Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nybygg - Homey Pro


MrTomato

Anbefalte innlegg

Hei, vi skal inn i nytt hus og er i gang med tilvalgene. Har en del spørsmål ang hva som "må" inn fra elektriker, hva som kan og hva som er greit å gjøre i etterkant.

 

Etter mye googling og lesing her på forumet så har jeg falt på Homey Pro som HUB/System for å styre det jeg vil styre. Tenker det er en fin mellomting for en som er ganske fersk i automasjon og smarthjem.

 

Det jeg ønsker å styre og etterhvert automatisere er:

- Lys inne og ute

- Varme (Varmekabler)

- Solskjerming (Etterhvert) Tenker kanskje Somfy er veien?

- Garasjeport (Etterhvert)

- Media (høytalere, tv, etc)

- Sikkerhet (røyk, vannstopp, dørlås)

- Kanskje ventilasjon etterhvert.

 

Derfor har jeg noen spørsmål mtp elektriker og jobben som må gjøres før veggene er på og anlegget ikke kan skjules uten større inngrep.

Det som tilbys er Elko sine brytere, termostater og dimmere med helt ufattelige påslag i pris.

 

- Sensorer (Hvilke og hvor mange?)

- Dimmere (Mye arbeid å bytte ut til smarte i ettertid?)

- Termostater (Få smarte nå i tilvalg eller bytte ut alle brytere med smarte termostater i etterkant?)

- Hvor bør jeg få trekt tomme rør og hvor bør jeg få trekt strøm i rør?

- Mtp høytalere i tak og vegg, trekker de strøm og en boks til der det skal være, så kan man skjære ut selv i etterkant og så har man strøm?

- Hvor bør Homey planlegges å stå?

 

I bunn og grunn er det hvor mye bør jeg få gjort av elektriker nå og hva kan fint gjøres i ettertid?

Tegninger:

- Inntak er flyttet til utsiden av carport

- VVT og Ventilasjon er flyttet til bod i 1 etg. 

 

Setter stor pris på all hjelp, tips, forslag og meninger.

 

-Mr.Tomato

 

Elektro 1 etgg.png

Elektro 2 etgg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom. at du har valgt trådløst, så ville jeg gått for standard leveranse og heller leie inn elektriker senere for å bytte brytere etc. til noe som er Zigbee eller Z-Wave. Tilvalg er såpass overpriset at det neppe vil være aktuelt å få et komplett system uansett. Du kan jo ev. høre med elektrikeren om de vil installere dine kompoennter for deg istedenfor standardleveranse, men jeg har mine tvil om det blir akseptert. En ting som kan være greit å få gjort med den gang, er å få lagt tomt trekkerør, ev. med 12/18V til der du skal ha ringeklokka. Det vil gjøre installasjon av ev. ringeklokke type "ring" etc. mye enklere. Har du planer om elbil ville jeg også fått lagt opp kurs for dette. Ser du har veranda og terrasse, tenk på om du vil ha markise, og be om å pris på tomt rør fra ekstra bryter inne til ca der på veggen du skal da markisa, så slipper du stygg ledning langs vegge og kan bruke en Roller Shutter til å styre markisa (kun mulig om du kjøper markise med "dum" motor som ofte er billigere enn Somfy.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/09/2021 at 10:24, MrTomato said:

Hvor bør jeg få trekt tomme rør og hvor bør jeg få trekt strøm i rør?

Legg iallfall opp trekkerør til vinduer, enten inne eller ute eller begge deler. En til lameller/plissé innendørs, og nr 2 til screens utendørs.

 

Ellers enig med @petersv om at slike tilvalg ofte er noe overpriset. Men hør med dem om hva det koster, så finner vi det fort ut. Du kan jo også høre med dem hva de evt. ville levert av Z-wave og/eller Zigbee dimmere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Mye gode ting å ta med. De ville ha 64.000 for Elko Smart, dette inkluderte da 2 termostater, 1 dimmer og 8-10 brytere. Grovt regnet så er det rundt 27k for materiell og de skal ha 37k for endring og å installere smart istedenfor dum.. Helt sinnsykt.

 

Ja skal ha strøm klar til screens utendørs, på soverommene blir det helt tette utenfor. Hvor burde røret gå om man skal ha innvendig?

 

Hadde møte med elektrikeren og de hadde særdeles lite kunnskap om smarthusproduktene de leverer.

 

Men det viktigste for meg da ut i fra det dere skriver, er å få de til å trekke rør og/eller strøm til de plassene jeg skal ha i fremtiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du somfy kan du bestille motor på både venstre og høyre side så da er det bare å gjør klart for strøm øverst ved vinduet på en av sidene. En løsning er å be om standard bryter på alle punkter også kan du få noen andre til å montere smarte dimmere, da sparer du kosten på dimmere fra de som bygger. Til utelys så kan du be om at elektrikker monterer en bigbox, da har du plass til rele for styring. Vil anbefale deg å se på zwave utstyr til Homey, da har du ikke begrensning på antall noder, samt at du får et bedre mesh nett ved å kjøre en standard. Personlig kjører jeg zwave på alt som er "viktig" og zigbee på ting som er mer lek (noen fargepærer osv). Plassering av homey er ikke kritisk, da du jo lager et mesh, men ca lik avstand til punker i huset er greit. 

Velger du somfy kan du bestille motor på både venstre og høyre side så da er det bare å gjør klart for strøm øverst ved vinduet på en av sidene. En løsning er å be om standard bryter på alle punkter også kan du få noen andre til å montere smarte dimmere, da sparer du kosten på dimmere fra de som bygger. Til utelys så kan du be om at elektrikker monterer en bigbox, da har du plass til rele for styring. Vil anbefale deg å se på zwave utstyr til Homey, da har du ikke begrensning på antall noder, samt at du får et bedre mesh nett ved å kjøre en standard. Personlig kjører jeg zwave på alt som er "viktig" og zigbee på ting som er mer lek (noen fargepærer osv). Plassering av homey er ikke kritisk, da du jo lager et mesh, men ca lik avstand til punker i huset er greit. 

 

Glemte en ting: trekk opp strøm til bevegelsessensorer hvis du ønsker å styre lyset. Kan feks være en boks oppe i taket hvor du har usb strøm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar allerede, men tillater meg å kommentere på dette med lyd i taket. Jeg ser på slike løsninger selv om dagen og kan derfor dele det jeg har kommet frem til.

 

Det er forskjell på passive og aktive høyttalere, sistnevnte krever strøm til høyttaler førstnevnte holder det med vanlig høyttaler kabel fra forsterker. Hvis jeg skal ha høyttalere i taket blir jeg å trekke rør med høyttalerkabel til backbox som ligger skjult bak taket(eksempel) for så å koble kabelen inn i Sonos Amp som står på teknisk rom. Deretter tar du hull i taket hvor backboxen er montert og kobler høyttaler på vanlig måte. Dette krever ingen elektriker. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MrTomato said:

Mye gode ting å ta med. De ville ha 64.000 for Elko Smart, dette inkluderte da 2 termostater, 1 dimmer og 8-10 brytere. Grovt regnet så er det rundt 27k for materiell og de skal ha 37k for endring og å installere smart istedenfor dum.. Helt sinnsykt.

Da går du for Z-wave dimmere (eller Zigbee om du vil), så kommer du veldig langt for 15-20.000 kr.

Jeg har veggene fulle av Fibaro Dimmer 2, og det kostet ikke en formue å få satt opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie skrev (22 timer siden):

Velger du somfy kan du bestille motor på både venstre og høyre side så da er det bare å gjør klart for strøm øverst ved vinduet på en av sidene. En løsning er å be om standard bryter på alle punkter også kan du få noen andre til å montere smarte dimmere, da sparer du kosten på dimmere fra de som bygger. Til utelys så kan du be om at elektrikker monterer en bigbox, da har du plass til rele for styring. Vil anbefale deg å se på zwave utstyr til Homey, da har du ikke begrensning på antall noder, samt at du får et bedre mesh nett ved å kjøre en standard. Personlig kjører jeg zwave på alt som er "viktig" og zigbee på ting som er mer lek (noen fargepærer osv). Plassering av homey er ikke kritisk, da du jo lager et mesh, men ca lik avstand til punker i huset er greit. 

Velger du somfy kan du bestille motor på både venstre og høyre side så da er det bare å gjør klart for strøm øverst ved vinduet på en av sidene. En løsning er å be om standard bryter på alle punkter også kan du få noen andre til å montere smarte dimmere, da sparer du kosten på dimmere fra de som bygger. Til utelys så kan du be om at elektrikker monterer en bigbox, da har du plass til rele for styring. Vil anbefale deg å se på zwave utstyr til Homey, da har du ikke begrensning på antall noder, samt at du får et bedre mesh nett ved å kjøre en standard. Personlig kjører jeg zwave på alt som er "viktig" og zigbee på ting som er mer lek (noen fargepærer osv). Plassering av homey er ikke kritisk, da du jo lager et mesh, men ca lik avstand til punker i huset er greit. 

 

Glemte en ting: trekk opp strøm til bevegelsessensorer hvis du ønsker å styre lyset. Kan feks være en boks oppe i taket hvor du har usb strøm. 

 

Okei, tusen takk for svar!

For screens, de har tilvalg om å legge strøm ut til fremtidige screens, så da er det å velge dette med standard brytere?

 

For utelys, så når jeg har valgt antall, og plassering, så kan jeg be om at de monterer big box for plass til rele, dette for å unngå fysisk bryter på de? Eller er det for å kunne styre de hver for seg? Holder det med 1stk rele eller må man ha big box bak alle? Beklager om spørsmålet er dumt, er ganske ny innen dette.

 

Mtp bevegelsessensor, om man går for en slik (https://aeotec.com/z-wave-sensor/), kan man vel komme unna uten strøm til alle plassene man skal ha? De har vel batteri som varer rimelig lenge? Prøver å holde kostnadene litt nede.

 

Kropling skrev (21 timer siden):

Du har fått mange gode svar allerede, men tillater meg å kommentere på dette med lyd i taket. Jeg ser på slike løsninger selv om dagen og kan derfor dele det jeg har kommet frem til.

 

Det er forskjell på passive og aktive høyttalere, sistnevnte krever strøm til høyttaler førstnevnte holder det med vanlig høyttaler kabel fra forsterker. Hvis jeg skal ha høyttalere i taket blir jeg å trekke rør med høyttalerkabel til backbox som ligger skjult bak taket(eksempel) for så å koble kabelen inn i Sonos Amp som står på teknisk rom. Deretter tar du hull i taket hvor backboxen er montert og kobler høyttaler på vanlig måte. Dette krever ingen elektriker. 

 

 

 

Supert at du svarer ang lyd. Det jeg lurer på da er. Om man ønsker å ha 1 på bad, 1-2 på kjøkken, et par i stuen samt få innebygd lyd til TV (1 på hver side fek.), 1 på balkong. Om man da går for Sonos, vil ikke det kreve 1xAmp per 2 høytalere? Sonos er smooth, men om man må kjøre 2-3 amp så blir jo kostnadene og oppsettet veldig komplisert? Eller er det noe jeg har misforstått?

 

Moskus skrev (21 timer siden):

Da går du for Z-wave dimmere (eller Zigbee om du vil), så kommer du veldig langt for 15-20.000 kr.

Jeg har veggene fulle av Fibaro Dimmer 2, og det kostet ikke en formue å få satt opp.

 

Okei, så man har da en dum dimmer på veggen og får en feks Fibaro DImmer 2 i boksen bak? Får man plass med standard bokser (regner med de bruker 1,5 bokser)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lyd med Sonos Amp så stemmer det som du sier at man må ha en amp pr. sone. Men du kan drive opptil fire høyttalere pr. amp (eller seks om du velger Sonos sine høyttalere for innfelling), baksiden er da at du ikke kan velge å spille på kun to av fire høyttalere.

 

Det finnes helt sikkert andre gode løsninger, men vi har Sonos fra før og er såpass fornøyd at jeg ikke har sjekket noe annet. Hvis det blir noe av så blir nok vi å splitte opp litt med f eks innfelt i stue/kjøkken og så Sonos One på soverom og Sonos Beam/Arc (lydplanke) under TV. Nettopp for å unngå alt for mange kostbare Amps. 

 

Når det gjelder ditt spørsmål om Dimmer 2 så kan det ikke kobles vridimmer til disse. Du kobler opp bryter med impulsfjær så du må holde inne for å dimme opp/ned. Det holder med standard boks for å få plass til Dimmer 2 + bryter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MrTomato said:

Okei, så man har da en dum dimmer på veggen og får en feks Fibaro DImmer 2 i boksen bak?

Nei, ingen dum dimmer. Bruker du Fibaro Dimmer 2 må du ha trykkbrytere foran. Skal du ha dimmehjul må de kjøpes ferdige med Z-wave eller Zigbee ut av esken. :)

 

1 hour ago, MrTomato said:

Får man plass med standard bokser (regner med de bruker 1,5 bokser)?

Det går med standard boks. Det går til og med i trangere 1960-talls metallbokser som vi har noen igjen av i huset. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kropling skrev (1 time siden):

Ang. lyd med Sonos Amp så stemmer det som du sier at man må ha en amp pr. sone. Men du kan drive opptil fire høyttalere pr. amp (eller seks om du velger Sonos sine høyttalere for innfelling), baksiden er da at du ikke kan velge å spille på kun to av fire høyttalere.

 

Det finnes helt sikkert andre gode løsninger, men vi har Sonos fra før og er såpass fornøyd at jeg ikke har sjekket noe annet. Hvis det blir noe av så blir nok vi å splitte opp litt med f eks innfelt i stue/kjøkken og så Sonos One på soverom og Sonos Beam/Arc (lydplanke) under TV. Nettopp for å unngå alt for mange kostbare Amps. 

 

Når det gjelder ditt spørsmål om Dimmer 2 så kan det ikke kobles vridimmer til disse. Du kobler opp bryter med impulsfjær så du må holde inne for å dimme opp/ned. Det holder med standard boks for å få plass til Dimmer 2 + bryter. 

Takk, skjønner! Er det kun sonos som gjelder eller kan man få det man vil ha, sålenge man passer på at forsterker kan motta trådløs signaler og evt har støtte for AP2 e.l.?

 

Moskus skrev (1 time siden):

Nei, ingen dum dimmer. Bruker du Fibaro Dimmer 2 må du ha trykkbrytere foran. Skal du ha dimmehjul må de kjøpes ferdige med Z-wave eller Zigbee ut av esken. :)

 

Det går med standard boks. Det går til og med i trangere 1960-talls metallbokser som vi har noen igjen av i huset. :) 

 Skjønner, takk for svar!  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg inn i noen andre løsninger. Men passive høyttalere kan drives av hvilke som helst forsterker, men skulle jeg sett på dette selv så ville jeg definitivt sett etter Spotify Connect og AirPlay2 ja. 

 

Forøvrig ville jeg sjekket multi-rom perspektivet. Sett at det er full støtte for at lyden er helt i sync, blir fort veldig lett å høre hvis stua ligger noen ms før eller etter kjøkkenet hvis man hører på to steder samtidig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kropling skrev (4 timer siden):

Når det gjelder ditt spørsmål om Dimmer 2 så kan det ikke kobles vridimmer til disse. Du kobler opp bryter med impulsfjær så du må holde inne for å dimme opp/ned. Det holder med standard boks for å få plass til Dimmer 2 + bryter. 

 

Installerer man de impulsfjærene selv eller ber jeg elektriker sette impulsfjær på alle brytere?

AndreasLie skrev (36 minutter siden):

For multirom lyd så ville jeg dratt til feks hifiklubben.no. De har både sonos og bluesound. Begge deler er støttet av homey. Samler du alt i et rom så har de feks nad forsterker med bluesound modul for hver rom. Da kan du fylle på med soner etter hvert. 

 

Så om man går for Bluesound så blir det for 12-15k for en forsterker og om man går for Sonos og skal ha flere soner, så må man ha 1stk amp per sone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MrTomato said:

 

Installerer man de impulsfjærene selv eller ber jeg elektriker sette impulsfjær på alle brytere?

 

Så om man går for Bluesound så blir det for 12-15k for en forsterker og om man går for Sonos og skal ha flere soner, så må man ha 1stk amp per sone?

 

Elektriker tar seg av impulsfjærer. Ganske vanlig, men har de mot formodning glemt det så er det bare å kjøpe en fjær på eks Elektroimportøren, passer Elko brytere.

 

Kan nevne at du burde vurdere om du skal få lagt opp til dobbeltbryter. Da kan den ene bryteren kobles til S2 på Dimmer2 og brukes til eks. automasjoner.

 

Kan ingenting om Bluesound, men for Sonos må du ha en forsterker pr sone ja.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kropling skrev (3 minutter siden):

 

Elektriker tar seg av impulsfjærer. Ganske vanlig, men har de mot formodning glemt det så er det bare å kjøpe en fjær på eks Elektroimportøren, passer Elko brytere.

 

Kan nevne at du burde vurdere om du skal få lagt opp til dobbeltbryter. Da kan den ene bryteren kobles til S2 på Dimmer2 og brukes til eks. automasjoner.

 

Kan ingenting om Bluesound, men for Sonos må du ha en forsterker pr sone ja.

 

 

 

Okei, supert! Får skrive det på listen over ting de må huske på!

 

Tenker du da en bryter med 2 knapper og og mener du at den bryteren da kan dimme og automere feks 2 forskjellige lyskilder?

 

Ganske nytt alt dette her for meg, så beklager om det kommer dumme spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, jeg tenker på en slik; 

 

https://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-dobbel-endevender-rs16-6-6-ph-elko/1410229/Product.html

 

Den kan det, men merk at en Fibaro Dimmer 2 kun kan dimme en lyskilde. Knapp nr. 2 kan enten dimme en annen dimmer 2 eller brukes i automasjoner. Eks. har styrer jeg en lysskinne i taket med den ene knappen, som er koblet rett mot dimmer 2, og gjennom en automasjon så bruker jeg den andre knappen til å styre en led-stripe. 

 

Forklart enkelt så vil knapp nr. 2 kun sende et signal til huben din om at den er trykket på, så er det opp til deg å velge hva du vil bruke dette signalet til. Mens knapp nr. 1 sender signal til både hun samt at den styrer selve lyset koblet til dimmeren. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kropling skrev (7 minutter siden):

Det stemmer, jeg tenker på en slik; 

 

https://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-dobbel-endevender-rs16-6-6-ph-elko/1410229/Product.html

 

Den kan det, men merk at en Fibaro Dimmer 2 kun kan dimme en lyskilde. Knapp nr. 2 kan enten dimme en annen dimmer 2 eller brukes i automasjoner. Eks. har styrer jeg en lysskinne i taket med den ene knappen, som er koblet rett mot dimmer 2, og gjennom en automasjon så bruker jeg den andre knappen til å styre en led-stripe. 

 

Forklart enkelt så vil knapp nr. 2 kun sende et signal til huben din om at den er trykket på, så er det opp til deg å velge hva du vil bruke dette signalet til. Mens knapp nr. 1 sender signal til både hun samt at den styrer selve lyset koblet til dimmeren. 

 

 

Aha, så i teorien så kan man "styre" det man ønsker så lenge man har automatisert det i feks Homey? Så det er bare en av/på knapp til en automasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, MrTomato said:

Aha, så i teorien så kan man "styre" det man ønsker så lenge man har automatisert det i feks Homey? Så det er bare en av/på knapp til en automasjon?

 

Korrekt, uten at jeg kjenner til Homey så fungerer det sånn i flere andre systemer. Det er også noe som heter assosiasjoner hvor den andre knappen kan knyttes direkte til en annen z-wave enhet og dermed styre en annen enhet selv uten hub. Det kan du lese mer om her hvis det er interessant: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360020761891-Z-Wave-Assosiasjoner

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket lydsystem du bruker så må du ha en forsterker per sone eller vil du jo ikke kunne skille hvilket rom som spiller hva eller justere volum individuelt. Ser at de har tatt bort forsterkeren jeg snakket om på hifiklubben, men ta uansett en prat med dem så lærer du mer om ulike løsninger. Selv så bruker jeg denne https://www.hifiklubben.no/bluesound-powernode-n330-musikkanlegg-med-streaming/blsn330wh/?q=bluesound

 

 

I homey kan du gjøre hva du vil med s2 på dimmer2. Du kan feks  si at om du holder inne så skal den gjøre ditt, trykker du en gang skal den gjøre datt. Dobbelt trykk hos meg feks er start robotstøvsuger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kropling skrev (På 8.9.2021 den 14.53):

 

Korrekt, uten at jeg kjenner til Homey så fungerer det sånn i flere andre systemer. Det er også noe som heter assosiasjoner hvor den andre knappen kan knyttes direkte til en annen z-wave enhet og dermed styre en annen enhet selv uten hub. Det kan du lese mer om her hvis det er interessant: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360020761891-Z-Wave-Assosiasjoner

 

Supert, det blir bra! Takk for tipsene!

 

AndreasLie skrev (23 timer siden):

Uansett hvilket lydsystem du bruker så må du ha en forsterker per sone eller vil du jo ikke kunne skille hvilket rom som spiller hva eller justere volum individuelt. Ser at de har tatt bort forsterkeren jeg snakket om på hifiklubben, men ta uansett en prat med dem så lærer du mer om ulike løsninger. Selv så bruker jeg denne https://www.hifiklubben.no/bluesound-powernode-n330-musikkanlegg-med-streaming/blsn330wh/?q=bluesound

 

 

I homey kan du gjøre hva du vil med s2 på dimmer2. Du kan feks  si at om du holder inne så skal den gjøre ditt, trykker du en gang skal den gjøre datt. Dobbelt trykk hos meg feks er start robotstøvsuger

 

 

Skjønner, da blir det nok ikke komplett i starten, men får heller satse på å bygge ut etterhvert, skal få meg et møte med en på HiFiklubben her.

 

AndreasLie, du nevnte tidligere bigbox til utelysene, må jeg ha bigbox bak alle utelysene? Om du ser på tegningen så tenker jeg totalt:

3 utelys ved døren

3 lys nede på balkong

2 lys på hver av balkongene oppe.

 

Så trenger jeg da 10 bigbox eller holder det med 1 per "sone"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et spørsmål ang lysstyring i 2 etg for stue og kjøkken.

 

I tillegg til standard på tegning så vil det også tilkomme totalt 5 lysskinner med gitt antall spotter i taket. (Skråtak)

Det er 1 på hver side av stuen, 1 over trappen, og 1 på hver side av kjøkken.

 

Det jeg lurer på da er hva blir best mtp styring av alle disse lysene som totalt er 5 spotskinner + 3xDCL i tak og totalt 8 lyskilder.

Burde jeg gå for 8 stk dobbelbrytere med impulsfjær? Vil jo bli en vannvittig søyle med brytere :P

 

Eller hva er lurt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/09/2021 at 15:25, MrTomato said:

Har også et spørsmål ang lysstyring i 2 etg for stue og kjøkken.

 

I tillegg til standard på tegning så vil det også tilkomme totalt 5 lysskinner med gitt antall spotter i taket. (Skråtak)

Det er 1 på hver side av stuen, 1 over trappen, og 1 på hver side av kjøkken.

 

Det jeg lurer på da er hva blir best mtp styring av alle disse lysene som totalt er 5 spotskinner + 3xDCL i tak og totalt 8 lyskilder.

Burde jeg gå for 8 stk dobbelbrytere med impulsfjær? Vil jo bli en vannvittig søyle med brytere :P

 

Eller hva er lurt her?

 

Nå kjenner ikke jeg behovene dine, men jeg ville jo vurdert å slå sammen så du styrer eks. begge skinner i stue med en Dimmer 2. Ellers er det ikke noe must å ha doble brytere på alt, ville tenkt meg om å kun valgt det der det gir mening. Skal f eks bryterene til stue, kjøkken og trapp stå i samme ramme (som det høres ut som her) så vil trolig ikke behovet for dobbeltbrytere være der på alle tre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrTomato skrev (På 9.9.2021 den 15.00):

 

Supert, det blir bra! Takk for tipsene!

 

 

Skjønner, da blir det nok ikke komplett i starten, men får heller satse på å bygge ut etterhvert, skal få meg et møte med en på HiFiklubben her.

 

AndreasLie, du nevnte tidligere bigbox til utelysene, må jeg ha bigbox bak alle utelysene? Om du ser på tegningen så tenker jeg totalt:

3 utelys ved døren

3 lys nede på balkong

2 lys på hver av balkongene oppe.

 

Så trenger jeg da 10 bigbox eller holder det med 1 per "sone"?

Jeg mente bigbox der du skal feks ha dimmer2, for å få bedre plass. Ja, den passer i trangere bokser, men noe man først har mulighet så ville jeg valgt det. Du trenger det ikke bak utelys hvis det ikke skal noen pille der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Kropling skrev (På 11.9.2021 den 19.52):

 

Nå kjenner ikke jeg behovene dine, men jeg ville jo vurdert å slå sammen så du styrer eks. begge skinner i stue med en Dimmer 2. Ellers er det ikke noe must å ha doble brytere på alt, ville tenkt meg om å kun valgt det der det gir mening. Skal f eks bryterene til stue, kjøkken og trapp stå i samme ramme (som det høres ut som her) så vil trolig ikke behovet for dobbeltbrytere være der på alle tre steder. 

 

Tusen takk for alle svar! Har hjulpet mye på veien. Må spørre om en ting til jeg ikke finner ut av.

 

Du sier at jeg burde vudere å slå sammen og styre 2 skinner med en Dimmer 2, men i tidligere innlegg skrev du at Dimmer2 kun kan dimme 1 lyskilde?

Kan jeg ha 2 spotskinner på en dobbelbryter med Dimmer2 i bakkant og bruke venstre knapp med impulsfjær for å dimme begge? Eller må nr 2 da kobles opp via S2 og assosiasjoner? 

 

Legger ved tegning av 2 etg der jeg har streket og tegnet litt, så kan dere se hvor skinnene blir. Ønsker jo et mest mulig rent uttrykk og ikke en rad med 8 fysiske brytere, men samtidig tror jeg det er lurt at jeg har fysisk styring av lys om smarthub/huset skulle slite eller ta kveld 😛

Elektro 2 etg Endret.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.