Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling av 16(?)-ports switch (PoE, administrasjon, pris)


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått installert fiber fra HomeNet, og den nye ruteren har færre ethernetporter enn min gamle fra Telia. Siden jeg likevel må kjøpe en switch for å få koblet til eksisterende utstyr i huset, har jeg begynt å sette meg litt inn i ulike valgmuligheter med tanke på brukbarhet i fremtiden og mulighet til å skalere opp med flere enheter senere. Tenker også at flere av enhetene jeg i dag har på WiFi (f.eks. Apple TV og smart-TV) bør kobles til med ethernet i stedet, slik at jeg forbeholder WiFi til de produktene som ikke støtter kabling. Per i dag trenger jeg å koble til følgende enheter:

  1. Trådløs ruter (hovedenhet for mesh-nettverk)
  2. Ikea trådløs hub
  3. Philips Hue bridge
  4. Sonos Beam
  5. Apple Time Capsule
  6. Samsung smart-TV
  7. Apple TV

Har derfor landet på at jeg bør ha minst 16 porter for å ha litt å gå på i fremtiden. Så har jeg skjønt at PoE kan være nyttig, siden jeg vurderer å kjøpe kamera med PoE-støtte. Men lenger enn dette har jeg ikke kommet. Vet ikke om jeg trenger å vurdere VLAN-mulighet eller øvrige administrasjonsmuligheter. Per i dag er alle enheter på det samme nettverket, med unntak av robotstøvsugeren som surrer rundt på et eget trådløst gjestenett. Setter pris på alle anbefalinger og tips, både hva gjelder merke, modell, pris, enkelhet i oppsett og eventuell administrasjon osv. Er det f.eks. noe poeng å kunne gi ulike porter høyere/lavere prioritet, begrense båndbredde for ulike produkter osv? For ordens skyld: Switchen skal enten ligge inni en IKEA Stockholm tv-benk eller monteres på veggen ved siden av Zyxel-boksen fra HomeNet (bak tv-benken) - så en fordel om boksen ikke bygger voldsomt ut fra veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti har OK switcher til OK pris. Oppsett via app eller webinterface (muligens bare via controller).

Akkurat nå er det leveringstid på disse.

 

Jeg foretrekker konsolltilgang (serie og ssh) og har brukt mye HP Procurve switcher (Disse heter vel Aruba nå).

De har en tegnbasert meny som er lett å enkel å bruke.

Koster mere og man får kvalitet for pengene.

 

Jeg kan ikke se behovet for båndbredde/QoS funksjonalitet på en switch til hjemmebruk.

Dette er funksjoner som hører hjemme i kantene for båndbredden, altså i routere og i WiFi-APer.

 

PoE definitivt veien å gå, og man unngår mye ledningsmikkmakk med tilhørende problemer.

Sitat
  • 802.3af (PoE) can deliver 15.4 watts over Cat5 cables.
  • 802.3at (PoE+) can deliver up to 30 watts over Cat 5 cables with 25.5 watts available to devices.

 

Dersom man bare såvidt lukter behovet for å separere nettverk så anskaff en switch som støtter VLAN.

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, @NilsOF! Jeg kikket på et par Ubiquiti-switcher, f.eks. denne til 2400 kr:

https://www.dustinhome.no/product/5011195804/unifi-usw-lite-16-poe-45w?

 

Men så fant jeg jo andre som var betydelig billigere, f.eks. denne fra Netgear som koster 1310 kr:

https://www.proshop.no/Switchsplitter/Netgear-ProSafe-FS116P-16-Port-Switch/2017179

 

Sistnevnte kan vel ikke styres på noe vis, men det litt mer watt å spille på til PoE-produkter.

 

Når det gjelder VLAN: Dette er helt nytt for meg, og jeg lærte først om det etter å ha sett en del YouTube-tester av ulike switcher. Behovet har jeg m.a.o. ikke tenkt over før. Foreløpig har jeg vært fornøyd med å ha et separat, trådløst gjestenett som noen utvalgte produkter (og eventuelle gjester) er tilkoblet. Homey / smarthusgreier er koblet til det andre trådløse (hoved)nettet, og alt som har mulighet for kablet tilkobling er tenkt koblet til switchen. Har du noen eksempler på når det er lurt å separere kablet nett (når jeg allerede har et eget trådløst gjestenett?). Dette er jo til hjemmebruk, så jeg klarer liksom ikke helt å se hvorfor jeg skulle separert ut noen produkter på et eget nettverk med VLAN. Men jeg er jo helt ny i det gamet, så kom gjerne med eksempler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kebabkongen skrev (25 minutter siden):

Foreløpig har jeg vært fornøyd med å ha et separat, trådløst gjestenett som noen utvalgte produkter (og eventuelle gjester) er tilkoblet. Homey / smarthusgreier er koblet til det andre trådløse (hoved)nettet

Dersom gjestenettet og de andre nettene ikke er i separate VLAN (eller på hver sin switch) så har man i praksis inget skille mellom disse nettene.

Så kron-eksempelet for behovet for VLAN er å skille gjester fra automasjon 🙂

Gevinsten med VLAN er at man kan ha isolerte nettverk på en switch og også over samme kabel/kabler.

 

Nesten så jeg vil anbefale denne:

https://www.dustinhome.no/product/5010961383/unifi-switch-us-16-150w

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (18 timer siden):

Dersom gjestenettet og de andre nettene ikke er i separate VLAN (eller på hver sin switch) så har man i praksis inget skille mellom disse nettene.

Så kron-eksempelet for behovet for VLAN er å skille gjester fra automasjon 🙂

Gevinsten med VLAN er at man kan ha isolerte nettverk på en switch og også over samme kabel/kabler.

 

Mener du at det ikke er noe skille når jeg har satt opp et eget trådløst gjestenett fra den samme trådløse mesh-ruteren som håndterer mitt trådløse hovednett? Automasjon / Homey er koblet på det trådløse hovednettet som har et navn og et eget passord, mens gjestenettet har et annet navn og et annet passord. Men begge disse trådløse nettene kringkastes fra den samme mesh-ruteren. Er dette dumt? Man har jo ikke tilgang til styring av ruteren / mesh-nettet når man er på gjestenettet (det har jeg sjekket), og jeg har uansett satt et passord for å logge inn på administrasjon av mesh-nettverket. Er ikke dette sikkert nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kebabkongen litt vanskelig å gjette hvordan boksene dine fungerer 😉

Men du kan sjekke isolasjonen med å logge inn på gjestenettet for deretter å sette IP og nettmaske manuelt så det stemmer med automasjonsnettet. Om du da kan pinge IPene til boksene på automasjonsnettet så er ikke nettene isolert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

MIn erfaring er at når jeg byttet fra en billig 1000,- TP-LINK switch til en Cisco switch (SG250-08) så oppførte nettverket seg ganske anderledes. Mindre pakker som sendes unødvendig rundt (o'nei, tp-linken var ingen hub ;)) Jeg har også flere mindre switcher stående rundt, men allikevel ble støyen på nettverket veldig redusert når jeg byttet hoved switchen som er koblet til brannmuren. Kan være flere grunner til dette men synes det kan virke bra og kjøpe litt kvalitet på de sentrale enhetene. 
Skal du gå Ubiquiti-veien, så kan du kjøre deg flere forskjellige enheter av samme merket så er de også enklere og fjernestyre senere.
Skal du ha noe separat, så kan jo Netgear være bra nok. https://www.proshop.no/Switchsplitter/TP-Link-TL-SG1016PE-16-Port-Gigabit-Easy-Smart-Switch-with-8-Port-PoE/2607968   (men denne kan du ikke fjernstyre på samme måte som "ubiquiti-systemet" som kan bygges ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.