Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjøre Fresh Intellivent Sky smart(ere)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har siste dagene slengt sammen et bibliotek til min Fresh Intellivent Sky baderomsvifte.

 

Koden kan hentes her:

https://github.com/LaStrada/pyfreshintellivent

 

Som apputvikler er ikke dette helt hva jeg jobber med, så jeg kan garantere at det er mangler og bugs 😬

 

Mangler en god del dokumentasjon og testing. Om du har lyst til å prøve det ut, kom gjerne med tilbakemeldinger her eller på github!

 

En kjapp howto for å finne/autentisere enheten (ikke dokumentert på GitHub):

  1. Finn enhetens MAC-addresse
    1. Dette kan gjøres ved å bruke nRF Connect appen (iOS og Android) eller lignende. Se etter "Fresh Intellivent"
  2. Trykk på "Power" knappen på viften
  3. Hold så nederste knapp inne i 8 sekunder ("WiFi"-symbol)
  4. Koble til enheten
  5. Hent ut verdien til 4cad343a-209a-40b7-b911-4d9b3df569b2
  6. Du har nå mottatt "auth" verdien du kan bruke i biblioteket mitt, sammen med MAC-addressen

 

Dette kommer i biblioteket, må få laget en scanner av noe slag + automatisk hente ut auth-koden.

 

Selv har jeg en liten wrapper rundt denne som dytter verdiene til Home Assistant (http request) hvert minutt. Ikke optimalt ennå, men gjør jobben sin for å hente ut verdier.

Endret av LaStrada
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tøft. Min pax calima fra 2018 ser ut til å ha fått spader (går på 100% uansett) sansynligvis pga gåen fuktsensor. Jeg skal prøve meg på en reklamasjon men har irritert meg lenge over at jeg ikke får den smart.

 

Det er kun lokal kommunikasjon til denne vifta? Du er ikke avhenging av noe skytjeneste?

 

Quote
  • Koble til enheten
  • Hent ut verdien til 4cad343a-209a-40b7-b911-4d9b3df569b2

Hva betyr dette? Koble til med nRF connect og hente ut verdien til den guid?

 

Edit: av en eller annen grunn fikk jeg for meg at denne vifta faktisk hadde wifi. Men set jo nå at det bare er Bluetooth. Da blir det samme styr som med pax calima 😒

Endret av thoj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, thoj said:

Edit: av en eller annen grunn fikk jeg for meg at denne vifta faktisk hadde wifi. Men set jo nå at det bare er Bluetooth. Da blir det samme styr som med pax calima 😒

Stemmer. Bluetooth er ikke særlig bra mtp rekkevidde osv. Jeg har en eldre Raspberry PI som nå kun brukes til å koble til vifta. Veldig upraktisk… Mulig må få laget noe til en ESP32 eller lignende senere, det vil være mer plasseringsvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.