Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Linux firmware og Reactor?


kåres

Anbefalte innlegg

Heisann! Er det noen av Vera brukerne her som har forsøkt seg på Linux firmware? Anser muligheten for å få Vera til å snakke med Alexa som en etterlengtet måte å knytte ting enda mer sømløst(forhåpentligvis) sammen. Men, jeg leser at Linux firmwaren ikke støtter webUI og da er brått Reactor utilgjengelig, og da ryker Linux til fordel for Reactor som jeg nå bruker til så og si alt av scenes. 
 

Er det noen walk around dette eller er det enten eller? Noen som har prøvd Linux firmwaren? 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Linux FW sier du? tenker du på å bytte fra OpenWRT til noe annet? 

 

Har ikke prøvd Alexa med Vera selv, men jeg tror det er en plugin for å få de til å snakke sammen i UI7.

 

Selv har jeg lagt Vera på hylla og kjører openLuup på Debian. Denne kjører også Multi System Reactor, som kan ta inn alle scenene du har laget i Vera MSR. 

Denne gjengen kan hjelpe med overgangen om det frister: https://smarthome.community/

Mange der kjører Vera kun som z-wave antenne for openLuup, det er veldig likt som du er vant med, men veldig mye mer stabilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH skrev (15 timer siden):

Linux FW sier du? tenker du på å bytte fra OpenWRT til noe annet? 

 

Har ikke prøvd Alexa med Vera selv, men jeg tror det er en plugin for å få de til å snakke sammen i UI7.

 

Selv har jeg lagt Vera på hylla og kjører openLuup på Debian. Denne kjører også Multi System Reactor, som kan ta inn alle scenene du har laget i Vera MSR. 

(....) mye mer stabilt!

Jeg har ikke satt meg voldsomt inn i det, men ezlo har sluppet et Linux fw som gir tilgang til ezlo VOI som snakker direkte med Alexa. Man legger inn skriftlige "voice-commands" ala de man bruker muntlig selv. 
 

Men! Dette høres jo enda mer spennende ut. Jeg har vært på nippet til å legge vera på is selv, men etter Reactor syns jeg den har fungert greit. Fortsatt noe ustabilt og fra tid til annen må jeg resette den, så langt fra knirkefri. Men så er jeg ikke helt der at jeg er klar for steget opp til HS etc, men takk for tipset, dette må jeg sjekke ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som er vant til Vera og plugins derfra er openLuup(AltUI) en fin overgang syns jeg. Nå kommer jo alle komponentene i Dockere også, så det er lav terskel for å teste ut. :)

 

Jeg har en Ezlo Plus på hylla selv, men den har blitt liggende ble kastet ut av forumet av eieren sammen med en haug med andre (de fleste av de største bidragsyterne for plugins) for å være for kritiske til det eksisterende regimet og planen for merket. Alle disse er nå på Smart home community hvor de fortsetter der de slapp med openLuup som base.

Jeg har ikke funnet noe jeg ikke kan gjøre med dette systemet i hvert fall. :) Det har ruslet og gått smertefritt i tre kvart år nå. (siste Luup reload var for 45 dager siden pga. strømbrudd. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Blåser litt liv i denne igjen. Jeg blir mer og mer klar for å legge bort Vera om dagen selv, men siden Vera er alt jeg kjenner til er jeg litt usikker på fremgangsmåten. Tenker at MSR hadde vært genialt å ta i bruk. Kjører du da OpenLuup på en pi med debian, som igjen er linket til Vera, eller ligger all inkludering av noder osv i OpenLuup og Vera er kun antenne? 
 

Har prøvd å lese litt på smarthome community, men blir ikke helt klok på hvordan dette fungerer i praksis. Docker sier meg heller ikke stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en del som kjører Vera kun som radio, men de har da et annet z-wave bibliotek (HASS eller andre med Open Source bibliotek). Det har ikke jeg testet. (OpenLuup har ikke Z-wave håndtering/bibliotek)

Jeg kjørte en stund med Openluup på debian, og det var greit å sette opp. Det er en innebygget VeraBridge i Openluup som henter inn enhetene fra Vera, og veraen ble rask og fin når den bare håndterer z-wave.

Hvis du går den veien er det bare å importere det du har i vera Reactor inn i MSR og koble inn OpenLuup. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tar deg tid til å svare. 
Så med OpenLuup på debian bruker du fortsatt Vera til å inkludere noder, men OpenLuup tar seg av all logikk, og Vera kun kommunikasjon mellom nodene? Etter litt trøbbel med å assosiere først noen Secure termostater og nå Z-temp kjenner jeg litt på min utålmodighet med Vera. Har i det siste også oftere fått "can't detect device" i UI selvom de fungerer fint. Masse småting som bygger opp frustrasjon. Vurderer nå et annet system, men er blitt veldig glad i Reactor så MSR hadde vært gull å få på og gå. 
 

Takk igjen for svar, jeg får snuse litt videre på overgangen til debian/OL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Så med OpenLuup på debian bruker du fortsatt Vera til å inkludere noder, men OpenLuup tar seg av all logikk, og Vera kun kommunikasjon mellom nodene?

Stemmer.

 

Kjenner igjen problemet ja! Jeg endte opp med å gå over til Z-Way/Z-Wave.me, og det er en helt annen verden. full kontroll på nettverket og dønn stabilt. 

Nå har jeg Z-Way inn i OpenLuup (det finnes bridge plugin), og i Openluup tar jeg inn 433 sensorer med RFXTRX. All automasjon er i MSR. 

 

Nå funker jo MSR med Home Assistant også, og siden det er en Z-Way integrasjon til HA på trappene der så kommer jeg nok til å erstatte openLuup med HA snart. Da får jeg 433 og zigbee rett inn, MSR for automasjon, og Z-way for z-wave. 

 

Mange skryter jo av Home Assistant og Z-Wave.js også, har ingen erfaring med det selv. 

 

Mange valg og ta - lykke til! ;)

Endret av PerH
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.