Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan Smartly "smarthus" legges over til Homey?


Kjetta

Anbefalte innlegg

Etter fem år med trøbbel med nytt smarthus, flere besøk av elektriker og hundrevis (!) av eposter til supporten, er jeg blitt tilbudt en symbolsk sum for å koble i fra for godt. Derfor kjøpte jeg i dag en Homey for å sjekke om jeg overhodet vil klare å koble bryterne over til ny gateway og få det til å fungere. Dessverre får jeg beskjed fra Homey at det ikke er utviklet noen app for multihjulene (som kontrollerer varme og lys) ved oppkobling, og når jeg har pairet opp et multihjul får jeg bare mulighet til å øke eller minke lysstyrken (uten at noe skjer), ingen beskjeder om varmestyring.

 

Er det et håpløst prosjekt å legge over disse spesialbryterne til Homey, eller finnes det en løsning? Håper det er noen der ute som kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Smartly-hjulene er vel at de er forholdsvis proprietære (og svindyre). Prisen er grunnen til at jeg ikke har testet en selv for de er for dyre til å kjøpe "kun fordi". 

 

Vet du om det faktisk finnes en manual hvor parametere er definert?

Det er en ulempe med Homey at litt spesielt utstyr faktisk må ha en egen "app" for å fungere. Personlig mener jeg det hadde vært bedre mer en mer generisk tilnærming, dvs. gateway som spør utstyret hva det faktisk kan gjøre og setter seg selv opp etter det. HomeSeer, tildels OpenHAB og Home Assistant (avhengig av hvilken Z-wave-implementering man bruker) kan dette.

 

Men det betyr ikke at alt støttes ut av esken. Selv om Smartly-hjulet er sertifisert, kan de legge inn egne småting som gjør at kun Smartly kan bruke det til det fulle.

 

Det vil nok uansett være deilig å komme bort fra Smartly, etter det jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, betyr dette at HomeSeer f eks vil klare å "prate" med smarthjulet? Jeg leverte Homey tilbake i butikk etter noen frustrende timer med testing. Virker som om smarthjulet har slått seg vrang etter oppkoblingen og når jeg tilbakekobler til Smartly, innebærer det feilinnstillinger i menyvalget og bryteren er nå ubrukelig (må kontakte support).

 

Ja, her er faktisk manualen jeg klarte å lete meg frem til på nett, er dette noe man kunne brukt ved oppkoblingen og konfigurering mot en åpen protokoll (eller hva man kaller det)? :)

 

User Guide Multiwheel : (sedevices.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kjetta said:

Takk for svar, betyr dette at HomeSeer f eks vil klare å "prate" med smarthjulet?

Nei, det kan jeg dessverre ikke garantere for. Det kan gå bra, men jeg har ikke testet selv og vet ikke om noen andre som har testet den.

 

Samtidig ser det jo faktisk ut som om den er forholdsvis godt dokumentert ihht. manualen. Skulle hatt hendene mine i en slik, mest bare for å se hva som skjer når man inkluderer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dokumentasjonen er god og det er den support bruker når de konfigurerer enhetene (man får jo ikke gjort noe selv, "elektrikerverktøy" må til, og så er det visst Sensio i bakgrunnen). Snakket akkurat med support og de sier at komponentene er interkompatible og at det finnes folk som benytter multihjulene med HomeAssistant. Homeey skar seg altså trolig fordi ingen har utviklet noen "app".

 

Multihjulene kan fort koste 1900+600 NOK per stk. angivelig noe av det mest avanserte på markedet, og nå produseres de ikke lengre. Kjenner du til om det finnes andre brytere som kun opptar én bryterplass på veggen som kontrollerer varme og strøm og som er z-wave plus kompatible? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kjetta said:

Kjenner du til om det finnes andre brytere som kun opptar én bryterplass på veggen som kontrollerer varme og strøm og som er z-wave plus kompatible? 

Det er iallfall lett å svare på: Nei, det har jeg ikke sett noen steder.

 

5 hours ago, Kjetta said:

Multihjulene kan fort koste 1900+600 NOK per stk. angivelig noe av det mest avanserte på markedet

Ja, det stemmer nok fint med de prisene jeg har sett. Det er egentlig ikke så galt med tanke på at det både er en dimmer og en termostat, men prisen ble muligens litt for stiv til at det kunne bli allemannseie. En termostat + en dimmer er jo billigere, og faktisk enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.