Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Navngivning, spesielt for Z-wave JS


Anbefalte innlegg

Har søkt og lest bl.a. på home assistant-forumet i ukesvis, men finner lite svar, så prøver en diskusjon her.

 

Er i ferd med å migrere fra Indigo til Home Assistant og den største frustrasjonen så langt er rundt navngivning av devices, entiteter etc. Så søker råd og tips for evt. å gjøre det enklere.

 

Først; Det jeg er vant til fra Indigo:

  • Skal du legge til noe legger du manuelt til en ny device, uavhengig av plug-in etc.
  • Deretter kan du koble devicen mot en plugin (tilsvarende integrasjon).
  • Devicen har sin unike ID som aldri endres
  • Navnet har ingenting å si annet enn for visning, ikke kobling mot automasjoner etc.
  • Du kan legge til notes og sortere i "mapper" som kan være rom, soner eller type device f.eks.
  • Det er ingenting som eksponeres tilsvarende entiteter, hver device har dette som attributter og kan ha flere states.

Resultat;

  • F.eks. å ekskludere og inkludere en z-wave-enhet betyr ingenting for automasjoner etc., du tar bare eksisterende device og syncer mot ny node
  • En kan f.eks. bytte et lys fra Z-wave til hue uten at det påvirker device, script, automasjoner eller noen ting.

 

Så over til Home Assistant... Har fått over en del av Z-wave nettverket. Er nå oppe i 619 entiteter for Z-wave JS. Bruker zwaveJS2MQTT.

Jeg skal komme mer i gang med automasjoner osv. Og har forstått det sånn at det er en dårlig deal å automatisere mot device. Må en parre en Z-wave enhet på nytt vil den få ny device ID og dermed fungerer ikke automasjoner. Så det må gjøres mot entitet. Og da bør jeg ta jobben med å angi fornuftige entitets-IDer. 

 

Så begynner jeg på node 2. Dette er en Fibaro Dimmer 2 som har 21 entiteter. Den vil jeg skal hete "Kjøkken taklys". Så renamer device i UI og får spørsmål om å endre ID for alle entiteter, hvilket jeg takker ja til.

Resultat:

  • De to switch-entitetene har fått switch.kjokken_taklys og switch.kjokken_taklys_2
  • Mange har fått oppdatert friendly name men entitets ID er enten sensor.node_2_XX eller sensor.dimmer_2_XX
  • Noen har ikke fått oppdatert friendly name

 

Så over til en Heatit Z-TRM2FX med 39 (!) entiteter. Der blir kaoset komplett når jeg forsøker å rename device, samme random mønster som over.

 

Så leser jeg på HA-forumet og det virker som det er konsensus om at det skal være slik (?). Entity registry etc. er vel ikke mulig å bruke lenger? 

Har forsøkt å søke etter script som kan gjøre det, men ikke funnet noe.

Finner også masse issues på github, men de fleste ser ut til å bli sendt frem og tilbake mellom core, frontend, diverse integrasjoner etc.

 

Er det virkelig ikke enklere måter å håndtere dette på, eller er det jeg som overser noe vitalt?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skrev (15 timer siden):

Så over til Home Assistant... Har fått over en del av Z-wave nettverket. Er nå oppe i 619 entiteter for Z-wave JS. Bruker zwaveJS2MQTT.

Jeg skal komme mer i gang med automasjoner osv. Og har forstått det sånn at det er en dårlig deal å automatisere mot device. Må en parre en Z-wave enhet på nytt vil den få ny device ID og dermed fungerer ikke automasjoner. Så det må gjøres mot entitet. Og da bør jeg ta jobben med å angi fornuftige entitets-IDer. 

Akkurat det der har jeg ikke tenkt over, men jeg er helt enig, det må være mye bedre å benytte entity_id som identifikator i så måte.

Kristian skrev (15 timer siden):

 

 

Så begynner jeg på node 2. Dette er en Fibaro Dimmer 2 som har 21 entiteter. Den vil jeg skal hete "Kjøkken taklys". Så renamer device i UI og får spørsmål om å endre ID for alle entiteter, hvilket jeg takker ja til.

Resultat:

  • De to switch-entitetene har fått switch.kjokken_taklys og switch.kjokken_taklys_2
  • Mange har fått oppdatert friendly name men entitets ID er enten sensor.node_2_XX eller sensor.dimmer_2_XX
  • Noen har ikke fått oppdatert friendly name

Det der har jeg også merket, dupliserte sensorer med _2 under, noen ganger fungerer den ene, noen ganger er det den andre og jeg tror sannelig at noen ganger fungerer begge. Jeg har ingen forklaring, men jeg skulle gjerne hatt en.

For å fikse entity_id ville jeg forsøkt følgende:

 

1. Stoppe MQTT broker

2. Endre Navn/entity_id i ZwaveJS2MQTT

3. Slette device i Home-Assistant, samt slette alle dens entities

4. Restarte Home-Assistant og starte MQTT Broker.

5. Home-Assistant vil forhåpentligvis importere korrekte navn fra MQTT

 

Kristian skrev (16 timer siden):

 

 

Så over til en Heatit Z-TRM2FX med 39 (!) entiteter. Der blir kaoset komplett når jeg forsøker å rename device, samme random mønster som over.

 

Så leser jeg på HA-forumet og det virker som det er konsensus om at det skal være slik (?). Entity registry etc. er vel ikke mulig å bruke lenger? 

Har forsøkt å søke etter script som kan gjøre det, men ikke funnet noe.

Finner også masse issues på github, men de fleste ser ut til å bli sendt frem og tilbake mellom core, frontend, diverse integrasjoner etc.

 

Er det virkelig ikke enklere måter å håndtere dette på, eller er det jeg som overser noe vitalt?

Det er av min oppfatning at det ikke lenger er hensiktsmessig å endre no i entity registry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (42 minutter siden):

For å fikse entity_id ville jeg forsøkt følgende:

 

1. Stoppe MQTT broker

2. Endre Navn/entity_id i ZwaveJS2MQTT

3. Slette device i Home-Assistant, samt slette alle dens entities

4. Restarte Home-Assistant og starte MQTT Broker.

5. Home-Assistant vil forhåpentligvis importere korrekte navn fra MQTT

Takk for tipset. Jeg kjører ZwaveJS2MQTT som addon og har dette valget aktivert (tror jeg leste en plass at det var anbefalt):

image.png.0a1da34270de7b41225c77eed38fa430.png

Da gjelder vel ikke delen med MQTT i oppskriften. Forsøkte stoppe add-on men har fortsatt ikke noe valg på å slette device i UI i home assistant.

Så begynte jeg å google hvordan slette device i home assistant og ble selvfølgelig ikke noe klokere. Fant masse lange diskusjoner og frustrasjoner på forumet men ikke noen åpenbar løsning.

Fant denne: https://blog.tiga.tech/deleting-devices-and-entities-in-home-assistant/

 

Evelen skrev (42 minutter siden):

Det er av min oppfatning at det ikke lenger er hensiktsmessig å endre no i entity registry

Det er hva jeg også har lest, men ref. blogpost og diskusjoner i HA forum er det ikke fullgodt å administrere i UI heller virker det som.

Så langt mest frustrasjon og minst moro i min migrering til Home Assistant... 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen er over et år gammel og mye kan ha endret seg (eller ikke)

Jeg tror punktet med å stoppe MQTT broker likevel gjelder, ettersom den kan slenge inn enheten fra eget minne uansett. (teoretisk tenking fra min side, ikke testet)

 

Så slette device under MQTT inegrasjonen i GUI:

image.thumb.png.d312899c6dcb592c592b4898cf0610ac.png

Så slette alle tilknyttede entities (kanskje de holder å slette de som er feil her?? og doppe selve devicen som i bildet over):

image.thumb.png.909ce4210b219c92d39efa74e1643004.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det virker ikke sånn i mitt tilfelle altså. Bruker Zwave JS integrasjon.

Så stoppet Mosquitto broker add-on og ZwaveJS2MQTT addon, sånn ser det ut på hhv device og entity:

image.thumb.png.78797335f0692cd3283873be64dd941a.png

image.png.5b44b32b0410ad2f1babfed5e2342494.png

 

Får altså valget om å slette entitet, men ikke device. Ikke så lysten på å slette over 600 entiteter manuelt heller. Mulig jeg skal ta en test på å slette Zwave JS integrasjon og installere den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skrev (9 minutter siden):

Får altså valget om å slette entitet, men ikke device. Ikke så lysten på å slette over 600 entiteter manuelt heller. Mulig jeg skal ta en test på å slette Zwave JS integrasjon og installere den på nytt.

Gjorde like godt det (slettet integrasjonen).

Før sletting var det 627 entities, 522 etter re-installasjon. Så det virker å ha fjernet en del "grums", ser også sånn ut ved første øyekast på devicene. entity id er også satt ut fra navnet gitt i ZwaveJS2MQTT, så det er bra.

Men dette burde jo strengt tatt ikke vært nødvendig å gjøre dette.. Nå regner jeg med at jeg har en del automasjoner som ikke fungerer lenger etc., så får gå over det når jeg får sjanse..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også ZwaveJS2MQTT og har ikke problemer med og endre navn på enhetene...

1: Endre navn på noden.

2: Kjøre update topics på noden.

3: Kjøre gå inn på den aktuelle noden -> home-assistant også kjøre en rediscovery slik at den JSON filen blir oppdatert.

Da skal også noden være korrekt oppdatert i HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Kristian skrev (På 8.9.2021 den 14.48):

Gjorde like godt det (slettet integrasjonen).

Før sletting var det 627 entities, 522 etter re-installasjon. Så det virker å ha fjernet en del "grums", ser også sånn ut ved første øyekast på devicene. entity id er også satt ut fra navnet gitt i ZwaveJS2MQTT, så det er bra.

Men dette burde jo strengt tatt ikke vært nødvendig å gjøre dette.. Nå regner jeg med at jeg har en del automasjoner som ikke fungerer lenger etc., så får gå over det når jeg får sjanse..

 

Hvordan gikk dette for deg? Jeg har lignende problem som du hadde, der jeg endrer friendly name, og på noen devices oppdateres alle entity ids korrekt, på andre oppdaters ingen entity ids, og på andre igjen oppdateres noen av entiti ids men ikke alle. Et salig rot.

 

Så jeg vurdere å starte fra scratch hvis det kan hjelpe. Når du sier du slettet integrasjonen, mener du da zwave.js som ligger under integrations? image.png.d379e5961e707ac3230ea7a29ab06fa0.png

 

Eller slettet du hele "zwave js to mqtt" og/eller "zwave js" under supervisor også?

image.png.18e6c3b653f5120b1ce07bd12b4b78f0.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nettopp har startet med HA, og ikke har noen automasjoner enda, så tok jeg bare sjangsen på å slette zwave.js integrasjonen (altså den som ligger under integrations, ikke under supervisor). Når jeg da la den til på nytt, så importerte den korrekt navn på alle devices og entity IDs (navnene jeg hadde satt i zwave2mqtt). Så da løste det seg for min del. Antar det var noe bug som skjedde under første oppsett for min del. Tipper man må sørge for at man har korrekt navn i zwave2mqtt på alt før man kobler til zwave.js, og at navneendringer man gjør i zwave2mqtt i ettertid ikke overføres korrekt, samt at man kan få problerm med at kun enkelte entity IDs endres korrekt hvis man forsøker å endre friendly name. Derfor, sørg for å sette alle navn korrekt i zwave2mqtty først, før man kobler til zwave.js integrasjonene.

 

Et lite hint hvis andre sliter med å sette opp dette manuelt. Man må velge WA server under zwave2mqtt konfigureringen. Defaulter til port 3000. Så må man huke bort "use z-wave.js supervisor" når man instalerer zwave.js integrasjonen. Da kommer en boks som forselår å koble til ws://localhost:3000. Det fungerer ikke. For zwave2mqtt må man benytte: ws://a0d7b954-zwavejs2mqtt:3000 for at zwave.js skal kobvle seg til ws serveren man satt opp i zwave2mqtt.  Stå i dokumentasjonen, men var litt knotete å finne frem for en nybegynner. :)

Endret av Sleepy81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så ikke varselet på denne. Men jeg gjorde det samme som du har gjort ja, og det løste det en stund ihvertfall. Før det dukker opp nye problemer og. Jeg har som nevnt i den andre tråden en haug med bogus entiteter igjen. Tror mest at dette er separat fra evt. problemer med stick eller USB.

Det er jo ikke så enkelt å finne ut hvor feilen ligger, ihvertfall for en som ikke er 100% kjent med Home Assistant.

Det ene er jo selve integrasjonen, så er det det (i mitt tilfelle) zwavejs2mqtt addon som inkluderer zwavejs2mqtt som igjen inkluderer zwavejs. De gangene jeg har forsøkt å stille et spørsmål eller rapportere en bug skyldes det på noen av de andre prosjektene gjerne. Antar at device definitions endrer seg fra tid til annen og at det da krever re-intervju, men litt usikker på hvor denne informasjonen kommer frem i release notes eller annen info. Finner ihvertfall ikke noe tydelig på at enheter evt. må intervjues eller fikses.

En annen ting jeg har lagt merke til er at zwavejs2mqtt inkluderer zwavejs i betaversjon. Om det har noe å si for at entiteter tilsynelatende dukker opp og forsvinner uten varsel vet jeg ikke, noen som har tanker rundt det? 

En må jo oppgradere i ny og ne, men når ting fungerer relativt greit er det liten grunn til å bruke betaversjon, hvordan gjør dere andre det?

entity.thumb.PNG.205132865214e7a671863536b9c3fce5.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.