Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Vaskemaskin, tørketrommel & oppvaskmaskin


MrNem

Spørsmål

Hei Hjemmeautomasjon.no

 

Har blitt inspirert og startet med hjemmeautomasjon (homeseer) med god hjelp fra et søskenbarn som har vært i 'gamet' litt lengre enn meg. Har kommet dit at jeg snuser litt på overvåkning av vaskemaskin, tørketrommel & oppvaskmaskin med hensikt å få push meldinger (pushover.net plugin på plass) ved start/stopp i første omgang.

 

Har sett på følgende kontakter for overvåkning av strømforbruk (ønsker smartplugs isteden for relee i denne omgang).

Switch - ZMNHYD1 (2x 3500W, 15.2A) - Vaskemaskin & tørketrommel

Aeotec Smart Switch 7 (1x 2300W, 10A) - oppvaskmaskin

 

Noen spørsmål:

1. Noen som har erfaring eller kjennskap til å si at de overnevne kontaktene vil fungere fint for formålet?

2. Eventuelle fallgruver 🙂

3. Om noen har noe lignende event allerede i Homeseer de er villig til å dele slik at jeg kan få litt inspirasjon/howto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
42 minutes ago, MrNem said:

1. Noen som har erfaring eller kjennskap til å si at de overnevne kontaktene vil fungere fint for formålet?

Bruker ikke de direkte, jeg har en eldre 16A type fra AeoTec

 

Men er det vits i å bruke to forskjellige typer? De koster jo stort sett det samme, og det skader jo ikke å ha marginene på sin side. :)

Jeg har 16A på alle tekniske installasjoner (utenom de som krever mer, det AeoTec Heavy Duty på komfyrtopp og varmtvannsbereder).

 

42 minutes ago, MrNem said:

2. Eventuelle fallgruver 🙂

Tja... den må jo kunne rapportere strømforbruk, men så lenge den gjør det med 2-3 minutters mellomrom så går det bra. Ikke sett rapporteringen til å være for ofte fordi 1) det har du ikke bruk for og 2) det spammer nettverket ditt med unødvendig mye data.

 

43 minutes ago, MrNem said:

3. Om noen har noe lignende event allerede i Homeseer de er villig til å dele slik at jeg kan få litt inspirasjon/howto?

Your wish is my command. Eksempel vaskemaskin.

Merk at vi har en magnetbryter på døren til vaskemaskinen...

 

To devicer. En som settes til "Aktivt!" når maskinen sviver, og en som forteller notifikasjonene om siste vask er "håndtert" (dvs. hengt opp eller puttet i tørketrommelen) eller ei.

image.png

 

 

Automasjonene er i korthet slik:

Maskinen starter og trekker strøm, da blir "Vaskemaskin" satt til "Aktivt!". Når strømforbruket har vært lavt lenge nok, er maskinen ferdig og "Vaskemaskin" settes til "Stille...". Da blir også "Håndtert" satt til "Ikke håndtert".

 

"Håndtert"-devicen blir satt til "Håndtert" når døren på vaskemaskinen åpnes.

 

Notifikasjoner trigges når "Vaskemaskin" endres til "Stille...", og denne gjentas hver halve time til "Håndert" er... erm... "håndtert". Da glemmer vi ikke at vi vasker klær. ;) 

 

image.png

 

image.png

 

... og tilhørende notifikasjoner:

 

image.png

 

... som gjentas hvis man ikke "håndterer" maskinen:

image.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan anbefale Apex Smart Plug til dette. 

https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/smart-varme-strom-inneklima/136869/apex-smart-plug

 

Har den på vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin. Syns fortsatt det er gøy når Google sier "Oppvaskmaskinen er nå ferdig etter 1 time og 34 minutter".

 

Det er for øvrig ZigBee og ikke Z-Wave.

 

Disse magnetsensorene fungerer bra: https://www.power.no/smarte-hjem/smart-sikkerhet-og-overvaakning/smarte-alarmer-og-sensorer/aqara-doer-og-vindussensor/p-1074315/

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 11/09/2021 at 15:50, Erling said:

hvor fant du magnet-brytere? Ble inspirert.

De finnes jo overalt i alle farger og fasonger. Jeg foretrekker Z-wave for det kritiske (for det fungerer alltid), og kjøpte noen fra Ali. Men du kan bruke hva som helst så lenge det snakker med HomeSeer (i @Erling sitt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Finnes det noe native support i HS4 enda som viser history/grafer over forbruk etc. per device? Litt googling nevnte at "Timeline View for Devices Easy to view log & graph of device, event, and system changes with dates & times." skulle komme, men dette var i 2020.

 

Ser Device History er en populær addon, men denne er vel ikke konvertert til HS4 enda om man skal gå ut i fra tråden på homeseer.com eller er det noen her som har oppgradert til HS4 og kjører Device History ok?

 

Tenkte da i sammenheng for å se forbruk over tid etc på smart switch kontakten i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (6 timer siden):

De finnes jo overalt i alle farger og fasonger. Jeg foretrekker Z-wave for det kritiske (for det fungerer alltid), og kjøpte noen fra Ali. Men du kan bruke hva som helst så lenge det snakker med HomeSeer (i @Erling sitt tilfelle).

 

Ali er farli..., kjenner til Fibaro - ser om de henger fast.

 

spacer.png

 

https://www.fibaro.com/en/products/door-window-sensor/

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 hours ago, MrNem said:

men denne er vel ikke konvertert til HS4 enda

De aller, aller fleste plugin'er for HS3 fungerer fint på HS4. :) 

10 hours ago, Erling said:

Ali er farli

Helt enig for 220V utstyr. Men for en magnetsensor på batteri? Har faktisk bedre erfaringer med dem enn med Fibaro sine...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

EDIT: Tror jeg har funnet løsning på problemet, skal vaske litt mer klær i morgen og se 🙂

 

Hei

 

Da har jeg lekt meg en del med varsling for vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin. Tidlig kom jeg ut for problemet når jeg brukte følgende parametre i homeseer:

bilde.png.1f23b8802c939ca71ecea2997b47640d.png

 

I eksemplene du sendt over @Moskus i tillegg til andre kilder som jeg fant var dette veien å gå for å finne ut om f. eks vaskemaskinen var aktiv. I utgangspunktet ville nok dette fungert utmerket for min del også, men unntaket er at hvitevarene jeg har tar en del "pauser" med "hvile watt" mens maskinen jobber. Dvs at den kan f. eks ligge på 50-100W, å plutselig går den ned i 5W i 1 sekund før den går opp igjen, om HS fanger opp dette blir programmet rapportert ferdig og det kommer melding for tidlig. Fikk tips i fra et søskenbarn at vi kunne ta i bruk timers, noe som ser ut til å fungere veldig bra bortsett fra en ting som jeg ikke forstår helt hvorfor den gjør som den gjør. Jeg prøver meg derfor med en liten forklaring her og et problemstilling som kanskje noen kloke hoder klarer å si hvorfor:

 

Event 1:

bilde.thumb.png.eaad1441610e77b6acc40caf50ef10c0.png

(Høyere enn 11W -> Virtuel Device for status -> Dryer timer til 0 -> Dryer timer som teller oppover -> Config prameter på enheten slik at den rapporterer verdier oftere under kjøring -> samt:   

bilde.png.9ace42c79371f4b3fe0432a96b2dfafc.png)

Event 2:

bilde.thumb.png.54f401d5ec88da1b37ece576b2f3ab62.png

Eventene fungerer utmerket og ting blir rapportert riktig ettersom det kreves en timer etter maskinen er ferdig. Minsker da sjansen for at man treffer på en "hvile watt". Ulempen er at meldingen kan komme noen minutter etter at maskinen er ferdig, men det kan vi leve med.

 

Da over til problemet: Maskinen begynner å jobbe på en konstant watt verdi. Når tørketrommelen jobber på denne verdien i over 5m og 10s som satt i eventen rapporteres maskinen som ferdig, noe som er feil. Hvorfor gjør den det? Eventen kjøres hvert minutt, skal sjekke verdier på over 11W (resette timer), men allikevel sender den melding fordi om verdien rapportert inn til HS i dette tilfellet er på 852,9W noe som er langt over 11W 🙂

 

Utdrag i fra logg:

bilde.png.02a9be3bafe1c5d510b6e2710380b646.png

 

Det ser ut for meg som at når Watt får en "statisk/konstant" verdi over en lengre periode, leses dette som en lavere verdi enn det som ble satt av parameteren: "Had its value set and is greater than" (11W).

 

Misforstår jeg hva denne parameteren gjør eller har jeg oversett noe annet? Tips og råd tas i mot med takk!

Endret av MrNem
Tror jeg har funnet løsning på problemet, skal vaske litt mer klær i morgen og se :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.