Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Propan som alternativ oppvarming


Anbefalte innlegg

I mitt hus bruker jeg bare panelovner og varmekabler til oppvarming. Det er et TEK10 hus og det er ikke problem å holde varmen, men et lite problem å få opp temperaturen raskt nok. Panelovnene er på tilsammen ca 3,5kw på 180kvm fordelt på 3 etasjer. Vi har en vedovn, men liker ikke å bruke den annet enn til "kos". Den står i øverste etasje og gir naturlig nok null bidrag i de to etasjene under. I tillegg ligger det an til en vinter med høge strømpriser så da lurte jeg på om propan kunne vært et alternativ. Jeg har campingvogn og den har 2 11kg beholdere som er lite brukt om vinteren. Jeg trenger bare investere i en gassovn til 1000 kroner og prisen på propan er på 40-60 øre pr kwh og kan være billigere enn strøm. Planen er å kun bruke den i en kort periode i løpet av dagen til å heve temperaturen raskt etter arbeidstid. Kanskje noe mellom 30-60 minutter pr døgn. Er det noen her som har erfaring med slik bruk? Vil det gi vesentlig dårlig innemiljø med mye co2 og fuktighet? Finnes det stor variasjon i ovner? Ser at mesteparten er stråleovner, men det finnes enkelte modeller som har støpejern i kabinettet og gir mer konveksjonsvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan installere gasspeis i kjelleren med frisklufttilførsel og avtrekk ut, men frittstående er ikke å anbefale. Det skaper fukt og CO2, samt O2 hvis det ikker er nok oksygen. Se denne siden for en grei info: https://www.lhl.no/sunnere-bolig/oppvarming/gassovner-kan-vare-farlig-for-helsen-om-du-ikke-vet-dette/

En gasspeis koster ikke allverden, men jeg tipper du neppe klarer å spare inn invisteringen ift. å bruke strøm.

Et annet (bedre?) alternativ er nok en luft-luft varmepumpe i nedreste etasje (ev. trappeoppgang for å tilføre varme i de to nederste etasjene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der billige gassovnene er kun beregnet for bruk i godt ventilerte områder for de bruker opp mye oksygen i luften. Da jeg kjøpte hus for 10 års tid siden brukte jeg en slik for å ha litt varme under oppussingen i starten. Selv med alle innedører åpne slik at jeg vel hadde noe rundt 140 m2 areal gikk der ikke lang tid, en time eller så, så slukket den pga manglende oksygen. Min hadde oksygensensor for å ikke ta livet av folk som ikke hadde greie på å bruke den... Litt lukt blir der og mye fuktighet.

 

Da hadde det kanskje vært lurere med en litt stor Webasto eller Eber for å ta toppene så havner eksosen utendørs og avgiftsfri diesel blir nok en del billigere enn gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
petersv skrev (På 7.9.2021 den 11.48):

En gasspeis koster ikke allverden, men jeg tipper du neppe klarer å spare inn invisteringen ift. å bruke strøm.

Vi får nå se på det 😞 Med de prisene som er nå så er vi tapere alle sammen vi som bor i Sør-Norge.......

image.png.be37ebec04b75ddfd8ca1651bf71227d.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.