvor jeg har 2 kurser på rommet, nå har jeg fått justert inn så jeg har lik temperatur i hele gulvet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp bestillt en Kabel med tilhørende IDC-plugger. Tanken er å trekke kabelen rundtom, og lage "avhopper" for hver sensor.

Jeg kan gi en tilbakemelding når jeg har fått testet dette.

Ser at du i utgangspunktet har løst dette, men kanskje det kan være en grei måte å gjøre ting neste gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Da fikk jeg en utfordring for når jeg velger samme protokoller som deg @Dreufså fremkommer ikke sensorene under RFXCom Input Device (Homeseer)?. Har Firmware type 1 på min mottaker. Finner ikke om det er riktig firmware så får feilsøke litt mer og evt teste de forskjellige firmware versjonene dersom type 1 er feil. Evt om noen har andre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i et tidligere hus vannbåren varme, og installerte ca 6 stk DS18B20 på rørene som gikk ut fra varmesentralen. DS18B20 sensorene (i sitt minste format) ble loddet fast til to ledere som så ble koblet på to ledere i et one-wire system. Sensorene ble tapet fast til tannstikkere, og så ble de dyttet inn mellom isolasjon og rør. Hadde en datamaskin i nærheten med one-wire interface over USB, som leste av sensorene kontinuerlig. Var ikke noe problem å holde kontroll på når varmtvann ble tappet og lignende. Irriterende nok har jeg ikke bilder fra denne installasjone (ca 2010)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.