Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Virker HS "Trial Version" for Pi4 med Z-Wave?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Greit, her er det nok noe som funker i HS som ikke funker i Z-Wave JS to MQTT-kontrollpanelet mitt, enda så mye det smerter meg å innrømme det... Men det tok 20 år før jeg fant en begrensning i mitt system i forhold til HS! 😁 Jeg aner ikke hvorfor, men jeg vil lage en gruppe med Aeotec 6-sirenen og røykvarslerne mine, og av en eller annen grunn får jeg ikke til det med grupper i kontrollpanelet. De gruppene som jeg har laget i OZW funker derimot perfekt. Men røykvarslerne og sirenen ser ikke ut til å ha støtte i OZW, så jeg kan ikke bare gå tilbake til den forrige versjonen av HS-imaget på Pi-en min. Så jeg kunne tenke meg å ta en 30-dagers "trial license" på HS og se om jeg får til å kjøre inn gruppen der. Gruppen blir jo lagret i kontrolleren og enhetene, så den overlever å hoppe fra system til system. Men vil den lisensen funke med Z-Wave også, for å gjøre akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter her... Virkelig... Jeg får ikke secure added enheter til å funke. Jeg har lagt til røykvarslerne og sirenen secure, men kanskje det ikke en gang er nødvendig? Uansett, jeg har fulgt instruksjonene i en post jeg fant på HS-forumet og lagt inn min key i z-wave.ini, riktig formatert. Forskjellen mello ZWave JS og HomeSeer i formatet ser ut til å være at ZWJS ikke bruker bindestrek, så det la jeg til. Et annet sted leste jeg at det var mulig HS ikke ville ha "leading zeros", altså 0, så jeg fjernet alle 0-ene. Men jeg kommer absolutt ingen vei! Kan noen HS-eksperter gi meg noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du slettet det første svaret da du så hva jeg faktisk hadde skrevet... 😁 Men formateringen er vel problemet, ja. Jeg har prøvd å finne ut av det, men har du noen peiling? Eller er det noe som er strengt hemmelig i HS, så det faktisk ikke går an?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mastiff said:

Jeg ser du slettet det første svaret da du så hva jeg faktisk hadde skrevet... 😁

Stemmer det, for det er den vanligste feilen. Jeg har dessverre ikke peiling selv, jeg har aldri gått den veien. Bare oppgradert fra HS2 til HS3, og da var det snakk om å kopiere en streng.

 

Men det er jo flere som bytter frem og tilbake mellom systemer, så det burde jo ikke være umulig. Enn så frustrerende det svaret er... :( 

 

 

Men kan du unngå problemet med å inkludere dem unsecure? Det eneste som  være secure er dørlåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mastiff said:

det kjipe er at jeg hater å ha tomrom i id-ene mine

... unnskyld, hva? Et seriøst tilfelle av ODC?

 

1 hour ago, Mastiff said:

Men det går vel ikke an å erstatte en secure added greie med en som ikke er secure added?

Det blir uansett et nytt nodenummer, du kan ikke "erstatte" en til en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! OCD is my first name! (Egentlig er det Tor, men OCD klinger så bra..) Og så har jeg noen automasjoner som bruker device ID.

 

Og er du helt sikker på det? Jeg erstattet en "dead device" med en annen av nøyaktig samme typen (Advanced, Failed Nodes, Replace i kontrollpanelet til Z-Wave JS to MQTT) , og jeg er rimelig sikker på at den fikk det samme nummeret. Men jeg vet altså ikke om det funker å bytte ut en som har vært "secure added" med en som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det til! Det viste seg at sirenen måtte fjernes og legges til ikke "secure", så kunne jeg assosiere. Men av en eller annen grunn funker det ikke hver gang på Z-Wave JS, men et par forsøk, så funket det. Hvis man holder inne testknappen på røykvarslerne 4-5 sekunder, begynner sirenen å tute. Den reagerer altså ikke på et kort testtrykk. Og jeg orket ikke å prøve "replace node", jeg bare la den til vanlig.

 

Så nå har jeg et hull i Z-Wave-nummereringen min. Lurer på om jeg klarer å sove i natt... Eller i morgen natt... Å nei, da klarer jeg allfall ikke å sove! Lørdag skal jeg prøve to Duracell-biler, Merceds EQA og Tesla Y. Men jeg tror neppe det blir Tesla, jeg liker ikke at den verken har HUD eller speedometer rett foran snuta mi. Så det blir nok EQA eller EV6 GT-Line, som jeg skal prøve i oktober. Spennende tider for biler nå! Den stakkars XC60-en min med de ynkelige 275 hestene blir ganske svak i forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.