Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmepumpe mot HA/HS uten modifikasjon?


Anbefalte innlegg

17 hours ago, ProphetSe7en said:

Er Daikin gode varmepumper?

 

Ønsker i utgangspunktet en Mitsubishi grunnet design

 

Jeg har to pumper fra Daikin. En hjemme en og en på hytta. Valgte den på hytta pga god effekt ved lav utetemperatur. Men like viktig for meg er at integrasjonen i HA baserer seg på såkalt Local Polling som gjør at man ikke må via en skytjeneste for å styre den. Jeg er veldig fornøyd med Daikin, men er også fornøyd med ytelsen på min gamle Panasonic :) 

 

Ser man på Mitsubishi (MELcloud), så integreres den i HA basert på Cloud Polling, noe som jeg helst unngår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk installert varmepumpe nylig, og da ble det en Daikin Perfera (innedel: FVXM35A, utedel: RXM35R) utelukkende basert på WAF.

 

Tenkte denne skulle være enkel å få opp og gå i Home Assistant med Daikin-integrasjonen, men fant ut etter installasjon at det ikke var helt rett fram på grunn av nye WiFi-adaptere (BRP069C4x) og skyløsning hos Daikin som ikke er støttet av den offisielle integrasjonen.

 

Var innom tanken på å få satt inn en Modbus gateway mot S21-porten på innedelen, men før jeg kom så langt (takk og pris!) var det noen som hadde laget en custom component for Daikin Residential Controller:  https://github.com/rospogrigio/daikin_residential . Prosjektet er ennå nokså ferskt, men det funker allerede tålelig bra for min bruk.

 

Jeg har heller ingen andre varmepumpereferanser, men syns så langt den fungerer bra på både kjøling og oppvarming.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet det sikkert alle sammen her, men nevner det bare som et relevant sidespor.

 

Sensibo Sky (og i ny versjon) krever ingen modifisering eller lodding eller moduler på varmepumpen.

Sensibo er en IR fjernkontroll, med temperaturføler og luftfuktighetsføler...

 

Om man kan ha denne lille ~4x5cm boksen hengendnde / bortgjemt noen sted så er alle varmepumper "smarte".

(Vi har en 2008 modell Thosiba som styres gjennom HA...)

 

Selvfølgelig med en smart/wifi moderne varmepumpe, får man data direkte fra varmepumpen med mer informasjon som såklart er mye bedre.

Sensibo er for oss som har eldre varmepumper som er stokk dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.