Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

...bare et enkelt lite tips om backup mtp diskbruk


Anbefalte innlegg

Dette er igrunnen fryktelig enkelt, men kom til å tenke på at kanskje flere kan dra nytte av det :)

Jeg har tålelig god rutine på backup (tror jeg ihvertfal helt til det faktisk virkelig går galt) og kjører HomeSeer på en virtuell maskin som Veeam tar backup av.
I tillegg til dette kjører BLBackup backup av endel annet på vm'et flere ganger i døgnet slik at det er lett tilgjengelig i fall det skulle oppstå noe "litt galt", altså sånn at jeg enkelt kan kjøre en restore i vm'et, og ikke kjøre restore av hele vm'et.

Dette er helt ok, MEN det tar jo mye plass, og slike disker som står i den serveren er såpass dyrt at jeg kan ikke la det ese ut i det uendelige..

Så hva gjør en da?  Jo, en trenger slettes ikke kjøpe software til formålet (som også tar plass :P ), alt en trenger ligger innebygd i Windows.

Jeg har kjørt denne løsningen i over ett år nå, og sletter vel unna ca 5gb hver dag. ("småparanoid" og kjører backup av hele homeseer-mappa i tillegg til data-mappa, og begge to går til to mapper i tilfelle den ene fila skulle bli korrupt, hehe...)
 

Løsningen:
 

C:\Windows\System32\forfiles.exe /P "C:\Backups\Server\Daily" /S /M *.zip /D -5 /C "CMD /C DEL @path"
C:\Windows\System32\forfiles.exe /P "C:\Backups\HS3 daglig kl14\Server\Daily" /S /M *.zip /D -5 /C "CMD /C DEL @path"

Dette er innholdet i ei bat-fli som jeg har fikset.
Så er task scheduler satt opp til å kjøre denne fila en gang i døgnet :)

 

Microsofts dokumentasjon på forfiles

 

 

Ikke akkurat noe rakettforskning, men tenkte bare det kanskje kunne være nyttig for flere :)

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*, rsync, backuppc *kremt*

Fra spøk til alvor, inkrementell og komprimert backup er et must. Er kjekt med diff per fil flere år tilbake i tid, og total backup-størrelse som er mindre enn kilden. Såvidt jeg vet (og selv bruker) fungerer BackupPC kun på linux, men tar fint backup av windows-maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.