Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med "møkka" Namron Z-wave


mrfiks

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har brukt piller fra Namron zwave samt brytere. IKKE KJØP DETTE, MØKKA PRODUKTER. ikke noe hjelp fra elektroimportøren Styr unna.


Det er totalt 9 piller  Namron Z-Wave dimmer 400W  https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-400w/4512710/Product.html


6 bryterer

Namron Z-Wave 4 kanaler bryter x 2 stk

Namron Z-Wave 2 kanal bryter x 3stk

Namron Z-Wave 1 kanal bryter x 1 stk

 

HUB: Athom Homey Pro


Leligheten er ca 70m2


Systemet er så tregt at det er ikke mulig. Kan drikke 3 øl og steke en pizza før lyset er slått av, om det i det hele tatt slås av ved å trykke på lysbryteren.

Dama er potte sur for at jeg skulle være "smart"


Er så utrolig tregt. Ser nå at jeg har valg helt feil ved å benytte produkter fra Elektroimportøren. Hørt mye bra om  zigbee ,kansje z wave ikke er bra?

 

 

LØSNING :

Ambefaler ingen å kjøpe Namronn z-wavw fra elektroimportøren, men her er løsningen på mitt og sikkert ditt problem.

Løsninger er ikke optimalt da systemet enkelt kan hackes, systemet er mye kjappere en før. Men kan ikke sammenlignes med andre systemer som er mye kjappere

Systemet blir mye med responsivt etter dette er gjort.

Takk til Snorre

 

NAMRON må legge til "non-secure",  For å fungere som de skal :

  • last ned Namron-appen (code -> download as zip) her: https://github.com/fiLLLip/namron-homey
  • pakk opp mappen
  • last ned et redigeringsprogram som Atom: https://atom.io/
  • gå til mappen med appen, og videre inn i drivers-mappen
  • Her finner du en mappe per produkt som støttes i appen. Du må redigere filen som heter driver.compose.json i hver mappe for det produktet du skal legge til
  • Under "zwave" legger du til includeSecure": false,  - som dette:

"zwave": {
    "includeSecure": false,

 

Endret av mrfiks
løsningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (7 minutter siden):


Har huset fullt av Z-Wave - ingen problemer. :) Mest Fibaro Dimmer 2 og HeatIt termostater. 

Det er her snakk om produkter fra Namron Elektroimportøren, har ikke problemer med heatit funger som den skal. Resten er en anen historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk GAS. Da skal jeg prøve det.

 

fikk beskjed fra elektro importøren om at alle smart hus systemer er trege. helt håpløst at man må lage et egen skript for å få det til å funger. synes virkelig dette er noe som burde komme tydelig fram til de som ønsker smart hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget script? Har huset fult av zwave og har kjørt homey siden 2016. Riktig nok bare 2 dimmere fra namron, da jeg ikke liker de. Kjører fibaro og heatit og alt reagerer med men gang. Smarhus systemer er absolutt ikke trege. Når det gjelder bryterne og dimmerne du har kjøpt så kan de feks direkteassosieres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv 2 panelovner som styres av Namron plugin-brytere, og kan bekrefte at det er noe begredelige produkter. Av og til faller de ut av Z-wave nettet, og må da nappes ut og settes inn igjen for å få kontakt med de. Er også mye tregere enn de andre enhetene i nettet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har masse Namron piller/brytere. Bruker 2 stk Philips Hue broer for å styre alle lys i huset. Ca 50 punkt. Fungerer meget bra. Har også Homey Pro, men bruker ikke den til å slå lys av/på via bryter. Har du vurdert en Philips Hue bro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det effektrapportering på disse dimmerene?

 

Jeg plugget nettopp i 4 stk aeotec switch 6 og opplever at z-wave-nettverket ble betraktelig mye tregere.

Jeg antar at dette er pga. effektrapporteringen. Det må sikkert bare tunes litt så blir det vel bra, men det irriterer meg ikke foreløpig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xibriz skrev (21 minutter siden):

Er det effektrapportering på disse dimmerene?

 

Jeg plugget nettopp i 4 stk aeotec switch 6 og opplever at z-wave-nettverket ble betraktelig mye tregere.

Jeg antar at dette er pga. effektrapporteringen. Det må sikkert bare tunes litt så blir det vel bra, men det irriterer meg ikke foreløpig :) 

Tipper det har mye mer med at du kanskje har lagt de til secure? Det gjør nettet tregere. Unsecure er å foretrekke 

braekk skrev (54 minutter siden):

Jeg har masse Namron piller/brytere. Bruker 2 stk Philips Hue broer for å styre alle lys i huset. Ca 50 punkt. Fungerer meget bra. Har også Homey Pro, men bruker ikke den til å slå lys av/på via bryter. Har du vurdert en Philips Hue bro?

Zwave funker ikke med hue bro.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØSNING NAMRON Z-wave 

 

LØSNING :

Ambefaler ingen å kjøpe Namronn z-wavw fra elektroimportøren, men her er løsningen på mitt og sikkert ditt problem.

Systemet blir mye med responsivt etter dette er gjort.

Takk til Snorre

 

NAMRON må legge til "non-secure",  For å fungere som de skal :

  • last ned Namron-appen (code -> download as zip) her: https://github.com/fiLLLip/namron-homey
  • pakk opp mappen
  • last ned et redigeringsprogram som Atom: https://atom.io/
  • gå til mappen med appen, og videre inn i drivers-mappen
  • Her finner du en mappe per produkt som støttes i appen. Du må redigere filen som heter driver.compose.json i hver mappe for det produktet du skal legge til
  • Under "zwave" legger du til includeSecure": false,  - som dette:

"zwave": {
    "includeSecure": false,

Takk for alle som har hjulpet meg. 

 

Synes det er viktig at vi i sammen kan formidle hvordan smart systemer man skal styre unna. 

Namron Z-wave fra Elektroimportøren er et av de systemerer jeg mener alle skal styre unna.

 

Har brukt z-wave produkter fra Heatit uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie skrev (1 time siden):

Tipper det har mye mer med at du kanskje har lagt de til secure? Det gjør nettet tregere. Unsecure er å foretrekke 

Zwave funker ikke med hue bro.. 

Stemmer. Jeg har Namron zigbee produkter. Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie skrev (1 time siden):

Tipper det har mye mer med at du kanskje har lagt de til secure? Det gjør nettet tregere. Unsecure er å foretrekke 

Zwave funker ikke med hue bro.. 

Hei, Det og ha et system uten lysbrytere er for mange ikke aktuelt. Jeg personlig og dama kan ikke ha et system der vi må styre alt via app. Synes ikke dette er veldig "smart".

Kan ikke skru på lyset om du er tom for strøm på mobilen nettbrettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... man må ha brytere de sjeldne gangene man må overstyre automasjonen, men huset skal jo automatiseres. :) 

 

 

1 hour ago, mrfiks said:

NAMRON må legge til "non-secure"

Merk at det i utgangspunktet ikke er mulig å sette opp assosiasjoner mellom utstyr som er non-secure og utstyr som er secure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie skrev (På 9.12.2021 den 9.35):

Tipper det har mye mer med at du kanskje har lagt de til secure? Det gjør nettet tregere. Unsecure er å foretrekke 

Zwave funker ikke med hue bro.. 

 

Er det mulig å legge til nye enheter "unsecure" da? Trodde det forsvant når Namron overtok utviklingen av app`n? Eller har de endret det tilbake tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal-El skrev (4 timer siden):

 

Er det mulig å legge til nye enheter "unsecure" da? Trodde det forsvant når Namron overtok utviklingen av app`n? Eller har de endret det tilbake tro..

Du har to muligheter. Laste ned appen på pc, modifisere fila så de legges til unsecure og installere via cli eller du kan laste ned appen unsecure og legge til via den 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie skrev (3 timer siden):

Du har to muligheter. Laste ned appen på pc, modifisere fila så de legges til unsecure og installere via cli eller du kan laste ned appen unsecure og legge til via den 

Mulig jeg har gått glipp av noe. men unsecure-muligheten var tatt bort tidligere i år. Det jeg hadde installert tidligere (brukte da metoden med å modifisere filen) fungerte fremdeles unsecure, men de nye enhetene jeg ville legge til kunne jeg ikke gjøre det lengre. Har du prøvd å legge til noe unsecure i de siste få månedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal-El skrev (På 14.12.2021 den 11.29):

Mulig jeg har gått glipp av noe. men unsecure-muligheten var tatt bort tidligere i år. Det jeg hadde installert tidligere (brukte da metoden med å modifisere filen) fungerte fremdeles unsecure, men de nye enhetene jeg ville legge til kunne jeg ikke gjøre det lengre. Har du prøvd å legge til noe unsecure i de siste få månedene?

ja, det ble tatt bort i versjon 7.0. Har lagt til både heatit og fibaro unsecure de siste 14 dagene. Her er appen du kan prøve på alt annet. Har ikke testet den selv enda https://store.homey.community/app/nl.delsman.unz-cure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Lenge siden jeg har vært på her nå! Har en z-wave-pille som røyk her om dagen, og da jeg la til den nye var den selvfølgelig secure (og ikke-responsiv 4-5 meter unna med direkte tilkobling ... er det mulig). Hadde tenkt å legge til som før, med unsecure-hacken, men ser i tråden her at det ikke lenger er mulig?

 

Har dere funnet noen nye omveier, @Kal-El og @AndreasLie?

Får også opp et varsel hver gang jeg justerer lyset nå, om at enheten snart kanskje ikke lenger støttes av appen. Hva er greia med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorre skrev (6 timer siden):

Lenge siden jeg har vært på her nå! Har en z-wave-pille som røyk her om dagen, og da jeg la til den nye var den selvfølgelig secure (og ikke-responsiv 4-5 meter unna med direkte tilkobling ... er det mulig). Hadde tenkt å legge til som før, med unsecure-hacken, men ser i tråden her at det ikke lenger er mulig?

 

Har dere funnet noen nye omveier, @Kal-El og @AndreasLie?

Får også opp et varsel hver gang jeg justerer lyset nå, om at enheten snart kanskje ikke lenger støttes av appen. Hva er greia med det?

Jeg la inn link i det siste innlegget mitt hvordan du legger til ting unsecure. Følg linken så finner du guide på homey community store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorre Jeg husker ikke hvordan det endte for min del, men kanskje du finner ut at det via linken til @AndreasLie. Jeg gikk over til Home Assistant på nyåret, godt fornøyd med det bytte, men læringskurven var bratt og frustrerende. Synes det var verdt alt i alt, men i denne verden er det jo egentlig problemløsning i hytt og gevær uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg fikk (mot min bestilling) disse Namron pillene installert bak alle brytere i huset. (20 stk ca.)

 

7 stykker har røket til nå. Først låser de seg i på stilling. Og så blir de helt uresponsive. 

 

Bytter ut med fibaro ettersom de ryker, null problem med de.

 

IKKE kjøp Namron.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.