Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bytte ut dumme dimmere og brytere med smarte (Hue, ZigBee) - nybegynner trenger råd


Golding

Spørsmål

Hei alle

 

Har brukt noen dager på Google for å sette meg inn i smartverdenen og ble veldig glad da jeg kom over dette forumet. Heller ikke dumt med eget underfora for nybegynnere, som meg!

Jeg har en leilighet i et bygg fra 2017. Her har jeg akkurat flyttet inn og ønsker i første omgang å få smartbelysning overalt. Har allerede endt opp med en Philips Hue-bridge, noen Hue-pærer og 3 Google Nest Audio-høytalere med assistent.

Utfordringen min er integrerte/innebygde spotter på bad og kjøkken, altså slike hvor man ikke kan bytte ut pærene (som jeg først hadde tenkt), men antakeligvis må bytte ut hele modulen. Etter litt søking fant jeg ut at det antakeligvis er langt mer effektivt og ikke minst billigere å bytte ut selve dimmerne fra dumme til smarte. Jeg er derimot usikker på hva som kan passe og om det er noen åpenbart bedre løsninger. I det hele tatt er jeg vel på jakt etter noen bekreftelser og evt andre råd.

Se vedlagte bilder for lys og dimmere/brytere på bad og kjøkken.

1. Slik jeg har skjønt det kan jeg bytte ut dimmer på både kjøkken og bad med f.eks. denne (for å holde meg til ZigBee: https://www.elektroimportoren.no/namron-led-dimmer-zigbee-200w/1402755/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist - Riktig eller feil? Ser blant annet at det finnes både 200W og 400W. Denne er 200W, holder det? Hva med rammen, er dette Elko eller Jussi eller noe helt annet? Er det evt andre billigere alternativ? Jeg kommer nok ikke til å bo i denne leiligheten i altfor mange år, og ved salg vil jo alt dette følge med, så ingen hensikt å bruke mer enn nødvendig tenker jeg.

2. Den nederste bryteren (helt vanlig lysbryter) på bad er ikke dimbar, men lyset i speilskapet skal være det. Kan jeg her også sette inn samme dimmer som linket til i 1. over?

3. Kjøkken - den i midten har 1 vanlig av/på-bryter (som går til en spotskinne uten Hue-pærer som helst bør forbli sånn), og den nederste har 2 av/på-brytere som går til hver sin taklampe (strømuttak øverst på vegg) med Hue-pærer. Burde jeg da også her sette inn foreslått dimmer over i midten? Hva med den nederste med 2 brytere - her trenger jeg strengt tatt ikke gjøre noe, siden Hue-pærene kan styres fra mobil via bridge. Derimot hadde det ikke vært dumt å fysisk kunne styre disse pærene/lampene likevel, samtidig som det kanskje ser litt rart ut at bryterne alltid står i På-posisjon. Burde jeg her gå for noe sånt som denne? https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-2-kanaler-bryter-k4/4512719/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Og, er dette kun en bryter, slik at jeg i tillegg må bytte ut "innmaten", som jeg tror kalles en switch?

4. Ellers i leiligheten er det en rekke med helt vanlige brytere, som kan sees i det ene vedlagte bildet ("Bryter"). De fleste av disse vil være tilknyttet Hue-pærer, men her gjelder også det samme som over, at det kanskje ser litt rart ut at de alltid må stå i På-posisjon. Samtidig ser jo de smarte bryterne langt mer moderne ut. Derimot blir det kostbart om jeg må ut med 700 per bryter (pluss 700 til for en switch).. Finnes det noen rimeligere løsning?

Tilleggsopplysning: Jeg trenger absolutt ikke vribare dimmere. Om det er en bryter hvor man kan holde inne en knapp for dimming opp eller ned er det mer enn godt nok. Har for øvrig tenkt å hyre inn en elektriker til å gjøre selve installasjonene (selv om det ikke virker helt umulig å koble dette selv), men jeg vil gjerne finne ut av mulighetsrom og gjøre innkjøp og gjøre alt klart først slik at det blir færrest mulig timer. Har boliglån oppetter ørene som krever sitt (og da er det kanskje dumt å kaste seg på smartbelysning osv., men for det første prioriterer jeg heller sånt enn restaurant og vin, og for det andre håper jeg jo leiligheten vil være mer attraktiv en dag den skal selges).

Til slutt, jeg er svært takknemlig for all hjelp her. Si gjerne fra om jeg burde ta flere bilder eller om det trengs noe mer info.

bad_6.jpg

bad_2.jpg

bad_3.jpg

bad_4.jpg

bad_5.jpg

kjokken_3.jpg

kjokken_1.jpg

kjokken_2.jpg

brytere.jpg

 

**Oppdatering**

Jeg har nå forsket meg videre og ser at jeg antakeligvis tenker for vanskelig. Slik jeg nå forstår det kan jeg:
1. Dimmer på bad og kjøkken (øverst på rammene): Bruke denne https://www.elektroimportoren.no/namron-led-dimmer-zigbee-200w/1402755/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

2. Bad, nederste bryter, vanlig av/på - sette inn en slik bak veggbryter og beholde bryteren: https://www.elektroimportoren.no/philips-hue-wall-switch-module-2-pack/60356/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G70t7xAYekJ2jS2gMtu4vB28EcMB7TUo-Jr25vhxIxc0SRbdFfrh1fxoCIGkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

3.a. Kjøkken, bryter i midten, vanlig av/på - sette inn samme som over, en Philips Hue Wall Switch Module, alternativt en LED Dimmer som i 1. hvis jeg ønsker dimmefunksjon/scrollhjul
3.b. Kjøkken, nederste bryter (2 stk til 2 strømuttak øverst på vegg tiltenkt taklamper) - sette inn en slik: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-2-kanaler-bryter-k4/4512719/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist utenpå slik at jeg ikke trenger bytte ut innmaten, kun selve bryteren, siden begge lamper/pærer denne vil være knyttet til vil være Hue/ZigBee

4. Vanlige brytere rundtom i leiligheten - samtlige vil være tilknyttet Hue/ZigBee-lamper/pærer, så her vil jeg tro det billigste vil være Philips Hue Wall Switch Module og bare beholde selve bryterne?

Når det kommer til hva man kan gjøre selv og hva en elektriker bør gjøre, så vil det vel kun være 3.b. jeg kan gjøre selv (siden det kun er å bytte selve bryteren), mens alt annet bør gjøres av elektriker?

Hvis jeg har forstått dette riktig nå så er usikkerheten min 1) om det er riktige ting jeg kjøper inn eller om det er andre merker eller bedre kjøp (f.eks. denne https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G75OQjkzv-xLKMoGdMqL34iLetyk1TuqRNAGwoTXIAtEIl-sjB0DdhBoCKv0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds), og 2) vil dimmerne og bryteren rent fysisk passe inn i rammene?


---Oppdatering igjen---

Jeg greier ikke helt å fri meg fra tanken på at de vanlige bryterne skal måtte stå i "På"-posisjon alltid. Vurderer derfor å bytte de ut i noe ala dette: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-1-kanal-bryter-k2/4512701/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Spørsmålet er: Vil denne kunne monteres utenpå switchene som allerede står der, og fortsatt få plass i rammen? Altså, switchene som står der må jo være der for at det skal gis strøm til punktene høyt på veggen (hvor det kobles på taklamper), ikke sant? Slik at jeg altså fjerner selve bryteren (plastikken), lar innmaten stå i På-posisjon, og så teiper/skrur fast en ny bryter utenpå? Eller skal jeg evt løsne skruene og dytte hele innmaten inn i vegghullet for å få plass?

Endret av Golding
Oppdatert forståelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Skal innrømme at posten er altfor lang til at jeg kommer meg gjennom den. 

 

Mitt generelle råd er:

Hopp over lyspærer og få inn smarte brytere istedenfor, f.eks. namron som du linker til. Z-wave kan være et godt alternativ.

Mikromoduler kan vanligvis monteres bak eksisterende brytere, og bryteren gjøres om til pulsbrytere.

Vri-dimmere kan ikke brukes, og må byttes ut med en tilsvarende smart dimmer med hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.