Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle strøm fra sikringsskap (ikke AMS)?


Anbefalte innlegg

Finnes det en enkel og grei måte å få fast strømmåling fra dette sikringsskapet? Ideelt sett noe jeg kan montere selv. Jeg er først og fremst interessert i det totale strømforbruket, men hvis man kan måle per sikring er det også artig. 

 

sikringsskap.thumb.jpg.6ce3e94bfc2cdc3c7e4efc7def44d52c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ledninger i sikringsskapet mitt er det de skal kobles på? Kan ta nytt bilde hvis det trengs.

 

Ser forresten Aoetec krever stikkontakt. Finnes det noe som går på batteri? Hvis jeg uansett må ha elektriker til å legge inn en stikkontakt, er det andre produkter som er bedre som elektriker må montere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeotec kobler man direkte på skapet , men du kan også bruge et normalt stik.

Er selvfølgelig et elektriker arbeide

Diagram of EU/AU Version(1 Phase):

 

 

PO3f53l4VClJqFM1W-1nxwkZAbNIEyXCfw.PNG

 

 

In 230 volt countries with a 3 phases and 3 wires installation;

 

Diagram of EU/AU Version(3 Phases,3 Wires):

 

 

sBfXJzFbFjs6zCpsIoiCfqSK2x9n18-9xA.PNG

 

 

In 230 volt countries with a 3 phases and 4 wires installation;

 

Diagram of EU/AU Version(3 Phases,4 Wires):

 

 

RE3nMhighPKuIjdOqM0WMnSEqLMmpCJhrg.PNG
Endret av mike79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (8 timer siden):

Er det de to ledningene på hovedbryteren (80A) til venstre klypene skal på? Og betyr to ledninger på den at jeg har 1-fase? Legger ved et nytt bilde som ikke er tatt med en stein:

 

 Kan se ut som du har 1-fase ja. Ville satt strømtrafoen på den svarte ledningen nede til venstre der strømmen kommer inn i tavlen og hentet matespenningen fra den nye jordfeilautomaten du har satt inn. 

Syns det er merkelig at det er to svarte ledninger på toppen av hovedbryteren og berøringsbeskyttelse på samleskinnen under hovedbryteren.😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offpiste skrev (14 timer siden):

 Kan se ut som du har 1-fase ja. Ville satt strømtrafoen på den svarte ledningen nede til venstre der strømmen kommer inn i tavlen og hentet matespenningen fra den nye jordfeilautomaten du har satt inn. 

Syns det er merkelig at det er to svarte ledninger på toppen av hovedbryteren og berøringsbeskyttelse på samleskinnen under hovedbryteren.😵

Takk, men hvorfor sier du "den nye jordfeilautomaten"? Jordfeilbryteren ser ut til å ha vært der siden installasjon i 1999. Eneste nytt (så vidt jeg vet), er sikringen med blå 'spake' til venstre for jordfeilbryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (9 timer siden):

Takk, men hvorfor sier du "den nye jordfeilautomaten"? Jordfeilbryteren ser ut til å ha vært der siden installasjon i 1999. Eneste nytt (så vidt jeg vet), er sikringen med blå 'spake' til venstre for jordfeilbryteren.

Den var ikke på første bilde du la ut, så jeg regnte med at den var ny.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Offpiste skrev (På 15.8.2021 den 23.46):

Jeg har en Shelly 3EM i sikringsskapet som jeg er fornøyd med, som måler det totale forbruket + 2 andre kurser.

 

 

Den var fin! Har også vurdert Aeotec sin, men tror ikke den støtter å overvåke enkeltkurser, kun én full trefas-kurs.

 

EDIT: Ser jo at den kan rapportere via MQTT som er helt perfekt. Vet du om dette er noe som føres på grossist i Norge sånn at trikkeren kan ta det med seg, eller bør jeg bestille direkte og så få det montert?

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrick skrev (På 26.10.2021 den 8.16):

Den var fin! Har også vurdert Aeotec sin, men tror ikke den støtter å overvåke enkeltkurser, kun én full trefas-kurs.

 

Vet ikke hvordan Aeotec sin virker, med Shelly så kan du måle på en 3-fase eller tre 1-fase kurser.

 

Fredrick skrev (På 26.10.2021 den 8.16):

EDIT: Ser jo at den kan rapportere via MQTT som er helt perfekt. Vet du om dette er noe som føres på grossist i Norge sånn at trikkeren kan ta det med seg, eller bør jeg bestille direkte og så få det montert?

Bruker den selv med MQTT mot Home Assistant, er ganske stabil og vise ca det samme som AMS-måleren.

Tror ikke det er noe norske elektro grossister som har den. Jeg kjøpte min direkte fra Shelly, mener at Dustin og Kjell & Company fører Shelly produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offpiste skrev (10 timer siden):

Tror ikke det er noe norske elektro grossister som har den. Jeg kjøpte min direkte fra Shelly, mener at Dustin og Kjell & Company fører Shelly produkter.

 

Takk, har bestilt fra CDON som også hadde den. Da får jeg bare smøre meg med litt tålmodighet til trikkeren skal tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort det selv, men hadde elektriker inne til å montere ett "servicestikk" i sikringsskapet for usblader.

 

Alt ligger bak dekslene så litt arbeid å ta bilder, men man putter bare en slik CT sensor rundt faseleder på hver kurs man vil måle. De er "non invasive", men man skal jo ha litt kontroll på hva man gjør selvfølgelig. Men enheten er CE godkjent, så burde være kjapp jobb for en elektriker å koble opp.

Man bør også ha referansetrafo, jeg brukte ringetrafoen jeg allerede hadde i skapet (fungerer uten, men litt mindre nøyaktig).

 

Enheten kommer ut av boksen med støtte for flere tjenster, både sky og lokalt. Selv kjører jeg det på en lokal installasjon av "emoncms" (som man også kan bruke i skyen på emoncms.org), med tilhørende mobilapp.

 

Jeg bruker dataene i smarthusoppsett for å holde effektopper under 5kw (for de kommende nye tarriffene neste år), med dynamisk justering av elbillading, utkobling av vvb, varme og slike ting.

 

Under er litt av dataene man da kan kose seg med.

 

 

bilde.thumb.png.b09dd902a42ad41fcdd8983ea18aad4d.pngbilde.thumb.png.bc59254579799dd45a84cb5963ed2721.pngbilde.png.d4ec05720f49ff42da6d988cc064c2d8.png

Endret av Ravn
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.