Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Lysstyring i nytt hus. Kombo av Hue og vanlige med dimmer


pannelars

Spørsmål

Bygger nytt hus og skal bestille lys. Har i utgangpunktet sett for meg en kombinasjon av Hue spot og vanlige spot. (fordelt 40 hue og 80 vanlige)

Hue går da til sin Hub og videre til smartstyring. Enn så lenge har jeg siktet meg ut Homey.

 

Vanlige spot tenkte jeg å få koblet til dimmer på teknisk rom og der jeg sliter litt med hva som er smart. Skal jeg bruke ZigBee eller Z-Wave? Finner ingen gode ZigBee dimmere, men for Z-Wave kan jeg bruke Fibaro Dimmer 2 som jeg leser at mange bruker. Eneste dimmer jeg har funnet til ZigBee er fra Namron, men ser flere sliter med denne. Det negative med å ikke bruke ZigBee er jo at jeg ikke får styrt dette i Hue. 

 

Når det gjelder brytere hva burde jeg gjøre her? Kjøre alle på Z-Wave eller fordele dette ift hvordan spot det er i rommet?

 

Noen innspill fra dere erfarne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
41 minutes ago, pannelars said:

Det negative med å ikke bruke ZigBee er jo at jeg ikke får styrt dette i Hue.

Nå er jeg stort sett mer fornøyd med Z-wave enn Zigbee, men dette er et viktig poeng. Å ha det meste på samme protokoll kan være viktigere.

 

Men det kommer an på hvilket styringssystem du bruker. Bruker du Home (eller HomeSeer, Home Assistant, Hubitat, whatever) så spiller det betydelig mindre rolle for da tar hub'en seg av alt det der. Men hvis du går for noe enklere (og dummere) som kun en Hue hub, så er det viktig å få alt på Zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (15 minutter siden):

Nå er jeg stort sett mer fornøyd med Z-wave enn Zigbee, men dette er et viktig poeng. Å ha det meste på samme protokoll kan være viktigere.

 

Men det kommer an på hvilket styringssystem du bruker. Bruker du Home (eller HomeSeer, Home Assistant, Hubitat, whatever) så spiller det betydelig mindre rolle for da tar hub'en seg av alt det der. Men hvis du går for noe enklere (og dummere) som kun en Hue hub, så er det viktig å få alt på Zigbee.

Tenkte å bruke "Home" og få til ulike flows etc. Er det ikke en fordel å kunne assosiere brytere direkte med dimmere slik at dette funker selvom "Home" er nede? Dette funker uansett protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.