Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smekklåsen på en ID Lock 150 er blitt upålitelig - hva bør jeg gjøre?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Leietakeren ville ha den ene ID-locken som står i utleiedelen i huset satt opp som smekklås fordi døra er i en annen etasje enn der folk oppholder seg til vanlig. Men i løpet av sommeren har smekklåsdelen blitt veldig upålitelig, man vet aldri når den funker og ikke. Jeg har oppgradert til nyeste versjon uten at det hjap nevneverdig, men det jeg ikke har gjort, er å nullstille hele låsen og sette den opp på nytt. Er det verdt å prøve, eller er det lite sannsynlig at det vil funke? Problemet er at jeg da må samle inn RFID-brikkene fra leietakerne, pluss reservebrikkene som er gjemt i nøkkelskap, og sette opp dem pluss alt av koder og funksjoner om igjen, og det tar jo en del tid, derfor har jeg ikke gjort det ennå. Og jeg vet jo ikke om dette er en programvarefeil eller maskinvarefeil, og i tilfelle maskinvarefeil hvilken del av maskineriet den stammer fra, om det er den mekaniske delen med reilene eller noe annet.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stått ved døren og testet dette en del ganger først. For å prøve å finne ut av om det er mekanisk eller programvare.

 

Lukk døren med ulik "styrke" og hør etter om reilen prøver å gå hver gang. Kanskje den butter i sluttstykket hvis man lukker døren litt svakt eller tilsvarende? Da bør det være nok å justere sluttstykket.

 

Samtidig har låsen sikkert godt av litt smøring med egnet fett :)

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den smøres jevnlig med litiumfett (som er det ID Lock anser som egnet). ;) Men jeg bør nok dra ned til huset en dag og teste litt, ja. Det burde vel ikke være noe stort problem, for iallfall ungene i familien som leier der, smeller døra skikkelig godt igjen. 😂 Men ifølge leietakerne prøver den ikke å låse seg engang når den ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lyd på den som "kvitterer" på at døren er lukket?

 

Hvis ikke kan det jo hende at sensorfallen ikke registrer at døren er åpen og deretter lukker seg, og da vil den aldri forsøke å låse døren. Det kan komme som følge av avstand mellom låskassen og sluttstykke, treg sensorfalle eller dårlig sensorfalle kanskje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe, takk! Akkurat den måten å sjekke det på tenkte jeg ikke på. Jeg må komme meg ned og stå der en stund og åpne og lukke, skjønner jeg.

 

Edit: Oh, shit! Jeg tror det må være sensoren, ja! Døra hadde ikke låst seg automatisk, og jeg ser nå at "The current status of the door" står oppført som "åpen". Da må det vel være sensoren som ikke sender signal om at den blir lukket? Dette er et hus fra tidlig på 1800-tallet, så det "går" en del. Det kan ha blitt for stor sprekk mellom låsekassa og sluttstykket, det var jo skikkelig varmt i den tiden dette begynte å bli et problem. Jeg tror jeg aller først skal prøve å justere avstanden mellom dem mindre. Jeg må kanskje sette mellom ei skive et sted der.

Endret av Mastiff
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske alle problemer hadde vært så enkle å løse! 😁 Jeg hadde liggende et mellomstykke for låskassa fra en Easy Access-lås, og den funket perfekt! Rundt 2 mm tykk, og det var det som skulle til. Siden i går har døra funket perfekt hver eneste gang noen har åpnet og lukket den. Takk for hjelpen!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.