Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave stabilt?


putrid

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt opp og ned om Homey Athom (pro). Så ser jeg flere har kommentert at inkludering av z-wave devices kan være litt klunder. Både ustabilt, og krever komiske korte avstander mellom Homey og Nodes.

Disse kommentarene strekker helt tilbake til 2019 (os v2) så jeg lurer på om dette er enklere nå?
 

I hovedsak består hele mitt smarthus av z-wave nodes (OpenHab3). Og grunnen til at jeg titter på Homey, er at jeg trenger et system som bare funker..

 

Er det noe man bør være obs på ved valg av Homey Pro? hardware? versjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe stort problem. Batterienheter bør inkluderes nærme. Enkelte produkter kan krangle litt, men homey funker feks fint på en powerbank som man da kan ta med nærmere enheten. Tips er å inkludere ting nærme først og så lengre og lengre unna for å bygge mesh. Kan ta noen dager før mesh er helt optimalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie skrev (8 minutter siden):

er ikke noe stort problem. Batterienheter bør inkluderes nærme. Enkelte produkter kan krangle litt, men homey funker feks fint på en powerbank som man da kan ta med nærmere enheten. Tips er å inkludere ting nærme først og så lengre og lengre unna for å bygge mesh. Kan ta noen dager før mesh er helt optimalt.

 

Takk for utfyllende svar!

Ikke knirkefritt altså. Men når det først er oppe, så bør det være greit?

Det er det samme jeg leste fra 2019 (v2.0). Men hadde et håp om at det var bedre nå.

 

Planen er å kjøre Homie på powerbank kontinuerlig uansett som en batteribackup ved strømbrudd (ja.. vi har en del strømbrudd om vinteren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å kjøre backup strøm homey med powerbank, men den banken jeg brukte (som skal funke til dette) ga uansett en dip i strømmen så den rebootet. Sjekk om din gjør det samme først. Glemte en viktig ting når du inkluderer og det er å få inn ting på unsecure, da får du raskere respons i nettet samt at du kan direkte assosiere enheter. Rekkevidde oppleves også som bedre. Grunnen til at noen sliter med inkludering er fordi det skal gå en del data første gangen. Er det da dårlig dekning eller signalet går seg bort så får du timeout som gjør at inkludering feiler

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.