Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro switch 2 til LED-armaturer i garasje.


Viper

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har forsøkt å lete meg frem til svar, både her på forumet og andre plasser, og svaret ligger sikkert der ute om jeg leter lenge nok. Jeg tar imidlertid "snarveien", og spør dere med mye erfaring og kunnskap:

 

Kjører Futurehome i huset, og har Fibaro dimmer 2 i de aller fleste brytere. Driver nå å bygger garasje, og ønsker selvfølgelig å få kontrollen over denne også via FH.

Har planer om disse armaturene fra Elektroimportøren i garasjetaket:

 

Lysarmatur Yr LED 60W IP65 6000lm | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no

 

Spørsmål:

  • Er det noen problemer med å bruke Fibaro dimmer 2 sammen med disse (eller lignende lyskilder med LED), selv om de ikke er dimbare? Vet at det også finnes Fibaro switch, men jeg ser at dimmeren i mange tilfeller er billigere, og i tillegg kan det være mer behov for dimmer i fremtiden, om noe en gang skal endres.
  • Har tenkt å kombinere dette med en form for bevegelsessensor - antagelig Fibaro, da jeg har god erfaring med disse, og synes det er noen "snertne" saker. Noen erfaringer med disse i kuldegrader? Garasjen er uisolert, og temperaturene her kan krype ned mot 30 minus i løpet av vinteren...
  • Styring av garasjeport: ser at det er mange tråder angående dette, og jeg har skjønt det slik at Fibaro smart implant er en vanlig vei å gå. Hadde egentlig ment å gå for Aeotecs garage door controller, men i og med denne ikke er veldig glad i kuldegrader, så er det antagelig bedre å satse på smart implant. Er det enighet blant folket om at det er lurt? Portåpneren som skal monteres er fra Eurodoor, og jeg ser at man til disse kan få trådløs veggbryter for noen hundrelapper. Er det noen mulighet for å gjøre selve denne bryteren "smart" (Z-wave), eller må jeg gå rett inn på portåpneren? Antagelig ikke noe problem å koble seg på åpneren, men det finnes kanskje en smart løsning for å kunne styre bryteren via Z-wave, og bryteren igjen styrer åpneren?

 

Beklager om dette er gjentagende spørsmål som er blitt besvart hundre ganger før, og jeg håper jeg har gjort meg noenlunde forstått...  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke akkurat så stor forskjell i pris. Ønsker du feks 2 soner på lyset så trenger du jo bare en switch 2. Du kan sette dimmer2 til å ikke dimmer, men med lamper som ikke er dimmbare så er det jo en hvis risiko for at det kan gå feil. Jeg kjører led lamper i min garasje som ikke er dimbare og styrer de med switch. Hadde bare min garasje uisolert et halv vinter, så har ikke så lang erfaring med hvordan fibaroøye og smart implant takler det, men det er ikke så mye feil som kan skje, så bare å prøve 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Neida, du har rett i det; det er ikke store forskjellen i pris, så det er ikke avgjørende.

Da blir det nok styring med switch hos meg også, så tester jeg "the eye" og smart implant gjennom vinteren. Det verste som kan skje, er vel at det slutter å fungere.

 

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsvarende LED-lys i garasjen koblet til en Fibaro Switch. Har fungert fint i et par år uten problemer (da var det nytt).

Har AeoTec Multisensor 6 da den rapporterer andre verdier oftere på fast strøm.

 

Lukker opp og igjen garasjeporten med Smart Implant. Har koblet til inngang 2 til en mikrobryter som triggers når porten er igjen, praktisk for å kunne se status på porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.