Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkel strømsparing med løpende strømpris fra Tibber.


Anbefalte innlegg

Jeg liker å gjøre ting enkelt så med løpende strømpris fra Tibber (er vel en oppdatering pr time?) har jeg laget meg noen enkle regler. Først har jeg en virtuell device med 3 verdier:

  • 0: Normal
  • 1: Redusert
  • 2: Minimum

 

Verdien i denne settes etter aktuell strømpris:

  • Price < daily average price = 0: Normal
  • Price > daily average price = 1: Redusert
  • Price > high value = 2: Minimum (Denne ser litt merkelig ut men verdien "High value" ligger alltid noe over gjennomsnittspris men likevel langt under dagens maxpris)

 

I tillegg måtte jeg gjøre en liten overstyring for de dagene der strømprisen nesten ikke varierer. Liten vits i å redusere på komforten om der ikke er noe nevneverdig å spare på det:

  • Price Statistics High > Price Statistics Low + 5 = Tving strømsparing av
  • Price Statistics High <  Price Statistics Low + 5 = Aktiver strømsparing

 

Så kommer de tingene som alle må vurdere hver for seg: Hvordan prioritere forbrukere?

  • VV bereder er enkel, den går av uansett i mode 1 og 2
  • Vannbåren varme i betonggulvene i hele huset av i mode 1 og 2, de holder tempen i mange timer uten merkbar endring
  • Vannbåren varme i badegulvet, tja, foreløpig bare i mode 2, liker å prioritere en lunk på badet og dette gulvet mister temp langt raskere enn de andre.
  • Varmepumpe til gulvvarme og varmtvann av i mode 2
  • Varmepumpe til pool av i mode 1 og 2 men har valgt en ekstra betingelse slik at den går når strømprisen er < 80 for tiden. Ofte er der ikke timer nok i døgnet med "normale" strømpriser til å holde temperaturen oppe så da kjører den på det den kan i alle fall ved litt normale strømpriser... Akkurat denne biten ble en quick-and-dirty fix på et akutt problem men har gjort at jeg holder tempen på et akseptabelt nivå i alle fall.

 

Bare som en ide til andre men kom gjerne med innspill om forbedringer.

 

Edit:

Status for strømsparing vises i HSTouch som trafikklys i hovedbildet og andre aktuelle bilder i tillegg til både trend av Tibberpris og reelt forbruk:

bilde.png.bf405e6a596d3851e1508f362cc3acd7.png

Øverste trend er strømprisen som nå utenfor skalaen, nederst er strømforbruk (blå) og pris (rosa).

Endret av SveinHa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (16 minutter siden):

Så kommer de tingene som alle må vurdere hver for seg: Hvordan prioritere forbrukere?

  • VV bereder er enkel, den går av uansett i mode 1 og 2

Bare som en ide til andre men kom gjerne med innspill om forbedringer.
 

 

Har du temperatur overvåking Svein, med tanke på L Legionella
Legionella bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. I vannsystemer hvor temperaturen er > 60°C vil legionellabakterier ikke etablere seg eller vokse
Så da bør vel tanken skru på igjen hvis temperaturen kommer under 70°C som er anbefalt minste temp?

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (6 minutter siden):

Har du temperatur overvåking Svein, med tanke på L Legionella

Har det men bruker den ikke. Varmepumpen tar tempen opp til over 50 og el.kolben er alltid på i noen timer hver dag så jeg er ikke spesielt redd for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.