Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oversikt over produkter, systemer, forhandlere etc.


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt enebolig fra 2010 som trenger noen oppgraderinger, først og fremst belysning og varmestyring. Tenker da at det er like greit å kjøre "smarte" komponenter så man har litt muligheter til å styre dette på en fornuftig måte.

 

Det jeg lurer på (etter veldig mye egen researching) er om noen her på forumet vet om en god oversikt over hva som finnes av produkter, hva som er kompatibelt med hva, hvor man får kjøpt disse tingene osv. Rett og slett en matrise eller wiki eller noe liknende. Finnes det???

 

For jeg blir nemlig gal av det er så mange systemer, fabrikater osv. som alle har fordeler/ulemper og ikke nødvendigvis snakker sammen en gang.

Hvis ikke det eksisterer burde vel noen lage dette?

Mottar gjerne tips her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig an på hva slags kontroll system du planlegger å kjøre, her er det en drøss å velge mellom.

For min egen del har jeg prøve både Homey og deconz. Men har landet på Home assistant, fordi jeg mener det gir meg mest fleksibilitet (muligens også mest frustrasjon :-)) Når det gjelder smarte produkter så er det jo også en drøss å velge mellom slik du beskriver det. Jeg har der landet på zigbee produkter (via zigbee2mqtt), og noe wifi produkter, igjen fordi det gir meg best fleksibilitet slik jeg ser det.

Alt i alt kommer det an på hvor teknisk anlagt man er selv, og hvor interessert man er til å fikle med dette selv (les: bruke tid på). På den ene siden har man Fibaro, Futurehome, Homey etc, som er litt mer ferdigprodukter, så har man Home assistant, Home seer, OpenHAB, Domoticz etc som er litt mer DIY.

 

Når det er sagt så synes jeg https://blakadder.com/ har en god oversikt. Spesielt synes jeg denne er god https://zigbee.blakadder.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig slår jeg et slag for Z-wave, men forteller samtidig at jeg bruker HomeSeer som har god støtte for Z-wave. Her i huset "bare virker det" ™, men det hender jeg må styre litt mer med Zigbee.

 

Men alt har fordeler og ulemper. Skaff deg en hub/programvare som takler begge deler (og det gjør de fleste med respekt for seg selv), så er du godt skodd. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår litt andre veien enn @Moskus 😊, har 60-70 Z-Wave enheter koblet til HomeSeer 4 og de funker 99% eller noe sånn. Har en og annen feilfunksjon, helt usystematisk i ny og ne. Som at utelyset styres fra 3 Z-Wave dimmere pga geografisk avstand (3 bygninger) og av og til er det et utelys som ikke slår seg på eller av. Slike ting skjer jevnlig og har gjort det siden dag 1. Teorien bak Z-Wave tilsier jo at slikt ikke skal skje men gjør det likevel. Den siste tiden har jeg begynt å supplere/bytte ut med Zigbee og selv om jeg bare har kommet opp i 20 enheter ser det ut til å fungere meget bedre, både raskere og mer pålitelig. Jeg har hatt noe Ikea Zigbee utstyr i mange år, styrt både med IKEA Gateway og med Jowihue/DeConz/Conbee, ingen av disse 2 variantene synes jeg var særlig bra. Nå kjører jeg Zigbee via en Raspberry Pi 3B+ med zigbee2mqtt, Mosquitto MQTT Broker på en virtuell Linuxmaskin og programmerer noe i HomeSeer 4 vha mcsMQTT og noe direkte i Node-Red.

 

Mitt opplegg er vel kanskje ikke helt for en nybegynner men du må vurdere litt egne kunnskaper, der finnes mange alternativer, både gratis og som må kjøpes og betalingsløsningene har ofte noen uker prøvetid. Jeg var gjennom mange varianter før jeg falt ned på HomeSeer.

 

Edit: Z-Wave dimmere dimmer veldig i trappetrinn, spesielt Qubino men også Fibaro, mens de Zigbee dimmerene jeg har dimmer veldig jevnt uten trappetrinn, både HUE, Sunricher og Ikea.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar z-wave og samenligner med zigbee.. ..jadda, det er komplisert.

 

Teknisk sett er z-wave en rotete protokoll med ett helt eventyr med forskjellige versjoner SDK som produsentene (mer eller mindre) forholder seg til.

I bunn og grunn kommer z-wave seg unna med det fordi det i praksis lenge har vært ett chipsett (500) forholde seg til. Nå er 700 chipsett(ene) på tur inn og det ser ut som om 700- baserte dingser er bakoverkompatible så langt.

Men man kan godt se den "rotete" protokollen i praksis avenogtil med rare ting som skjer.

 

zigbee er heller ikke perfekt, men ble samlet ganske påtakelig med zigbee v. 3

Derfor ser jeg etter dingser som er zigbee v. 3 sertifisert når jeg skal ha noe nytt.

Jeg må derfor dra frem zigbee-bindingen i OpenHAB som prøver å værer mest mulig "standard" som i "sertifisert".
(Zigbee implementasjonen som OpenHAB bruker har flere ganger faktisk blitt sertifisert!)
Jeg er skeptisk til zigbee implementasjoner som konsekvent lager unntak for dingser som ikke er sertifisert. Dette må nødvendigvis gå ut over kompabiliteten mot standarden (som da er sertifiserte dingser under zigbee v.3)

De mest utropte dingsene som ikke følger "standarden" er Xiaomi/Aqara/Lumi.

(samme produsent bak disse som tydeligvis ikke engang prøver å bygge seg opp som en merkevare)

 

Jeg har både z-wave og zigbee, men så å si alle utvidelser skjer med zigbee.

Det er rett og slett mere forutsigbart fordi protokollen mellom dingsene et bedre. Jeg har også bedre feilsøkings-verktøy på zigbee i og med at man kun trenger en standard zigbee USB-stikke til å "sniffe" trafikken uten at man må installere rabiate versjoner av utviklingsverktøyet til silabs på Windos.

(raspberry pi utplasserbar som leverer sniff over lokalnett til Wireshark)

Z-wave har også en meget kjedelig begrensning på 4 hopp i meshet, noe som blir merkbart om man har flere bygninger man vil automatisere.

(Om man skulle lure på det; z-wave -støtten i Openhab er omtrent så bra man kan få det)

 

Dårlige dingser som skaper frustrasjon er dessverre å få kjøpt til både z-wave og zigbee.. ..og det gjelder og de mere prominente fabrikatene som ofte nevnes hær på forumet.

 

 

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

My fornuftig som er skrevet her og det kan vel oppsummeres med at man trenger et solid system i bunn som styrer alt og at det er fornuftig å velge standarder (zigbee/zwave osv) framfor system når man velger enheter.

Jeg kjører Home Assistant i bunn med både zigbee, zwave og wifi-dingser. Prøver å unngå wifi der det er mulig. Min erfaring hittil, noe som godt kan være mer pga hvilke merker jeg har og ikke standarden, er at hvis enheten skal kjøre på batteri så er zigbee å foretrekke. Så har det mer eller mindre tilfeldig blitt sånn her i huset at termostater og rele/dimmere er zwave mens lyspærer og sensorer er zigbee. Den viktigste årsaken til det er at IKEA, HUE og flere andre kjører zigbee og at "kinavarer" på batteri som regel er zigbee, som eksempelvis Aqara. Wifi unngår jeg fordi at nettet fort fylles med påkoblede enheter og at de ofte krever skytjenester, men når jeg først skal bruke wifi så prøver jeg så langt det lar seg gjøre å få det inn i ESPHome. Uten å ha målt det så er følelsen min at det er mer problemer med zwave enn zigbee her i huset, men har egentlig sjelden problemer med noen av dem.

 

Så når du spør om en liste med enheter og systemer, så tviler jeg på at det skjer. Enkelt og greit fordi at noe sånt må vedlikeholdes og blir fort utdatert og den jobben tar aldri slutt. Men standarder kan man forholde seg til over tid. Hvis man er konkret når man spør om tips til valg så får man som regel gode råd her inne. Så jeg ville heller anbefalt at systemet støtter zwave og zigbee og så spør man om konkrete tips til enheter relatert til konkrete bruksområder. Eksempelvis tips om termostater til varmekabler eller dimmer med fysisk dimmerhjul på veggen. Lag gjerne en liste med hva du trenger som folk kan svare på. :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyanserte og gode svar her🙂

 

Interessant å se at det er delte meninger om Z-Wave / Zigbee, har tidligere tenkt at Z-Wave er det beste. Men greit å ta med seg at det er lurt å bruke Zigbee V3 sertifiserte komponenter.

 

Skjønner at å lage og ikke minst vedlikeholde en komplett oversikt over alle tilgjengelige komponenter er en ganske monumental oppgave, og ikke noe for èn enkelt person i hvert fall. Men tenkte kanskje at det fantes noen åpne prosjekter der ute hvor folk samarbeider om å legge inn nyttig info om smarthuskomponenter, a la Wikipedia f.eks. Har brukt litt tid på å prøve å få oversikt selv, men må bare innse at jeg ikke har ressurser til å sette opp noe sånt.

 

Hvis jeg skal prøve å spisse spørsmålet til det mest aktuelle behovet jeg har nå så blir det:

- Hvor handler folk komponenter? I Norge eller utlandet? Hvem har best priser/utvalg? På min forhandlerliste står: Elby.no, ELdirekte, Elektroimportøren, Kjell.com, Megaflis, Popp.to, Tronika (inntrykk av at de er generelt dyre).

- Dimmer for skjult montering, må ha inngang for å kunne styres av impulsbryter (Elko m/returfjær), Z-Wave eller Zigbee. Ønskelig med innebygd energimåling. Ser at det finnes mange typer, men er de like, dvs. bare å kjøpe det billigste eller er det noen foretrukne merker/modeller her? Andre egenskaper som en bør tenke på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aBjelke skrev (5 timer siden):

Hvis jeg skal prøve å spisse spørsmålet til det mest aktuelle behovet jeg har nå så blir det:

- Hvor handler folk komponenter? I Norge eller utlandet? Hvem har best priser/utvalg? På min forhandlerliste står: Elby.no, ELdirekte, Elektroimportøren, Kjell.com, Megaflis, Popp.to, Tronika (inntrykk av at de er generelt dyre).

- Dimmer for skjult montering, må ha inngang for å kunne styres av impulsbryter (Elko m/returfjær), Z-Wave eller Zigbee. Ønskelig med innebygd energimåling. Ser at det finnes mange typer, men er de like, dvs. bare å kjøpe det billigste eller er det noen foretrukne merker/modeller her? Andre egenskaper som en bør tenke på?

Jeg handler på jobben, ellers er det vel bare å hendel der det er billigst, har handlet litt hos kjell.com...

Dimmer = Fibaro Dimmer 2, impuls som du etterspør, energimåling som du etterspør. Kompitabel med det aller meste av dimmbare lyskilder.
Annet er jo atdimmere faktisk dimmer lyskilder godt, jeg har prøvd et annet merke dimmer å det flimmret og vibrerte så jævlig at den ligger i en skuff i påvente av en tur til haglebanen... Pris bør ikke være viktigste kriteriet, noe som skal ligge i veggen i huset i mange mange år bør være av ok kvalitet både for levetid og el.sikkerhet... Ikke monter en møkka kinadimmer som må byttes etter et år når defekt.. Det er ikke verd å spare 100kr for det...

Det er bare å hoppe i det, uansett om man velger å gå for Zigbee, zwave, xcomfort eller noe annet som er veletablert så går det bra...
Å blande Zig & Zwave & wifi & blåtann går også bra sålenge hub støtter aktuelle protokoller og kan lage automasjoner mellom de...

Tenker man fremover og hvva som rører seg av samarbeid og store aktører så er kanksje Zigbee det som får størst støtte.
Men jeg har ingen planer om å bytte ut et velfungerende zwave nett til zigbee bare fordi google ol har valgt zigbee.
Skulle jeg ville ha inn Zigbee så lagger jeg bare til zigbee ilag med zwave...

HomeAssistant er så fleksibelt at det støtter alt,
å kan lage automasjoner mellom ulike systemer. (som du vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Fibaro dimmer 2: Ser at det selges en bypass til denne. Er det noe man ettermonterer hvis det flimrer eller kjøper du denne sammen med dimmeren?

 

Helt enig i det du sier når det gjelder kvalitet, problemet er når man ikke vet hva som faktisk er kvalitet og hva som bare er overpriset. F.eks. synes jeg Elko virker overpriset på trådløse komponenter (selv om vi vet at Elko står for kvalitet). Også henger de kanskje ikke helt med på utviklingen av trådløsteknologi. Blir skeptisk når det er lagt opp til at dimmeren skal oppdateres med SD-kort(!). Et merke som kanskje er greit på pris/kvalitet er Namron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bypass bruker du hvis lasten på dimmeren er lav og som fører til flimmer. Feks hvis dimmeren skal kun styre 1-2 ledpærer. Hittil har jeg tilgode og trenge bypass på noe av det jeg har montert.

 

Min mening ang namron sine smarthus produkter er at de er ca på midten når det kommer til kvalitet. Følelsen på vridimmerne dems er skrøpelig kontra feks heatit. Den bygger også mye mer, slik at hos meg måtte jeg ha påveggskappe for å få plass. De har heller ikke kontroll over produksjonen sin, noe som gjør at de får forskjellige id'er som igjen gjør det vanskelig å knytte til feks Homey uten at de oppdaterer appen med ny id. Det er også så som så hvor raske de er til å oppdatere. Uansett, det funker, men akkurat på smarthus produkter så er de ikke mitt foretrunke merke. På ledstriper, pærer, lamper og andre ting så synes jeg de er helt topp i forhold til pris

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da prøver jeg uten bypass først. Lasten er en Namron Meta LED på 24 W.

 

Takk for tipset angående Namron smarthusprodukter, det er akkurat disse erfaringene som er så fint å få med seg, og som ikke fremkommer av produktinformasjonen til produsent. Tror jeg skal se nærmere på Fibaro og Heatit i hvert fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.