Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee-integrasjon og bl.a. Sunricher touchpaneler


Anbefalte innlegg

Ifbm nytt hus bestemte jeg meg for å prøve ut Home Assistant fremfor Indigo som jeg har brukt i mange år.

Pga. oppussing og dårlig tid har jeg i et par år blitt værende med begge systemer og ikke fått tatt steget fullt ut med Home Assistant.

Har hatt mest Z-wave fra før og har flyttet dette over til Home Assistant (Zwave JS).

Nå må jeg få gjort noe med Zigbee-delen, der jeg har mindre erfaring. Har per i dag ca. 40 lys (Hue og trådfri) og diverse brytere på en Hue hub.

I tillegg har jeg en del Aqara sensorer, trådfri-brytere, Sunricher-paneler etc. liggende som skal installeres.

Så er det valgets kvaler ift oppsett og føler jeg blir mer forvirret jo mer jeg leser.

 

Et par nærliggende mål:

1. I stue og kjøkken har jeg 21 downlights med hue-pærer fordelt på 4 områder. Jeg ønsker å montere 3 slike (har de liggende) for å kunne styre alle lys og hvert område.

2. Få på plass sensorer (Aqara) og annet som ikke er støttet av Hue hub. Blant annet vil jeg forsøke bruke en Ikea symfonisk fjernkontroll for å styre volum og media på innfelte høyttalere.

 

Spørsmålet mitt går mest på anbefalinger ift å beholde hue hub og integrere denne mot Home Assistant eller bruke en Zigbee-stick. Har allerede en Conbee 2 satt opp med ZHA, men ikke begynt å flytte over enheter.

 

For å få til punkt 1 med Hue-huben i bruk ser det ut til at jeg må parre alle 21 pærer i 4 grupper på alle 3 Sunricher-panel. Og så "lagre" presets direkte på panelet. Altså ingen måte for Home Assistant å snappe opp et knappetrykk på S1 og kalle en sentral scene. Ved f.eks. en pære som må byttes ser jeg for meg at det er en liten operasjon å få parret panelene og sørge for at presets fungerer rimelig likt på alle 3.

 

Vil dette bli annerledes ved bruk av ZHA eller Zigbee2MQTT f.eks.? Kan jeg "assosiere" sentralt mer som jeg er vant til fra Z-wave? Og snappe opp knappetrykk fra panelet (ala Z-wave scenes)?

 

Burde jeg:

 

- Bruke hybrid-løsning med både Hue hub og Conbee 2

- Ta steget fullt ut og flytte alle enheter over til Conbee

 

Og ja, har lest utallige tråder om dette på forum, men ikke klart å konkludere (og Sunricher/Namron-produktene virker å være mer utbredt her i Norge). Og tiden strekker ikke til mtp alt for mye eksperimentering. Så håper på konkrete tips, råd og erfaringer ift beste løsning.

 

Edit: Hadde linket til Z-wave-versjon av panelet, det er zigbee jeg har

Endret av Kristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SR-ZG9001T4-DIM-EU.html

 

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1744.html
 

det ser ut at zigbee2mqtt støtter panelet og fjernkontrollen du ønsker å bruke. 
 

man kan sette opp grupper i zigbee2mqtt, eventuelt scener settes opp i HA. 

 

jeg har ikke allverdens erfaring med forskjellige systemer på zigbee, men bruker selv zigbee2mqtt med 19 enheter, alt fra ikea brytere, ikea pærer, hue pærer, aqara følere og syns det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kjører begge deler og synes det fungerer fint. Hadde jeg startet helt fra ingenting så hadde jeg nok gått for kun Conbee, men siden jeg hadde Hue-hubben før jeg anskaffet meg Conbee så lar jeg Hue være Hue og resten styres i Conbee.

 

Ulempen er at det det blir to nett og man drar ikke full nytte av mesh-nettet. Det har gjort at jeg ved ett tilfelle måtte koble en Hue-plugg til Conbee for å nå den mest avsideliggende kroken i huset. Dette fordi at det er kun enheter på fast strøm som fungerer som aktiv node i nettet.

 

Fordelen slik jeg ser det er at man med Hue-hubben får oppdateringer til Hue-pærene. Mulig man får dette via deConz også, men det har jeg aldri sett noe til.

 

Jeg kjører Z-wave to MQTT JS og liker den veldig godt. Denne har et veldig godt kontrollpanel som man ikke får ved å kjøre standard JS. Da kan man blant annet OTE-oppdatere enheter, trigge Reinterview osv. Man kan også bruke MQTT-meldinger til trigge ting i HA som ellers ikke ville være mulig med standardfunksjoner på visse enheter. Som feks at man kan snappe opp trykk på brytere og bruke det som sensor eller trigge automasjoner. Dette vil vel være det samme om man kjører Zigbee to MQTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Lener mest mot å flytte alt over til en addon/integrasjon i Home Assistant, enten ZHA eller Zigbee2MQTT.

Den største ulempen er vel som Mathias nevner firmware-oppdateringer på hue-utstyr. Ser at noen har delvis suksess etter mye knot, men dette virker tungvint.

Det kan se ut som det er mulig å parre pærene med Hue Bluetooth appen i tillegg til Home Assistant, og da få oppdatert firmware. Det virker litt enklere mtp vedlikehold. Noen som har prøvd? Det virker ihvertfall ikke med de pærene jeg har koblet til Hue huben, mulig det er en sperre der. Og ut fra det jeg finner ut er det en begrensning på 10 pærer i appen.

 

Skulle teste litt med ZHA i går kveld, iom at den allerede var installert. Men som vanlig med Home Assistant går tiden bort i læring, feilsøking og knot. Skulle først endre zigbee-kanal før jeg begynte å legge til enheter. Men det lot seg ikke gjøre i ZHA, så tok en del tid før jeg fikk ordnet det. Så oppdatere firmware på Conbee, som heller ikke var rett frem.

Etter å ha fått ordnet det dukker det opp en del feil i loggen, så må sikkert feilsøke litt rundt det og. Sukk.

 

Fikk uansett testet litt ihvertfall. La til tre pærer i en gruppe i ZHA (testgruppe). Gikk deretter inn på Sunricher-panelet og "Manage clusters". Ble ikke helt klok på grensesnittet og fant ikke mye i dokumentasjon. Men i den øverste klynger kan jeg velge en masse clusters. Når en av disse er valgt kan man spesifisere attributt og så kommando og så en device og antageligvis trykke Bind. Men her datt ihvertfall jeg av lasset. Forsøkte å trykke Bind uten at det skjer noe i grensesnitt og finner ingen mulighet til å se hvilke binds som allerede er der.

image.thumb.png.a479506dbf370c10fc1b4bb5529825ac.pngimage.thumb.png.f8fc1cbced13361021dcc9243274df4b.pngimage.thumb.png.430b6e8231cdc2752b71171f2ef9776f.png

 

 

Neste forsøk var i delen på "gruppebinding". Her valgte jeg testgruppen med de tre pærene og huket av for alt med 1 på.

image.thumb.png.fe726925c6cfd46f0767188c936c8906.png

 

Da kan jeg styre de 3 pærene med panelet og lagre presets på S1-S4 som ser ut til å virke (inkl. fargetemperatur). Ved å trykke S1 osv dukker det også opp en masse i loggen, så antar det skal være greit å snappe opp events basert på dette.

Men; Igjen finner jeg ikke noen måte å se eksisterende binds i grensesnittet til ZHA. Så syns det hele virker litt uferdig.

 

Tror jeg skal forsøke det samme på Zigbee2MQTT for å se hvordan det går..

 

 

 

 

 

 

En ting til kanskje noen zigbee-guruer kan avklare. I manualen til panelet står det:

Sitat

• Supports 4 groups for binding max. 30 lighting devices

 

Jeg har 21 pærer jeg vil styre med disse. Og da styre alle samtidig på gruppe 1 og så "undersoner" på gruppe 2-4. 

Hvordan telles det i zigbee-verden? Om jeg binder 21 lys på gruppe 1, kan jeg da ha maks 9 på de andre gruppene, selv om det er de samme pærene?

Eller vil det telles annerledes om jeg får til å binde grupper slik som det ser ut til?

Endret av Kristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skrev (På 16.8.2021 den 10.46):

Blant annet vil jeg forsøke bruke en Ikea symfonisk fjernkontroll for å styre volum og media

Vær obs på at symfonisken spammer meshet noe vanvittig når man skrur på den.

Når skrur man jo ikke på volumet så veldig ofte, men likevel blir meshet fyllt opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

 firmware-oppdateringer på hue-utstyr. 

Zigbee2mqtt støtter firmware oppdatering av både Hue og Tradfri. Dette gjøres ved å velge OTA i Zigbee2mqtt webgrensesnittet.

https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html

 

image.thumb.png.200f2497e1925c7ce8e051d872638d5d.png

 

 

Quote

"gruppebinding"

Gruppebinding er mye enklere i Zigbee2mqtt enn i ZHA. I ZHA er gruppebinding lite brukervennelig og sparsomt dokumentert. I Zigbee2mqtt lager du en Z2M gruppe i webgrensesnittet hvor du legger inn enhetene dine. Det er altså ikke en lysgruppe i Home Assistant. Deretter bindes denne gruppen til fjernkontroll eller dimmer eller for din del Sunricher-paneler. Philips Hue (BT) (med blåtann, nyere firmware) støtter Zigbee binding. Fordelen er mye hurtigere respons fra en trykker på knapp på fjernkontroll til endring i lyset skjer. 

https://www.zigbee2mqtt.io/information/binding.html

 

image.thumb.png.62d32862e46bce60321cd31b8b10a4ec.png

 

Quote

For å få til punkt 1 med Hue-huben i bruk ser det ut til at jeg må parre alle 21 pærer i 4 grupper på alle 3 Sunricher-panel. Og så "lagre" presets direkte på panelet. Altså ingen måte for Home Assistant å snappe opp et knappetrykk på S1 og kalle en sentral scene. Ved f.eks. en pære som må byttes ser jeg for meg at det er en liten operasjon å få parret panelene og sørge for at presets fungerer rimelig likt på alle 3.

Jeg ville ha prøvd å opprette 4 Zigbee2mqtt grupper, hvor du legger inn de 21 pærene dine. Deretter kan du bruke tre forskjellige metoder på å respondere på S1 klikk. Jeg bruker Home Assistant entitene som blir opprettet ved hjelp av MQTT i mine automasjoner. Du lager da en eller flere preset for bare en eller flere entiteter.

https://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

 

image.png.749d8870194366be2d0fd38b0eb66775.png

 

image.png.48b69b10347eae34b33e32b8d389c897.png

 

Quote

Eller vil det telles annerledes om jeg får til å binde grupper slik som det ser ut til?

Uten at jeg kan verfisere det tror jeg at ved å bruke Zigbee gruppe så telles dette anderledes. Når du trykker på S1 knappen vil Home Assistant fange opp trykk event. Meldingen blir sendt fra Home Assistant til Zigbee controller som sender en meldingen ut på Zigbee nettverket. Denne meldingen fanges opp av første gruppemedlem som svarer. Denne pæren brodcaster deretter samtidig til alle de andre pærene i gruppen. Controlleren avlastes derfor og nettverket blir ikke spammet av meldinger.

 

En god artikkel om hvordan bygge opp et solid Zigbee nettverk finner du her. Husk at Zigbee, blåtann og WiFi bruker samme frekvens (2.4 GHz) og det kan være lurt å velge riktig kanal fra starten av. 

https://docs.hubitat.com/index.php?title=How_to_Build_a_Solid_Zigbee_Mesh

Endret av haraldov
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt dokumentert innlegg!
 

Jeg forsøkte for en stund å lage grupper i zigbee2mqtt, men slet med å få status(onOff/Brightness) tilbake på gruppen som kommer på mqtt til HA, endte opp med å trigge en og en pære. Finnes det en løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig godt innlegg, det er god hjelp på vegen!

 

haraldov skrev (9 timer siden):

Zigbee2mqtt støtter firmware oppdatering av både Hue og Tradfri. Dette gjøres ved å velge OTA i Zigbee2mqtt webgrensesnittet.

https://www.zigbee2mqtt.io/information/ota_updates.html

Dette gjør jo ting mye enklere ja. Z2M ser foreløpig ut til å støtte mest enheter og ZHA virket (som du også sier lenger ned) litt uferdig og lite brukervennlig i min testing. Så gjorde noen tester på Z2M og koblet opp alle lysene i stue og kjøkken nå i første omgang.

 

 

haraldov skrev (9 timer siden):

Gruppebinding er mye enklere i Zigbee2mqtt enn i ZHA.

 

haraldov skrev (9 timer siden):

Jeg ville ha prøvd å opprette 4 Zigbee2mqtt grupper, hvor du legger inn de 21 pærene dine.

 

haraldov skrev (9 timer siden):

Uten at jeg kan verfisere det tror jeg at ved å bruke Zigbee gruppe så telles dette anderledes.

Fikk testet dette i Z2M og det ser ut til å fungere bra. Har lagd meg en del grupper (en for alle lysene og så grupper for hver sone). Og så fått satt opp binding. Gruppen på endpoint 4 er her alle downlights. Så det virker som grupper kan bindes på denne måten uten at det telles på samme måte i begrensningen på 30 lys. Kontrollen er også "instant" så det er bra.

Var usikker på hvilke clusters som skulle bindes, så valgte alle. Men kun de tre viste ble lagret, så da antar jeg det er de som er de riktige å binde opp.

image.thumb.png.829ecb8effddac716dc68e11084a054f.png

For de som lurer på disse Sunricher-panelene så fungerer det slik:

  1. Ved å velge gruppe 1 til 4 styrer man brightness kun på disse. Man kan holde inne gruppe-knappen for å slå av og på kun disse
  2. Av/på-bryteren styrer alle lys av og på, uansett valgt gruppe
  3. S1 til S4 setter preset for alle lys, ikke avhengig av valgt gruppe
  4. En kan ikke sette fargetemperatur med panelet så vidt jeg vet. Men presetene lagrer fargetemperatur.

Punkt 2 og 3 var litt annerledes enn jeg hadde tenkt, da jeg trodde f.eks. preset var avhengig av valgt gruppe. Men sånn som det er er det kanskje enklere enn å skulle huske hva preset S1 til S4 er for 4 forskjellige grupper.

 

 

haraldov skrev (9 timer siden):

 

En god artikkel om hvordan bygge opp et solid Zigbee nettverk finner du her. Husk at Zigbee, blåtann og WiFi bruker samme frekvens (2.4 GHz) og det kan være lurt å velge riktig kanal fra starten av. 

https://docs.hubitat.com/index.php?title=How_to_Build_a_Solid_Zigbee_Mesh

Takk for tipset. Leste denne og tror jeg har fått med meg de viktigste prinsippene. Gjorde en scan på unifi-nettverket og endte opp med Zigbee-kanal 25. Var en stund på veg til å bruke kanal 26, men det kan se ut som en del utstyr kun støtter kanal 15,20 og 25 (?). Ga opp å bytte kanal da jeg hadde ZHA installert. Det krevde en bellows-kommando og siden jeg har Hass OS fant jeg ikke ut hvordan jeg fikk kjørt den. Så måtte inn med Phoscon for å få byttet kanal. Phoscon ville derimot ikke oppgradere firmware på Conbee 2. Og ikke fungerte det på en Windows 10 VM. Fikk det til slutt til på en annen Windows-PC. I ettertid leste jeg at det kan være noe med timingen (at du kanskje må kjøre gcfflasher-kommandoen et visst antall sekunder (3?) etter at sticken er plugget inn, som tips for andre som måtte lese dette).

 

NilsOF skrev (12 timer siden):

Vær obs på at symfonisken spammer meshet noe vanvittig når man skrur på den.

Når skrur man jo ikke på volumet så veldig ofte, men likevel blir meshet fyllt opp..

Takk, skal ha det i bakhodet når jeg kommer til å få satt opp de. Tror ikke de blir så mye brukt (og ikke samtidig med lys) så forhåpentligvis blir det bra. Har felt inn skjulte høyttalere i taket og satt inn en 12-kanals forsterker i kjellerboden. Bruker bl.a. Chromecast som kilde. Og selv om jeg har stemmestyring etc. ønsker jeg lett tilgjengelige knapper for kjapt å kunne starte avspilling og kontrollere volum. Så håpet er at disse er egnet til det, time will show..

 

Kim123 skrev (33 minutter siden):

Jeg forsøkte for en stund å lage grupper i zigbee2mqtt, men slet med å få status(onOff/Brightness) tilbake på gruppen som kommer på mqtt til HA, endte opp med å trigge en og en pære. Finnes det en løsning? 

Nå som jeg har fått satt opp dette i Z2M kan jeg få testet og se hvordan det fungerer eller ikke fungerer hos meg.

 

Fikk også kommet i gang med å sette opp ting i Lovelace, så da begynner jeg å komme på glid ift migreringen min fra Indigo til Home Assistant :)

image.thumb.png.8b0fcd51669bfedf918ed495077d5451.png

image.thumb.png.f626915f932990ede2b5c1e933c14ebc.png

 

Fikk ikke ned ikon-størrelsen, men det lar seg sikkert løse.

 

Så blir vel neste steg å få Sunricher-paneler osv til å fungere best mulig sammen med Zwave-lysene som også er i området..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (1 time siden):

Jeg forsøkte for en stund å lage grupper i zigbee2mqtt, men slet med å få status(onOff/Brightness) tilbake på gruppen som kommer på mqtt til HA, endte opp med å trigge en og en pære. Finnes det en løsning? 

 

Det ser ut til å fungere greit hos meg. Her styrer jeg fra Sunricher-panelet. Gruppen med alle lysene ser ut til å oppdatere seg med verdien fra sist oppdaterte "undersone". Hue mener jeg bruker et gjennomsnitt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jeg forsøkte for en stund å lage grupper i zigbee2mqtt, men slet med å få status(onOff/Brightness) tilbake på gruppen som kommer på mqtt til HA, endte opp med å trigge en og en pære. Finnes det en løsning? 

 

@Kim123, hvilke pærer har du? Ikea Tradfri og de nyere Hue pærene med blåtann støtter "bindings". Eldre Hue pærer uten blåtann gjør det ikke. Når du gjør bindings så sørg for at pærene er slått på. Du kan også gjøre dette med mqtt messages istedenfor for fra webgrensesnittet. Jeg bruker Mqtt Explorer (http://mqtt-explorer.com/) for å se mqtt meldinger mellom zigbee2mqtt og Home Assistent og sende mqtt meldinger.

 

image.png.781cf3622a9cb7fcdfe45a0fb20e44b1.png

 

Regner med at dere vet det , men husk å ha en USB forlenger kabel mellom Zigbee adapter og Home Assistant pc. USB3 enheter kan forstyrre Zigbee signaler. 

image.png.c347e30b2d1e7d64a5ba6a73319ba728.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at nå oppdaterer den, men går det an å få availability på gruppen og? Vi har vanlig lysbryter på disse ikea pærene. 

Har ConBee II koblet rett i en USB på en Intel NUC, ikke opplevd problemer med det enda, men takker for info! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kim123, hvis jeg forstår deg rett så ønsker du at Zigbee2mqtt gruppen du har opprettet for lysene dine skal vise om de er av eller på. Dette skjer automatisk når Mqtt autodiscovery oppretter gruppen i Home Assistant.

 

image.png.2fe9bc70f748958adacbf044eaf34a17.png

 

Av og til slår noen i hustanden av eller på lys med lysbryteren. Avhengig av hvilke pærer du har blir dette rapportert til Zigbee2mqtt og deretter til Home Assistant. Ikea Tradfri pærer er best på dette, mens Hue ikke er det. Likevel kan denne rapporteringen skje for sakte. For å øke denne rapporteringen kan du pinge pærene i et fast intervall. Status vil da bli oppdatert oftere. Dette kan du bare gjøre per pære (enititet), ikke per gruppe.

 

advanced:
  availability_timeout: 300

https://www.zigbee2mqtt.io/information/availability.html

 

Jeg ville ikke slått av pærene med lysbryter, men ved hjelp av en automasjon fra Home Assistant. Lyspærer fungerer som en ruter i et Zigbee nettverk og videreformidler meldinger. Det tar tid for et Zigbee nettverk til å bli etablert. Forstyrres dette av jevnlig av/på vil du kunne få problemer med lyspærer som er på eller av uten at Home Assistant har fått det med seg. Dette er en av ulempene når du bruker ZHA. Når du tar restart av HA vil zigbeenettverket måtte bruke tid på å etablere seg på nytt.

 

Grunnen til at jeg nevnte at Zigbee controlleren (Conbee II) ikke bør kobles til USB3 og heller ikke direkte til HA pc er på grunn av interferens fra annet utstyr. Utstyr som Zigbee, blåtann, WiFi og USB3 kommuniserer alle på samme frekvens. 

Jeg opplevde på min pc at usb disconnected av og til på grunn av dette.

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/7207-ha-på-raspberry-pi-4-med-usb-ssd/?do=findComment&comment=89551 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (På 20.8.2021 den 9.51):

 

Grunnen til at jeg nevnte at Zigbee controlleren (Conbee II) ikke bør kobles til USB3 og heller ikke direkte til HA pc er på grunn av interferens fra annet utstyr. Utstyr som Zigbee, blåtann, WiFi og USB3 kommuniserer alle på samme frekvens. 

Jeg opplevde på min pc at usb disconnected av og til på grunn av dette.

Jeg har aldri tenkt over at jeg har hatt et problem med interference, men jeg oppdaget i dag at en ikea pære (som alltid er strøm på) lå som utilgjengelig. Sjekket dmesg i terminalen og ser at ConBee II sticken har disconnect'ed 10 ganger på 2 dager! Dette har aldri skjedd på Z-wave sticken, og den står i samme maskin. 

 

haraldov skrev (På 20.8.2021 den 9.51):

 

Jeg ville ikke slått av pærene med lysbryter, men ved hjelp av en automasjon fra Home Assistant. Lyspærer fungerer som en ruter i et Zigbee nettverk og videreformidler meldinger. Det tar tid for et Zigbee nettverk til å bli etablert. Forstyrres dette av jevnlig av/på vil du kunne få problemer med lyspærer som er på eller av uten at Home Assistant har fått det med seg. Dette er en av ulempene når du bruker ZHA. Når du tar restart av HA vil zigbeenettverket måtte bruke tid på å etablere seg på nytt.

 

Kan man sette status på disse pærene til å være end_device, eller ikke router? Jeg har noen pærer som alltid står strøm på, men 7 stk som står på vanlige lysbrytere og foreløpig syns jeg det fungerer greit foreløpig (husfreden må beholdes). Jeg bruker zigbee2mqtt, der ligger vel routing allerede? 

 

haraldov skrev (På 20.8.2021 den 9.51):

advanced:
  availability_timeout: 300

https://www.zigbee2mqtt.io/information/availability.html

Jeg har denne timeouten på, da blir pærene utilgjengelig, men gruppen er fortsatt tilgjengelig, selv om alle entitiene i gruppen er utilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (På 19.8.2021 den 18.11):

Regner med at dere vet det , men husk å ha en USB forlenger kabel mellom Zigbee adapter og Home Assistant pc. USB3 enheter kan forstyrre Zigbee signaler. 

Har server plassert i stålrack i kjellerbod, så litt dårlig dekning inni der. Bruker derfor en USB over ethernet extender med hub sånn at jeg får stickene plassert mer sentralt i huset.

 

Har da fått over resten av pærene (i underkant av 50) i løpet av helga, så da er det meste av Z-wave og Zigbee flyttet over.

Må da begynne å få erstattet litt av oppsettet fra hue og Indigo. Er i gang med å forske og lese videre, men tar gjerne tips og innspill på vegen :) 

  • Funksjonalitet på zigbee fjernkontroller. Har f.eks. en del Hue dimmer switches og trådfri fjernkontroller. Fikk satt opp bind i z2m, men det gir jo ikke avansert funksjonalitet som dobbelttrykk, hold etc. Så må finne en hensiktsmessig måte å sette opp disse. Har sett på f.eks. blueprints og ControllerX så langt. 
  • Har også noen green power brytere. I ett av rommene er denne montert i stedet for vanlig lysbryter. Ideelt sett ville jeg fått til å styre lysene uavhengig av om Home Assistant er nede, iom at det her mangler vanlig bryter. Men såvidt jeg kan finne ut, lar ikke dette seg gjøre (?).
  • Begynte også å lese litt på scenes. Forstår det sånn at scenes lagres i pærene. Noen som bruker det? 
  • Animasjoner eller hva det egentlig heter. Hadde i hue satt opp noe på rommet til datteren, der lysene skifter farge vekselvis etc. Har funnet flere diskusjoner og mulige løsninger, og ser også ut til at ControllerX kan støtte dette. Noen som har satt opp sånt?
  • Transitions. Har f.eks. hatt utelys til å skru seg på over 20 minutter om kvelden. Ser jeg kan kalle det vha light.light_turn_on (bilde nedenfor) eller sette transition i scenes eller f.eks. options for grupper i z2m. Noen som har innspill ift. foretrukket metode?

image.thumb.png.ca1d9a5bd9d52d6a4efdd1a8cf6e7c34.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skrev (På 22.8.2021 den 21.30):
  • Begynte også å lese litt på scenes. Forstår det sånn at scenes lagres i pærene. Noen som bruker det? 
  • Transitions. Har f.eks. hatt utelys til å skru seg på over 20 minutter om kvelden. Ser jeg kan kalle det vha light.light_turn_on (bilde nedenfor) eller sette transition i scenes eller f.eks. options for grupper i z2m. Noen som har innspill ift. foretrukket metode?

 

Har gjort litt testing på dette og light groups i HA. Som ny med Home Assistant så er det tydeligvis litt for mange måter å gjøre en ting på og alle virker ikke nødvendigvis like gode 🙃 Kommenterer på min egen post med observasjoner så langt ihvertfall, om noen måtte ha interesse:

  • Nesting av grupper ser ikke ut til å fungere så veldig bra (fant ikke noe.i dokumentasjon, så måtte teste): 
    - platform: group
      name: Lysgruppe - Utelys bak
      unique_id: lysgruppe_utelys_bak
      entities:
        - light.utelys_bak_hoyre
        - light.utelys_bak_midt
        - light.utelys_bak_venstre
    - platform: group
      name: Lysgruppe - Utelys garasje
      unique_id: lysgryppe_utelys_garasje
      entities:
        - light.zbgrp_utelys_garasje_front
        - light.utelys_garasje_ledstripe
    - platform: group
      name: Lysgruppe - Utelys alle
      unique_id: lysgruppe_utelys_alle
      entities:
        - light.lysgruppe_utelys_bak
        - light.lysgryppe_utelys_garasje
        - light.zbgrp_utelys_inngang
        - light.utelys_kjellerbod
        - light.utelys_loft_kontor
        - light.utelys_terrasse_side_nedover
        - light.utelys_terrasse_side_oppover
  • Å lage en scene i HA og legge til kun en light group fungerte heller dårlig. Ved å kalle scenen får alle lys samme brightness etc. Så må da legge inn og vedlikeholde alle entiteter individuelt i både light group og i scene.
  • Å legge til en zigbee group i en HA scene satte også samme brightness på alt, men det var mer forventet.
  • Testet en HA scene med alle 21 downlights individuelt og alle utelys individuelt for å stressteste litt. Dette virket dårlig syns jeg. F.eks. å starte scenen med 21 indviduelle downlights førte som regel til at lysene ikke gikk på samtidig og ofte var det 1 eller 2 lys som ikke kom på. Nå er sikkert ikke meshet her optimalt ennå iom at det er nyoppsatt, mener å ha lest at det kan ta noen dager. Men uansett nokså dårlig resultat. På utelysene som ikke er så mange gikk det som regel bedre.
  • Testet så Z2M scenes. Dette fungerte egentlig veldig bra og fikk svar på det jeg ikke fant i dokumentasjonen: State på hver enkelt pære lagres individuelt. For å teste dette litt satte jeg alle 21 pærer til random brightness og fargetemperatur. Når jeg startet scenen gikk alle på momentant til sin individuelle brightness og temperatur.
  • Transitions. Fungerte meget bra med Z2M scenes ihvertfall, både korte (1-3 sekunder) og lange (testet 900 sekunder). Ulempen ser ut til å være at en ikke kan kalle scenen med en ønsket transition-tid, denne må lagres i selve scenen. Lange transitions syns jeg fungerte greit med HA scenes og service scene.turn_on med angitt transition-tid. Det ble kun sendt en zigbee-kommando per enhet, så ikke unødvendig spamming av meshet. Korte transitions ga synlig forksjell i når pærer skrudde seg på osv (ikke mer enn kanskje 1 sekund men).

 

Så konklusjonen så langt er at scenes i Z2M ser ut til å fungere best. Ulempen er selvfølgelig at det er noe mer tungvint å sette opp. Har så langt heller ikke funnet noen måte å få listet opp scenes etc., så må antageligvis lage en oversikt som oppdateres om en skal bruke dette. Mulig jeg må teste ControllerX også for å se muligheter der.

 

Edit:

Ny obervasjon i læringen her, fortsatt for de som måtte ha interessen.

Ser at de to Sunricher-panelene jeg har installert lagrer sceneID 1-2-3-4 på S1 til S4. Og iom at state etc. lagres i pærene oppfører disse seg identisk på de to panelene.

Og jeg kan dermed også tweake en scene-innstilling i Home Assistant, lagre den og så recalle fra panelene.

Endret av Kristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.