Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordskogenveien, Vinterbro


Anders H

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Helt ny her på forumet.

Har kjøpt helt nytt ABC-hus, flytta inn i des. 20. Stod ferdig bygd så jeg fikk ikke vært med på prosjekteringen. Var derfor levert med minimum (astro-ur på to utelys).

 

Nettverk:

Vike Fiber inn i veggen.

Altibox router Zyxel-ett-eller-annet. 500mbit opp/ned.

Cat6 S/FTP til datastikk i stue og 2. etg.

Deco M5. Satt opp to av tre som access point.

 

Skal: Sette opp en 8-port unmanaged switch i begge etg (étt datastikk holder ikke).

Trekke Cat6 til carport for å sette opp kameraer.

 

System:

Raspberry Pi 4 (OKDO-kitt fra kjell.com)

256GB SD-micro

Aeotec Z-stick gen5.

 

Devices:

Fibaro Roller Shutter 3 på 3 stk. utvendig screens.

Fibaro Roller Shutter 3 på 3 stk. innvendig rullgardin (Somfy-motor).

Fibaro Motion Sensor (katteøyet) for å måle lysstyrken til å trigge screens opp/ned.

Heatit z-dim på 3 soverom.

Heatit  z-trm3 på 2 varmekabler.

 

Kjørte alt på Home assistant og Telldus tellstick til å begynne med. Det funka dårlig. Suger i koding og har ikke tid til å fikle så jeg kjører nå HS4Pi (30 dager freetrail) og Aeotec Zstick. Det ser ut til å være mer stabilt. Men har fortsatt noen utfordringer.

 

Kommer til å kjøre på med mer etterhvert som behovene synes og jeg får gravd meg inn i materien...

 

Anders

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert kameraer på batterier og WiFi som ikke snakker med HS til å være et ikke-alternativ. Derav "Skal: trekke skjermet cat6 til carport". Har jobbet ti år med sikkerhet og har nok erfaring til å si at utendørs overvåking bør ha kabling og PoE. Eller så er det mulig at jeg miljøskadd av den jobben. Man blir jo litt paranoid av å jobbe med sånt.... 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg har nettop investert i en OKDO Rock 4SE og prøver å sette opp Home Assistant.

Jeg klarte ikke å installere HA med "vanlige" metoder, måtte finne en som har lagd en spesial utgave for OKDO Rock [https://github.com/citruz/haos-rockpi] som fungerer for meg.

Prøver nå å sette opp Raspbee 2 zigbee HAT enhet som kobles på GPIO pinnene [https://phoscon.de/en/raspbee2].

 

Jeg har et par spørsmål om du har litt tid og entusiasme for dette 🙂

- Hvordan installerte du Home Assistant på din OKDO Rock? Hvilken metode og om du måtte kanskje velge en eldre versjon?

- Måtte du konfigurere noe spesielt (koder, unntagelser) når du satt opp din Aeotec Z-stick?

 

Veldig taknemlig for hjelp hvis du har tid, er ny i dette her og prøver å lese alt jeg finner på nett om dette.

 

Mvh

Johann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.